دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۳۸
۰
نائب رئیس و عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای سیستان و بلوچستان:

اعدام، حکم قانون و بالاترین مجازات برای برخی جرم‌ها است

نائب رئیس و عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای سیستان و بلوچستان گفت: قتل، زنا، لواط، محاربه، فساد فی‌الارض، سب‌النبی، تکرار جرم و اخلال در نظام اقتصادی کشور در ایران حکم اعدام را دارد.
اعدام، حکم قانون و بالاترین مجازات برای برخی جرم‌ها است
به گزارش پهره مرجان میرطاهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با اشاره به جرائمی که باعث اعدام می‌شوند، بیان کرد: قتل در کتاب سوم قصاص در ماده ۳۰۰ قانون مجازات اسلامی آمده است که قطع نفس مجازات و حکم اعدام به همراه دارد و فوت مجنی علیه باعث اجرای حکم اعدام برای مرتکب در صورت درخواست ولی دم می‌شود، دومین جرم زنا که در لغت به معنای نزدیکی‌کردن با زن بدون خواندن عقد شرعی و در اصطلاح از جماع مردی با زنی که ذاتاً بر او حرام است زنا با محارم نسبی، زنا با زن پدری که موجب اعدام زانی است، زنای به عنف با اکرام از سوی زانی که موجب اعدام زانی است، زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

وی ادامه داد: لواط از نوعی دیگر جرم است که روابط جنسی بین دو مرد اعم از اینکه ایقابی واقع شده باشد یا خیر، ماده ۲۳۴ حد لواط برای مفعول درهرصورت اعدام است.
 
عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای استان تصریح کرد: محاربه، سردستگی مجرمانه و بغی هر گروه یا جمعیت متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند؛ مادام که مرکزیت آن باقی است تمام اعضا و هواداران که موضعشان گروه یا جمعیت یا سازمان را می‌دانند و به نحوی در پیشبرد اهداف آن فعالیت و تلاش مؤثر دارند، محارب‌اند.

 وی با اشاره به محاربه و مفسدفی‌الارض افزود: اتهام محاربه و مفسدفی‌الارض بر سردسته صدق می‌کند و مجازات سردسته همان مجازات محارب یا مفسد یعنی اعدام است؛ کشیدن سلاح و مجازات آن اعدام است.

جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی ایران، حکم مجازات آنها اعدام است

  میرطاهر ادامه داد: فساد فی‌الارض جنایتی علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی ایران، حکم مجازات آنها اعدام است، سب النبی هتاکان به پیامبر اعظم و انبیا و ائمه معصومین (ع) و حضرت زهرا (س) حکم اعدام دارند.
 
وی گفت: هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم حدی شود و هر بار هم حد بر او جاری شود در نوبت چهارم حکم آن اعدام خواهد بود و شرب خمر برای ششمین بار به اعدام محکوم شده است.
 
عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای استان با اشاره به فردی که اخلال در نظام اقتصادی کشور کند، اذعان کرد: اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور، اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی، اخلال در نظام تولیدی کشور، قصد ضربه‌زدن به‌نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به‌قصد مقابله با آنان و یا با علم به مؤثربودن اقدام در مقابله با نظام مزبور است.

اعدام حدی مجازات مرگی که از طرف شارع معین شده است

 نائب رئیس و عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای استان تصریح کرد: حکم اعدام باتوجه‌به تعاریف فقها از حد، اعدام حدی مجازات مرگی است که از طرف شارع معین شده و نمی‌توان به کمتر از مرگ تقلیل داد.
 
 وی با اشاره به انواع حکم اعدام ادامه داد: دار زدن، تیرباران، سنگسار، تزریق سم، اتاق گاز و غیره جزو اعدام محسوب می‌شوند.

 میرطاهر با بیان فرق قصاص و اعدام عنوان کرد: اولین و مهم‌ترین فرق اعدام و قصاص این است که اعدام مجازاتی که به زندگی فرد پایان می‌دهد؛ ولی قصاص هم برای پایان‌دادن به زندگی و هم برای مجازات نقص‌عضو استفاده می‌شود.

 وی افزود: مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران حکم اعدام کودکان زیر ۱۸ سال و زنان باردار موقتاً متوقف می‌شود اما لغو نمی‌شود؛ اگر کودکی زیر ۱۸ سال مرتکب جرمی که حکم آن اعدام است شود اجرای مجازات تا زمان رسیدن به سن قانونی به تعویق می‌افتد.

 نائب رئیس و عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای استان در مواردی که حکم اعدام اجرا نمی‌شود، بیان کرد: فوت متهم یا محکوم علیه، گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم قابل‌گذشت، عفو، نسخ مجازات قانونی، شمول مرور زمان در موارد پیش‌بینی‌شده در قانون و اعتبار امر مختوم هفت توبه متهم در موارد پیش‌بینی‌شده در قانون هرگاه مرتکب جرم پیش از صدور حکم قطعی مبتلا به جنون شود تا زمان افاقه تعقیب و دادرسی متوقف می‌شود.
 
 مجازات اعدام بر حسب کشور

 میرطاهر تصریح کرد: در سراسر جهان، از ۱۹۵ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۵۵ کشور مجازات اعدام دارند؛ ۱۰۵ کشور اعدام را به طور کامل برای تمام جرائم لغو کرده‌اند؛ هفت‌ کشور اعدام را برای جرایم عادی لغو کردند و ۲۸ کشور هم در عمل اعدام را لغو کردند کشورهایی که در عمل طرف‌دار لغو اعدام هستند.

 وی ادامه داد: همچنین قانون‌گذاران حامی لغو اعدام برای همه جرایم غیر از موارد متخلف در شرایط استثنایی مانند جرایم مرتکب شده (حین جنگ) کسی را اعدام نکرده‌اند، هفت‌کشور هستند.

اعدام بالاترین مجازات برای محکومین است
 
 میرطاهر عنوان کرد: بازدارندگی مجازات اعدام در خصوص جرایم مواد مخدر و روان‌گردان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ حساسیت حکم اعدام به‌اندازه زیاد است که در بسیاری از کشورهای جهان از آمریکا جنوبی و شمالی گرفته تا اروپا و اقیانوسیه و آسیا اعدام را به‌طورکلی کنار گذاشته‌اند.

وی اظهار کرد: بررسی تاریخی این پدیده در کشورها نشان می‌دهد که با جریانی ریشه‌دار و روبه‌رشد برای کنترل و توقف مجازات اعدام در دنیا مواجه هستیم؛ اختلاف ما صدور و اجرای احکام اعدام در دنیا نشانه دیگری از این واقعیت است که اگر چه اعدام همچنان در برخی کشورها صادر می‌شود؛ اما در ارتباط با اجرای اعدام سخت‌گیری‌های مضاعفی وجود دارد. 

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcba0b8wrhb09p.uiur.html
 
کد مطلب: 431201
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *