دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۰
۰

ماجرای قطع درختان در جنوب سیستان و بلوچستان/گزهای دلگان زیر تیغ

در حالی تصاویری از قطع درختان در جنوب سیستان و بلوچستان منتشر شده است که فرماندار دلگان می گوید این درختان جزء اراضی ملی محسوب نمی شود.
ماجرای قطع درختان در جنوب سیستان و بلوچستان/گزهای دلگان زیر تیغ
ماجرای قطع درختان در جنوب سیستان و بلوچستان/گزهای دلگان زیر تیغ
به گزارش پهره و به نقل از عصرهامون، این روزها کسی نیست که نداند درختان ریه های شهر هستند اما با این تفاسیر اما برخی تیشه به ریشه این درختان می زنند موضوع وقتی درناک می شود که قاتلان درخت ها در استان های بیابانی و خشک که وجود هر درخت در آن حکم طلا را دارد برای کسب درآمد تیغ خود را بیخ گوش درختان قرار می دهند.
درختان حکم شریان‌های تنفسی شهر برای تصفیه هوا و زیبایی شهر از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، البته اگر این درختان مقاوم در استانی خشک و بیابانی باشد که اهمیت آن چند برابر می شود، بنابراین تخریب، تغییر یا قطع آنان با واکنش جامعه مواجه می‌شود.
یکی از شهروندان چاه کیچی دلگان در گفتگو با خبرنگار دلگان پرس از قطع شدن روزانه تعداد زیادی از درختان قطع در این منطقه خبر داد و گفت: روزانه کامیون های حمل چوب درختان قطع شده این منطقه را جهت فروش به خارج از شهرستان دلگان حمل می کنند.
وی با بیان اینکه چاه کیچی در نزدیکی تالاب جازموریان قرار دارد افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و خشک شدن تالاب جازموریان درختان گز نقش اساسی در جلوگیری از ورود ریزگردها و گرد و غبار در غرب استان سیستان و بلوچستان دارند.
این شهروند چاه کیچی تصریح کرد: مالکان این درختان را به قیمت ناچیزی به دلالان و کامیونداران به فروش می رسانند.
 
  وی اظهار کرد: زمانیکه به صاحبان درخت در خصوص قطع درختان اعتراض می شود، می گویند این درختان در مالکیت آنها هستند و کسی نسبت به قطع شدن و یا خشک شدن آنها هیچ گونه دخالتی ندارد.
این شهروند چاه کیچی با اشاره به اینکه هیچ نهاد و سازمانی از این کار ممانعت نمی کند تصریح کرد: مسئولان و سازمانهای مربوطه باید از قطع شدن درختان گز، که رگ حیاتی و تنفسی این منطقه هستند جلوگیری کنند.
 
قطع درختان گز با تشریفات قانونی انجام می شود
عبدالباسط پاکزاد مدیرکل منابع طبیعی استان در این خصوص به عصرهامون گفت: اشخاصی در حاشیه مزارع خود درختان گز را کاشته اند و با تشریفاتی قانونی آن را برداشت می کنند.
وی با بیان اینکه چندسالی است که مکانیزم تولید نئوپان از درختان گز راه اندازی شده است گفت: این نوع درختان دست کاشت هستند.
مدیرکل منابع طبیعی استان ادامه داد: نیروی انتظامی نیز خودروهای حامل درختان را مورد بازرسی قرار می دهند و اگر اسناد و مدارکی برای قطع قانونی درختان وجود نداشته باشد مسلما این خودروها توقیف و با افراد برخورد می شود.
وی ادامه داد: ماموران منابع طبیعی استان نیز این مسائل را بررسی می کنند و با تخلفات احتمالی برخورد می کنند.
وی افزود: درختان گز از ریشه قطع نمی شوند، بلکه مقداری از آن باقی می ماند که قابل رشد مجدد هم دارد.
  هوشنگ بامری فرماندار دلگان نیز در این خصوص به خبرنگار عصرهامون گفت: کشاورزان خودشان این درختان گز را کاشته اند و به یک حد مشخصی که می رسد آنها را قطع می کنند.
وی ضمن تایید قطع درختان در منطقه دلگان گفت: این درختان جزو اراضی ملی محسوب نمی شوند و این درختان در زمین شخصی کشاورزان واقع شده است.
فرماندار در ادامه تصریح کرد: درختان گز تا حدی مشخص رشد می کند و بعد از آن خشک می شود بنابراین کشاورزان قبل از خشک شدن آنها را قطع می کنند.
بامری ادامه داد: جایگزین این درختان نیز توسط کشاورزان در نظر گرفته می شود تا کمبودی در منطقه احساس نشود.

قانون در مورد قطع درختان در ملک شخصی چه می گوید؟
ضوابط اجرایی مربوط به چگونگی اجرای ماده 1 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، ساز و کار خاصی را برای درخواست مالکان باغ ها به منظور قطع درختان شخصی خود طراحی کرده است. بر این اساس متقاضیان قطع درخت باید به شهرداری مراجعه و درخواست خود را طبق فرم نمونه ای که توسط شهرداری تهیه می شود تنظیم و به همان مرجع تسلیم کنند. شهرداری هم مکلف است حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ تسلیم تقاضا تکلیف متقاضی را با ذکر دلیل کافی روشن کند. عدم وصول پاسخ در مهلت مقرر از سوی شهرداری به منزله موافقت خواهد بود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 2163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *