سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ۱۹:۱۵
۰
علت دو قطبی سازی سریال های «معمای شاه» و «شهرزاد» چیست؟

وقتی سخنگوی وزارت ارشاد در نقش سخنگوی «شهرزاد» ظاهر می شود/ پیاده نظام فرهنگی اصلاحات چه رسانه هایی هستند؟

این اولین باری نیست که شاهد دو قطبی سازی برای دنیای ساخته های سینمایی وتلویزیونی هستیم. از دو قطبی «اخراجی ها - جدایی نادر از سیمین» تا «ملک سلیمان- سن پطرزبورگ» سابقه‌ای طولانی از دوقطبی سازی را به ما نشان می دهند. اما این بار نوبت دو قطبی «معمای شاه - شهرزاد» است.
وقتی سخنگوی وزارت ارشاد در نقش سخنگوی «شهرزاد» ظاهر می شود/ پیاده نظام فرهنگی اصلاحات چه رسانه هایی هستند؟
وقتی سخنگوی وزارت ارشاد در نقش سخنگوی «شهرزاد» ظاهر می شود/ پیاده نظام فرهنگی اصلاحات چه رسانه هایی هستند؟
به گزارش پهره؛ به نقل از مطالبه گر، این اولین باری نیست که شاهد دو قطبی سازی برای دنیای ساخته های سینمایی و تلویزیونی هستیم. از دو قطبی «اخراجی ها - جدایی نادر از سیمین» تا «ملک سلیمان - سن پطرزبورگ» سابقه‌ای طولانی از دوقطبی سازی را به ما نشان می دهند. اما این بار نوبت دو قطبی «معمای شاه - شهرزاد» و ضربه به معمای شاه صدا و سیما است که در مقابل آن فیلم شبکه خانگی مورد حمایت دولت قرار دارد.
«شهرزاد» همزمان در کشور آلمان نیز نمایش داده می‌شود و به همین مناسبت در روز ۲۰ مهر ماه مراسم فرش قرمز با حضور بازیگران و دست اندر کاران این سریال در شهر «کلن» آلمان برگزار شد. در این فضا اصلاح طلبان به دنبال حفظ فضای دو قطبی هستند، چرا که این دو قطبی سازی هاست که آن ها را در دنیای سیاست حفظ می کند. حالا گاهی اوقات دوقطبی سازی از فضای سیاست به فرهنگ می رود بعضی وقت ها بالعکس.
اما به نظر می رسد معمای شاه دو جرم بیشتر ندارد. یکی اینکه ساخته ی صداوسیمای جمهوری اسلامی هست که برخی از رسانه ها همچون (خبرآنلاین، تابناک، عصر ایران، انتخاب و...) دل پری از آن از سال 88 تاکنون دارند، زیرا که منافع آن ها را در آن زمان تامین نکرد. دوم این که از تزئین پهلوی های جلوگیری می کند و این بعضی ها را- نه لزوما رسانه های در بالا ذکر شده را- عصبانی می کند.
به عنوان مثال در یک فضای هماهنگ دو تارنمای «خبرآنلاین» و «عصر ایران» و البته برخی رسانه های دیگر که در مورد آن ها تحلیلی نمی کنیم، نظرسنجی در مورد سریال های تلویزیونی گذاشتند. که معمای شاه بخاطر اینکه هفته ای یک بار پخش می شود و هنوز شاهد قسمت های اول آن هستیم، رای کمتری از سریال های تلویزیونی «کیمیا» و «نفس گرم» آورد.
تارنمای «عصر ایران» به این نیز بسنده نکرد و با ادبیات رسانه های فارسی زبان بیگانه برای میزان نگاه کردن میزان ساعات تماشای «تلویزیون ایران» نظرسنجی گذاشت. این تارنما در پی آن بود که اثبات کند که مردم زیاد مخاطب نیستند و در مقابل آن از ماهواره استقبال بهتری می شود. در ادامه هم اکنون نظرسنجی ای در مورد  اینکه کدام نوع از برنامه های تلویزیون ایران! را تماشا می کنید، در این تارنما ارائه شده است. در این نظرسنجی نیز عصر ایران در پی رسیدن به این جواب است که مردم برنامه های سیاسی صداوسیما را دنبال نمی کنند.
اما بر کسی پوشیده نیست که مخاطبین این تارنما قشر خاصی از مردم هستند، که دارای عقاید خاص سیاسی، فرهنگی و.. می باشند. جالب تر اینکه این حملات به سریال «کیمیا» نمی شود، زیرا که بیشتر از این که یک فیلم سیاسی باشد، یک سریال در مورد موضوعات خانوادگی است یا حتی کمی هم «نفس گرم» این چنین ویژگی ای دارد، زیرا دعوی سیاسی و فرهنگی ندارد.
اما در این میان بعد از توهین سریال «شهرزاد» به کرمانی های عزیز نه تنها هیچ کدام از این رسانه ها به این مسئله نپرداختند – زیرا که ساخته ی صداو سیما نیست- بلکه دفاع جانانه ی حسین نوش آبادی -سخنگوی وزارت ارشاد- از این فیلم، نشان از دولتی بودن این فیلم می دهد. نوش آبادی به مثابه سخنگوی سریال «شهرزاد» این چنین از این فیلم دفاع می کند:
« به اعتقاد من سریال «شهرزاد» یکی از پرمخاطب‌ترین و باکیفیت‌ترین سریال‌هایی است که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است. البته در بعضی از نقدهایی هم که مطرح‌ شده، کارگردان پاسخ داده که منتقدان عجله نکنند زیرا در قسمت‌های آینده این سریال شاهد تعریف و تمجیدهایی از مردم دوست‌داشتنی کرمان خواهیم بود که شائبه توهین را به طور کامل از بین خواهد برد. »
 البته در این میان این در حالی بود که جنجال تکراری ای برای «عطسه» ی مهران مدیری بخاطر نام نهادن کوروش بر روی سگی ایجاد شد. این در حالی بود که تارنمای عصر ایران تیتر «حاشیه های غیر ضروری برای سریال شهرزاد» را برای توهین شهرزاد به کرمانی های انتخاب کرده بود.
انتهای پیام
کد مطلب: 140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *