دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ۰۶:۵۷
۰
وقتی که سرمایه‌گذاری به کمک مردم جنوب شرق می‌آید:

واگذاری سهام معادن به مردم محلی و بومی سیستان و بلوچستان

بهره‌برداری از ذخایر معادن سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم بومی که باعث رشد اقتصادی و دستاورد آن توسعه و گسترش سفره مردم می‌شود.
واگذاری سهام معادن به مردم محلی و بومی سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، وجود معدن مس لار در سیستان و بلوچستان، ایجاد موقعیت‌های مناسبی برای اشتغال‌زایی مردم استان می‌کند، و حضور و مشارکت مردم در توسعه معادن بسیار مهم است که در بخش‌های اقتصادی، شغل مشکلات مردم منطقه حل شود.

در این زمینه استان با قرارداشتن بر روی کمربندی معادن و فلزی در سطح جهانی که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از بزرگ‌ترین استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.

معادن استان در رتبه اول و دوم کشور قرار دارد و وجود این معادن به‌خودی‌خود باعث ایجاد شغل‌های پایدار، رشد و رونق اقتصادی در منطقه می‌شود، این معادن حاوی ذخایر غنی از فلزات مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، طلا سنگ‌های تزیینی به‌ویژه گرانیت و مرمر است.

منطقه مرزی لار که در شهرستان زاهدان قرار دارد، دارای معادن مس فوق‌العاده است که با بهره‌برداری و پیشرفت در آن هم باعث ایجاد شغل‌های پایدار و بلند مدتی برای ساکنان این منطقه می‌شود وهم سهام‌دار شدن مردم محلی آن منطقه از ذخایر می‌شود.

وجود معادن در هر استان باعث رونق و اشتغال‌زایی مردم آن استان می‌شود، معدن کاری شامل برداشت هرگونه منبع تجدیدناپذیر است، و نقش اساسی در حمایت از صنایع و اقتصادهای مختلف در سراسر جهان ایفا می‌کند، در کشور ایران نیز معدن و معدن کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فقر منابع تحت‌الارضی و مواد اولیه صنعتی باعث محدودیت‌هایی برای استقرار صنایع در منطقه شده است، معدن مس لار در شهرستان زاهدان وجود دارد که با حضور و مشارکت مردم منطقه می‌تواند مشکلات بخش‌های اقتصادی، شغل را حل کند.

ایجاد ۱۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم برای مردم منطقه

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: حضور و مشارکت مردم در توسعه معادن بسیار مهم است و ما امیدواریم بتوانیم با اجرای فعالیت‌های زیر بنایی در بخش‌های اقتصادی، شغل و مشکلات مردم منطقه را حل کنیم.

وی افزود: باتوجه‌به ذخایر بسیار خوب معدنی که در سرتاسر استان وجود دارد، برنامه کامل و جامعی در بخش‌های اقتصادی طراحی شده که بایستی با سرعت مضاعفی پیگیری شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برخی از کارخانه‌ها و معادن استان که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند، سهام آن نیز به مردم منطقه واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه مهم است بهره‌مندشدن مردم محلی از وجود معادن و کارخانه‌ها استان است که در این زمینه اولویت را به مردم داده‌ایم.

اشتغال پایدار بلندمدت برای مردم سیستان و بلوچستان

حسین معین خواه، مجری معدن مس زاهدان بیان کرد: در عرض یک سال ما توانستیم با ۱۴ هزار متر حفاری، ذخیره معدن را از حدود ۲ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن ارتقا بدهیم که این نوید خیلی خوبی برای اشتغال پایدار بلندمدت برای استان و اطراف کوه لار است.

وی افزود: معدن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی بوده؛ ولی در ادامه قطعاً نیاز به تسهیلات بلندمدت و کم‌بهره از بانک صنعت و معدن دستگاه‌هایی که خود استانداری در نظر دارد تأمین اعتبار شود.

انتهای خبر/
کد مطلب: 431145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *