دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۲۵
۰
عضو هیئت‌علمی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان:

شایسته‌سالاری معیار مهم برای انتخاب کاندیدای اصلح است

عضو هیئت‌علمی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: اگر جامعه به دنبال فرد اصلح باشد؛ یعنی به دنبال شایسته‌سالاری است و در این صورت است که تأثیرات مثبت در جامعه رخ خواهد داد.
شایسته‌سالاری معیار مهم برای انتخاب کاندیدای اصلح است
به گزارش پهره احمدرضا طاهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با بیان اینکه یک، فرد اصلح می‌بایست در مدیریت امور فوق‌العاده قوی باشد، بیان کرد: اگر فرد اصلح مدیریت خوبی داشته باشد می‌تواند متخصصین، کارشناسان و مشاوران نخبه را در زمینه‌های مختلف دور خود جمع کند و از آنها بخواهد که در حوزه‌های مربوطه اظهارنظر کنند و یا به حل مسائل بپردازند.

وی ادامه داد: یک سیاستمدار خوب باید بتواند این روند را به‌خوبی مدیریت کند. بعضی از نمایندگان، مشاوران خوبی ندارند، درحالی‌که مشاوره در امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک کار حساس و تخصصی است.

طاهری با اشاره به وی اینکه یک نماینده باید مطلع به مسائل سیاسی و حقوقی باشد، افزود: آشنایی با علم حقوق برای نمایندگان خیلی مهم است چرا که آشنایی به علم حقوق باعث می‌شود که یک نماینده حدود و اختیارات خود را بداند.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا شعبه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یک نماینده باید دارای روابط‌عمومی بالا بوده و شخصیت کاریزماتیک داشته باشد. این موجب می‌شود که نماینده مجلس در پیگیری کارها و مشکلات موفق عمل کند.

وی با اشاره به راه‌ها و شاخص‌های شناخت فرد اصلح در انتخابات اظهار کرد: باید بدانیم فردی که قصد دارد در انتخابات به رقابت بپردازد کیست؟ در سمت‌های قبلی چقدر موفق بوده است؟ رفتار و اخلاق وی با مردم چگونه بوده است؟ چقدر در بین مردم محبوبیت دارد؟ تا چه اندازه در تحول و توسعه جامعه مؤثر بوده است؟ سپس باید دید در تبلیغات و سخنرانی‌های خود چقدر بر امور آگاه و مسلط است؟ چه برنامه‌هایی دارد؟ آیا برنامه‌های وی می‌تواند جنبه عملی پیدا کند؟ اگر به این مسائل توجه کنیم آن‌وقت بهتر می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام نامزد مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

طاهری خاطرنشان کرد: برای انتخاب فرد اصلح نوع جامعه اهمیت دارد. مثلاً در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان در انتخابات مجلس شورای اسلامی فاکتور «طایفه» خیلی مهم است و معمولاً آن طایفه‌ای که بیشترین جمعیت و انسجام را دارد در رقابت‌های انتخاباتی برنده می‌شود.

عضو هیئت‌علمی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان با بیان اینکه معیار باید شایسته‌سالاری باشد، اظهار کرد: اگر جامعه‌ای بتواند تشخیص دهد که از میان نامزدها مناسب‌ترین گزینه کدام است و همان را انتخاب کند؛ یعنی این که آن جامعه از آگاهی سیاسی و رشد فکری خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر به دنبال نتایج متفاوت هستیم از این وضعیت باید عبور کنیم؛ یعنی از طایفه سالاری به شایسته‌سالاری پیش برویم. نه‌تنها در خصوص انتخابات بلکه در امور دیگر نیز می‌توان این مسئله را تجربه کرد.

طاهری گفت: اگر جامعه به دنبال فرد اصلح باشد؛ یعنی به دنبال شایسته‌سالاری است و در این صورت است که تأثیرات مثبت در جامعه رخ خواهد داد.

وی در ادامه افزود: برای آن نامزدهایی که در انتخابات پیروز می‌شوند می‌بایست کارگاه‌ها یا دوره‌های آموزشی و توجیهی برگزار کرد. این مسئله خصوصاً برای آن نامزدهایی که تجربیات چندانی ندارند و یا در میدان سیاست تازه‌کار هستند مفید است.


رئیس انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا شعبه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه فرد اصلح، تا حدی، برای حل یا کاهش مشکلات نقش ایفا می‌کند، افزود: این یک طرف مسئله است. طرف دیگر مسئولین نهادها و سازمان‌های مختلف هستند. اگر بین نماینده مردم و مسئولین، در راستای منافع عمومی، هم‌فکری و همکاری مشاهده شود، مشکلات به حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

طاهری تصریح کرد: یک نماینده نباید سعی کند که همه مسائل را به‌تنهایی پیگیری کند، بلکه راه درست آن است که تقسیم کار کند، یعنی یک تیم قوی تشکیل دهد و این تیم باید بر اساس شایستگی و تخصص افراد شکل گیرد و نه ارتباطات فامیلی و طایفه‌ای.

وی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان، افراد درجه یک یا دوستان خود را به‌عنوان مشاور انتخاب می‌کنند، گفت: حال اگر این دوستان تخصص و شایستگی داشته باشند ایرادی ندارد، ولی اگر صرفاً بر اساس روابط انتخاب شوند طبیعتاً با مشکل مواجه خواهیم شد. وقتی کسی در جایگاه نماینده قرار می‌گیرید؛ یعنی نماینده کل جامعه است و نه نماینده قشر خاص. ازاین‌رو، برای رسیدن به منافع عمومی وی باید بهترین‌ها را در هر زمینه شناسایی نماید و از آنها کمک فکری و ابزاری طلب کند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcewp8zxjh8poi.b9bj.html
 
کد مطلب: 431198
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *