يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۳۵
۰
باگذشت حدود ۳ سال؛

علی‌رغم وعده‌ها زیرگذر راه‌آهن زاهدان افتتاح نشد

ساخت تقاطع غیرهمسطح زیرگذر راه‌آهن زاهدان که از سال ۹۹ آغاز شد علی‌رغم وعده‌های داده شده برای بهره‌برداری اما همچنان آماده افتتاح نیست.
علی‌رغم وعده‌ها زیرگذر راه‌آهن زاهدان افتتاح نشد

به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، پروژه زیرگذر زیباشهر ورودی ایستگاه راه‌آهن زاهدان در سال ۹۹ عملیات ساخت آن توسط راه‌آهن جنوب شرق آغاز شد، پروژه‌ای که در ابتدا قرار بود با همکاری شهرداری و اداره راه‌آهن برای تردد و عبور و مرور آسان خودروها و جلوگیری از تصادفات انجام شود.
 
 اما این پروژه در همان ابتدای شروع با چالش‌های روبرو شد، و شهرداری زاهدان که به‌عنوان متولی امور شهری و پروژه‌های شهری است به دلیل عدم منابع مالی لازم از ادامه مشارکت انصراف داد.
 
 حمید بهادری، سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب شرق در ابتدای آبان‌ماه امسال در جلسه کارگروه کنترل پروژه راه‌آهن بیان کرده بود: فرایند احداث پیاده‌روها، جدول‌کشی و آسفالت تا آذرماه امسال اجرا خواهد شد و طبق وعده‌ای که به مردم شریف و صبور زاهدان دادیم، گذرگاه زیباشهر تا پایان آذرماه به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
 
اما در تاریخ اعلام شده نه‌تنها خبری از افتتاح این پروژه نبود؛ بلکه عملیات ساخت آن هم به پایان نرسیده بود.
 
سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب شرق چندی پیش در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها در خصوص روند ساخت این پروژه بیان کرد: موافقت با ساخت طرح زیرگذر زیباشهر ورودی ایستگاه راه‌آهن زاهدان در سال ۹۹ انجام و در ابتدای کار مقرر شد این طرح بزرگ را راه‌آهن با همکاری و مشارکت شهرداری شروع و به اتمام برساند.
 
 وی ادامه داد: بعد از موافقت هیئت‌مدیره شهرداری اعلام کرد منابع مالی لازم را نداشته و امکان مشارکت در این طرح وجود ندارد؛ بنابراین طرح موضوع فوق، شروع این عملیات بزرگ را با وقفه مواجه کرد.
 
 سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب شرق تصریح کرد: این طرح توسط مشاور تهیه و برای تأیید کارگروه‌های راه‌آهن ارجاع شد؛ اما بعد از مدتی شهرداری اعلام کرد هم‌زمان با اجرای طرح باید خودروهای شهری هم تردد کنند و اجرای کار با وقفه مواجه شد.
 
بهادری ادامه داد: جابه‌جایی دکل‌های برق و خط فشارقوی هم حدود چهار ماه کار را متوقف کرد و مجبور شدیم در کنار این طرح، دو کنارگذر ایجاد کنیم که این اقدام نیز از محل بودجه پروژه تأمین شد.
 
وی افزود: در تمام نقاط کشور چنین گذرگاه‌هایی وقتی ساخته می‌شود تردد خودروها کاملاً متوقف و از مسیرهای جایگزین استفاده می‌شود؛ اما نمی‌دانیم چرا در این طرح و در شهر زاهدان این کار انجام نشد که اگر این اتفاق می‌افتاد یک سال گذشته طرح زیرگذر زیباشهر به اتمام می‌رسید.
 
 سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب شرق بیان کرد: بااین‌وجود حدود دو ماه گذشته که ۹۳ درصد کار انجام شده بود و سقف قرارداد اجازه انجام کار بیشتر را به راه‌آهن نمی‌داد و قانوناً باید طرح متوقف و برای ادامه کار قرارداد و مناقصه جدید و پیمانکار در نظر گرفته می‌شد، به علت اینکه در ماه‌های پایانی سال به سر می‌بریم اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعاً یک سال دیگر پروژه زمان می‌برد؛ بنابراین تصمیم به مذاکره با معاون عمران استانداری سیستان و بلوچستان گرفتیم و قرار شد هفت درصد باقی‌مانده از کار را شهرداری انجام دهد.
  
باتوجه‌به صحبت‌های سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب شرق، این پروژه با ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برای ادامه ساخت آسفالت و ساخت کنارگذر در دی‌ماه امسال به شهرداری زاهدان محول شد و مقرر شد تا پایان ایام دهه فجر افتتاح شود.
 
علی‌رغم وعده‌های داده شده باگذشت یک هفته از ۲۲ بهمن هنوز این پروژه برای استفاده شهروندان زاهدانی آماده نشده است و رانندگان مجبور هستند که کماکان از روی ریل قطار تردد کنند که این امر خطر برخورد با قطار را برای رانندگان دوچندان کرده است و در تاریخ ۲۳ بهمن برخورد یک دستگاه خودرو پژو با لوکوموتیو قطار باعث مصدوم شدن یک نفر شد.
 
 تأخیر در زمان بهره‌برداری این پروژه علی‌رغم مشکلات به وجود آمده باعث نارضایتی و گلایه بسیاری از شهروندان نیز شده است.
 
مدیریت شهری در زاهدان ضعیف است

محمد میر، یکی از رانندگان تاکسی در شهر زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما با گلایه از تأخیر در افتتاح این پروژه بیان کرد: هر زمان که مسیرم به این نقطه از شهر می‌رسید با ترس‌ولرز از اینجا عبور می‌کنم و در هنگام تردد از این مسیر باید منتظر هر گونه آسیب به جلوبندی ماشین و لاستیک خودروهایمان باشیم.
 
این راننده‌تاکسی تصریح کرد: نظیر پروژه تقاطع غیرهمسطح زیرگذر راه‌آهن زاهدان در بسیاری از استان‌های دیگر کشور با متراژ بیشتر وجود دارد که از آغاز تا اتمام آن‌ها شاید شش ماه هم طول نکشد، اما در شهر زاهدان سه سال زمان برده است.
 
میر با ابراز گلایه از عملکرد شهرداری زاهدان در روند ساخت و اجرایی پروژه‌های شهری گفت: متأسفانه چندین پروژه تقاطع غیرهمسطح دیگر در سطح شهر زاهدان وجود دارد که سال‌هاست عملیات ساخت آنها آغاز شده اما تا کنون پیشرفت چندانی نداشته است.
 
سالاری یکی دیگر از شهروندان نیز بیان کرد: باتوجه‌به اینکه زهدان یکی از کلان‌شهرهای کشور نام‌گرفته است، اما متولیان امر ساخت یک زیرگذر کوتاه را با گذشته حدود سه سال هنوز نتوانسته‌اند به اتمام برساند و این نشان از ضعف مدیریت شهری است.
 
وی با اشاره به اینکه این مسیر یکی از مسیرهای دسترسی به بیمارستان خاتم و چندین مرکز درمانی است در زمان عبور قطار و انسداد مسیر؛ آمبولانس در پشت ترافیک گیرکرده و جان بیماران در خطر می‌افتد.
 
پروژه‌های که قرار بود بار ترافیکی را در شهر زاهدان کاهش دهند، اما امروز به یکی از معضلات افزایش ترافیک و حوادث رانندگی تبدیل شده‌اند و باعث بروز مشکلات در تردد شهروندان شده است.
 
انتهای خبر/ 
کد مطلب: 431281
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *