چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ ۱۱:۱۰
۰
گزارشی از جولان مخدری به نام ناس؛

فروش آزادانه ماده‌ای مخدر در بازارهای کشور/ ناس، قاتلی پنهان در اجتماع

مخدر "ناس" که از ایام قدیم همه آن را به عنوان ماده ای منفور و کثیف می شناختند این بار در بسته بندی جدید و فریب دهنده در بازار جولان می دهد و جوانان را تهدید می کند.
فروش آزادانه ماده‌ای مخدر در بازارهای کشور/ ناس، قاتلی پنهان در اجتماع
فروش آزادانه ماده‌ای مخدر در بازارهای کشور/ ناس، قاتلی پنهان در اجتماع
به گزارش پهره به نقل از پاپایا، اگر گذرتان به بازارهای قدیمی شهرها افتاده باشد بی شک در میان هیاهوی خیابان و جنب و جوش انسان ها، درست در میان جمعیت بی قرار انسان هایی که به سرعت عبور می‌کنند، افرادی را دیده اید که بساط کرده و کهنه صندوق کوچکی که رویش را پاکت های سبز رنگ کوچکی پوشانده  به نمایش میگذارند و با افتخار سوغاتی کشور افغانستان را به مردم می‌فروشند و حتی در جای جای کشور نمایندگی زده و دیگر در فروشگاه های مدرن نیز پر است از این سوغات سبز که حالا به جز جوانان و نوجوانان ، کودکان را نیز به سوی خود جذب کرده، کودکانی که با خیالی آسوده و به دور از چشمان والدین پول های توجیبی خود را برای تهیه آن خرج می کنند.
 آری سوغاتی که در گذشته می‌توانستید آن را در دستان کارگران افغانی مشاهده کنید و تنها در برخی شهرهای مرز شرقی کشور یافت می‌شد اینک  به سوپرمارکت ها هم کشیده شده، تا جایی که زنان، کودکان، جوانان و نوجوانان آزادانه و بدون هیچ ترس و لرزی ، این بسته ی سبز رنگ را سفارش می دهند و بدون اطلاع از عوارض شدید جسمی و روانی این ماده که به "ناس" معروف است آن را استفاده می‌کنند و متأسفانه به دلیل استفاده ی بی رویه از ناس ، در منجلاب نابودی دست و پا می زنند.
 

 
 ناس چیست؟
ناس یا نسوار نام یک ماده گیاهی به شدت اعتیادآور است که با استفاده از برگ تنباکو و آهک فعال ساخته می‌شود که متشکل از نیتروز آمین های اختصاصی تنباکو به عنوان عمده ترین عامل سرطانها ، نیکل ، کادمیوم، پولونیم۲۱۰،نیتراتها ، آرسنیک ، کروم، هیدرالازین و استالدئید می باشد.
این ماده در اصل جویدنی در طی سالیان متوالی به ماده ای غیر تدخینی و پرمصرف تبدیل شد که تقریبا رنگ آن سبز تیره بوده و با طعم و بوی تندی که دارد به عنوان کثیف ترین ماده مخدر جهان شناخته می‌شود، ناس را  در جلو دهان میان لب و دندان میریزند و اقلام دیگر آن مانند پان پرک در دستمال کاغذی ریخته می شود و بالای لب گذاشته می شود که بتدریج حالت کاذب نشاط آوری به فرد می دهد.
در سال های اخیر به دلیل تغییر بازار مصرف کنندگان ناس از افراد مسن و پیر به جوانان و حتی کودکان، این ماده در اشکال مختلف بصورت پودر، آدامس، پاستیل، قرص های مکیدنی یا جویدنی و تحت عنوان خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف از جمله نعناع یا ادویه معطر، با قیمت بسیار ارزان بین 500 تا هزار تومان و در بسته بندی‌های گوناگون عرضه می شود.
 

