سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ۰۹:۵۲
۰
وضعیت آبی در سیستان و بلوچستان به مرز هشدار رسید؛

متهم اصلی کم‌آبی بمپور کیست؟/ کشاورزان یا مسئولین!

ساکنان شهرستان بمپور از معضل بی‌آبی در این منطقه بسیار رنج می‌برند و از مسئولین ذی‌ربط خواستار پیگیری این مشکل هستند.
متهم اصلی کم‌آبی بمپور کیست؟/ کشاورزان یا مسئولین!

به گزارش پایگاه خبری پهره، این روزها مردم سیستان و بلوچستان به‌ویژه مردم منطقه جنوب استان در حالی روزهای بسیار گرمی را با بی‌آبی سپری می‌کنند که این گرمای بی‌سابقه هوا و قطعی مکرر آب امان آن‌ها را بریده و دیگر جایی برای صبوری نیست.

در حقیقت کمبود آب و نبود آن در شهرستان گرمسیر بمپور به مشکلی برای مردمان این مرزوبوم تبدیل شده که بمپوری‌ها خواستار ورود جدی مسئولان در این زمینه هستند.

وعده دولتی‌ها کام مردم را خشکیده‌تر کرد
در این راستا مرادی یکی از شهروندان بمپوری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: مدت ده روز روستای توردان در این منطقه شب و روز آب نداشته و وقتی جویای حل این مشکل از شورا و دهیار می‌شویم متأسفانه آن‌ها می‌گویند از بالا مشکل دارد.

وی افزود: بنده از مسئولین بمپور یک سؤال دارم و آن این است که باتوجه‌به اینکه دور و اطراف بمپور سفره‌های زیرزمینی آبی زیادی وجود دارد چرا باید در فصل تابستان با روستاهای بالادستی و ایرانشهری‌ها مردمان این منطقه سر بی‌آبی با هم به اختلاف بخورند و چرا با تأمین اعتبار در رفع این مشکل اقدامی انجام نمی‌دهند.

این شهروند بمپوری تصریح کرد: در حقیقت از منطقه هوراپ تا منطقه سردگال آب به‌وفور بوده پس مسئولان لطف کنند مردم بمپور را در حل این معضل دریابند و وعده پوچ و توخالی ندهند که به این واسطه تشنگی شهروندان برطرف نمی‌شود.

تلاش‌ برای رفع تنش آبی برخی محلات بمپور همچنان ادامه دارد
در این راستا سلمان برهانی، فرماندار شهرستان بمپور در گفتگو با خبرنگار پهره بیان کرد: از تأسیسات آب‌رسانی و اقدامات جدید در راستای رفع مشکلات آب شرب برخی از نقاط و محلات این منطقه به همراه مدیر آبفا بازدید به عمل آمد که در این بازرسی بر لزوم تجهیز هرچه سریع‌تر چاه‌های جدید و ورود آب استحصال شده به شبکه آب‌رسانی این حوزه تأکید شد.

وی افزود: لازم به ذکر است علی‌رغم اقدامات قبلی و افزایش میزان دبی آب از ۴۵ لیتر در ثانیه به ۹۵ لیتر در ثانیه تولید حال حاضر و با توجه فصل تابستان و گرمای شدید و بروز تنش آبی در برخی محلات در روزهای آینده دو حلقه چاه جدید حفر، تجهیز و وارد مدار خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود ظرف بازه زمانی یک ماه آینده یک حلقه چاه دیگر با میزان آبدهی ۵۰ لیتر در ثانیه که جمعاً ۱۴۵ لیتر در ثانیه خواهند شد وارد مدار شود که به فضل پروردگار مشکل آب شرب شهرستان بمپور را به طور کامل مرتفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات جهادی و برنامه‌ریزی دقیق در راستای رفع تنش کامل آبی شهرستان بمپور همچنان در بازه یک‌سال گذشته تا الان در دست اقدام جدی است و می‌طلبد مشترکین و همشهریان عزیز شکیبایی و با مجموعه اداری این منطقه تا به سرانجام رسیدن اقدامات میدانی در حال اجرا همراهی کنند.

شهروندان از آبیاری نخیلات با آب شرب اکیداً خودداری کنند
برهانی عنوان کرد: شهروندان عزیز بمپوری با جدیت کامل الگوی مصرف رعایت و از آبیاری نخیلات با آب شرب اکیداً خودداری و از مصارف غیرضروری در ساعات پیک مصرف ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر خودداری کنند تا با یاری خداوند متعال و به برکات دولت نظام مقدس فصل گرم را با کمترین دغدغه و مشکل در حوزه آب شرب که مایه حیات است طی و با طلب از درگاه الهی با نزول رحمت‌های الهی سرزمین خشک، شهرستان بمپور سیراب و چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی سرشار از این نعمت بی‌بدیل پروردگار شوند.

فرماندار شهرستان بمپور با اشاره به پروژه مخزن ۵ هزارمترمکعبی آب شرب در این منطقه اظهار کرد: در واقع این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مخازن ذخیره آب در استان به شمار می‌رود که با مساعدت استاندار و مدیرعامل شرکت آبفای استان با تخصیص مبلغ اعتبار اولیه ۲۰ میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: اتمام این پروژه مبلغ ۸۵ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود و دارای چشم‌انداز بیش از ۲۰ساله در حوزه ذخیره‌سازی آب شرب شهرستان بمپور است.

این مسئول تصریح کرد: در راستای حل مشکل مردم آمادگی داریم در هر شرایط طبیعی و سخت، در گرمای بالای ۵۰ درجه با تمام وجود به‌صورت مستمر و میدانی تا مرحله نهایی و بهره‌برداری، موارد را جهت تسریع در انجام، زیر نظر و بررسی میدانی قرار دهیم، لذا همه مدیران و خدمتگزاران مردم در شهرستان بمپور با همین روند به‌منظور حل مشکلات مردم حرکت و اقدام جهادی را در پیش بگیرند.

برهانی عنوان کرد: ازآنجایی‌که در طول یک‌سال چندین چاه جدید حفر و وارد مدار شده که پیش‌بینی می‌شود سرانه بهره‌برداری آب به ۱۴۵ لیتر در ثانیه که با تکمیل و بهره‌برداری این چاه به یاری خداوند کریم و دعای خیر مردم مشکل شهروندان عزیز روستاهای بمپور حل خواهد شد.

انتهای خبر/ 
کد مطلب: 430549