 
ورود یک میهمان ناخوانده به ایران
مردم استان سیستان و بلوچستان همزمان با ورود اتباع بیگانه با این سوغاتی شوم‌ آشنا شدند، ناس به دلیل بوی بد و نوع استفاده آن در ابتدا مورد توجه مردم ایران قرار نگرفت و حتی با دیدن صحنه مصرف آن توسط افاغنه مشمئز می شدند اما این روزها ناس با نام‌های زیبایی از جمله ملوان زبل یا ناس خارجی در برخی معابر و فروشگاه ها عرضه می‌شود و تا جایی در میان قشر جوان و نوجوان جا باز کرده است که مصرف آن توسط دختران جوان نیز بسیار مشاهده می‌شود.
با چند تن از افرادی که  ناس می فروشند صحبت  کردیم و آماری خواستیم مبنی بر اینکه مصرف کنندگان ناس چه کسانی هستند که با آماری تکان دهنده مواجه شدیم.
 

 
  وجود سوسک و مدفوع حیوانات در ناس
قادر  در گفت و گو با خبرنگار پاپابا، با اشاره به اینکه روزانه 300 بسته نسوار به فروش می‌رساند، اظهار کرد: از تمامی اقشار جامعه  زن، مرد، کودک و میانسال برای خرید ناس مراجعه می‌کنند و حتی افرادی را میشناسم که همراه با همسران و والدین خود به خرید می آیند.
وی ادامه داد: هیچ خریدار افغانی نداشته و همه مصرف کنندگان ناس از افراد ایرانی هستند.
سمیر نیز با اشاره به  اینکه ناس در اشکال و طرح های گوناگون موجود است، تصریح کرد: تولید کنندگان ناس نیز در طول زمان پیشرفت کرده و برای از دست ندادن مشتری های جوان، طرح ها و طعم های گوناگونی از این ماده را روانه بازار کرده اند.
وی با بیان این مطلب که حتی یک بار هم از ناس و پان پرک استفاده نکرده، گفت: این را به شما میگویم لطفا منتشر نکنید اما اگر مصرف کنندگان میدانستند که درچه شرایطی این ماده کثیف را تولید میکنیم هرگز آن را استفاده نمیکردند.
این فروشنده سوغات شوم افغانستان در پایان بیان کرد: من کفاش هستم اما به دلیل آنکه نمیتوانم خرج خانواده ام را تامین کنم به فروش این ماده روی آورده ام و اگر امروز کاری مناسب پیدا کنم این کار را رها خواهم کرد.
 

 
 قشر جوان جامعه هدف اصلی دشمنان
در همین رابطه یک کارشناسان اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار پاپابا، اظهار داشت: این روزها یکی از مهمترین جبهه‌هایی که دشمن ما تلاش می‌کنند با استفاده از آن به جامعه ضربه وارد کند بحث مواد مخدر است و حتی در چند سال اخیر افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در میان قشر جوان و فعال کشور از مهمترین سیاست‌های دشمنان ایران است.
امید کوهی  افزود: با نگاهی به سیر عرضه و مصرف مواد مخدر در کشور متوجه می‌شویم که در سال های اخیر مصرف مواد مخدر صنعتی به دلیل آسان بودن مصرف و عدم آگاهی خانواده‌ها موج خزنده به خود گرفته و به سادگی جوانان و حتی نوجوانان ایرانی قربانیان اصلی این مواد توهم‌ زا را تشکیل داده اند.
 

 
عوارض ناس از تهوع تا مرگ
یکی از روان پزشکان مرکز ترک اعتیاد زاهدان در پاسخ به خبرنگار ما گفت: عوارض اصلی مصرف این ماده در روزهای ابتدایی اعتیاد به آن احساس سرگیجه، سردرد، تهوع و حتی تشنج است.
سحر قلی زاده افزود: عوارض‌ استفاده طولانی مدت از ناس شامل از دست دادن تعامل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌های لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ ونارسایی‌های کلیوی است که هرکدان از این بیماری ها میتواند به تنهایی کشنده باشد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 2606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *