دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۲۸
۰

تلاش ستودنی جوانان شهر علی اکبر برای احیای پوشش گیاهی تالاب بین المللی هامون +عکس

برخی از جوانان شهرستان هامون جهت احیای طبیعت از دست رفته سیستان با اقدام جهادی خود قصد کاشت توتک در بستر تالاب هامون را دارند.
تلاش ستودنی جوانان شهر علی اکبر برای احیای پوشش گیاهی تالاب بین المللی هامون +عکس
تلاش ستودنی جوانان شهر علی اکبر برای احیای پوشش گیاهی تالاب بین المللی هامون +عکس
به گزارش پهره؛ به  نقل از ندای هیرمند؛ تالاب بین  المللی هامون  در ردیف   تالابهای آب شیرین جهان  قرار دارد که  درفصول پرآبی با پوشش گیاهی متشکل از انواع  گیاهان دریایی، نی ، توتک  و غیره چشم  انداز زیبایی از طبیعت خدا دادی را نمایش می گذارد . 
پوشش گیاهی  که  علاوه  بر زیبای های خارق العاده  با کاربردهای فراوانی که  در استفاده  از منابع آن در راستای بهره برداری حاشیه  نشینها و هامونیان داشته  ، تامین  کننده  بخشی از نیازهای ضروری و اقتصادی خانواده ها در تامین معاش بحساب می آمد .

 سالهای پایانی دهه 60 و آغاز دهه 70 را میتوان  زمان  مرگ  تدریجی هامون و از بین  رفتن  پوشش گیاهی از هامون  کوه  خواجه نام  نهاد وپس از سیل طغیانگر سال  69 که  به  تخریب بخش وسیعی از روستاهای  حاشیه هامون  و  رودخانه  سیستان  انجامید  اواخر دهه 70  بحران  مداوم  خشکسالی بصورت  جدی و فراگیر هامون  و سیستان را در برگرفت.
تداوم بحران
  خشکسالی ، وزش طوفانهای شدید ، فرسایش خاک  و از همه  مهمتر دیپلماسی ناکارامد خارجی در احقاق حق آبه  هامون این  پوشش گیاهی را نابود  وطی بیش  از18 سال بحران  زیست  محیطی که  اتفاق افتاد با تغییرات اکوسیستمی در تمام  ابعاد ریشه  این  گیاهان  بطور کلی از بین  رفت به  گونه ای که  در چندسال اخیربا آبگیری مقطعی هامون دیگر اثری ازآن  پوشش باقی نمانده است .

این  نوع پوشش گیاهی در تامین  نی برای تغذیه  دامها و تهیه  لوخ  در بافت  حصیر و پرده  خلکی در کنار صیدو صیادی و دامداری حاشیه  نشینهای هامون  از اهمیت بالائی برخوردار بود بطوریکه  اقتصاد خانواده ها پس از شکار پرندگان  متکی بر این  منابع  در بستر هامون  محسوب می شد . طایفه صیادی  در کنار دامداران  بیشترین  سهم را از این  منابع   داشتند چراکه نوع  زندگی شان  مبتنی بر آب و آبادانی هامون بحساب می آمد .
منابعی موثر و کارآمد که  سالهاست انتظارش را می کشیدند و امروز به  برکت  نزول باران  رحمت  الهی بخشهای از هامون  کوه  خواجه  را در برگرفته  است  که  نتیجه  تلاش جوانان  برومندی است  که  بصورت  خودجوش با حس مسئولیت  پذیری با وابستگی شدید به  هامون و محیط زیست بدون  حمایت هیچ  ارگانی و  در سایه  بی توجهی محض  مسئولین  محیط زیست  از خود بروز داده اند ودر دو سال پیاپی اقدام  به  تکثیر این  گیاهان (توتک و نی ) را  در بستر هامون  نموده اند .
این  یک واقعیت  انکار ناپذیر است که  احیای هامون  زمانی محقق خواهد شد که  بتواند،  نیازهای خانوده های وابسته  به  آن را  در زمینه ( تهیه علوفه  دام ، صید و صیادی ، تهیه  لوخ  و ..).فراهم  کند و تامادامی که  اندکی آب در یک مقطع  زمانی خاص به  هامون  سرازیر و مجدداٌ خشک شود ، برخلاف آنچه  مسئولین  را خوشحال می کند و بهره برداری های سیاسی ازآن  دارند هیچ منفعت  و عایداتی برای مردم  این  منطقه نخواهد داشت.
آنچه  می تواند با احیای دوباره  هامون تامین  کننده  نیازهای مادی خانواده ها باشد ، پوشش گیاهی مناسب از توتک و نی است  که  علاوه  بر ایجاد نشاط و سرسبزی ، ماندگاری پرندگان  مهاجر ، رونق دامداری ، فراهم  آوردن زمینه اشتغال ، رونق صنایع  دستی حصیر بافی ،  بازگشت مهاجرین به  سیستان  را به  دنبال خواهد داشت .
اقدام  موثر وکارآمد
بر همین  اساس جوانان  غیرتمند طایفه  صیادی و قورزائی از شهر علی اکبر  که  بیشر از دیگران  این  احساس نیاز را درک کرده اند بدون  حمایت دستگاههای اجرائی  خصوصاً اداره  محیط زیست ، بعنوان  متولی اصلی رفع  مشکلات  زیست  محیطی ، در دو سال گذشته آستین  همت  وغیرت  را بالازده  وبا جابجائی و تکثیر ریشه  و جوانه ای گیاه توتک  که  از دیگر مناطق به  هامون  آورده  شده  را در  اطراف  کوه  خواجه به  دنبال آبادانی هامون در این  منطقه  هستند ، اقدامی که  متاسفانه  مسئولین  امر از آن  غافل وحتی  اطلاعی چندانی جهت  توضیح  در باره آن را  ندارند.
با این  حال  می توان  امیدوار بود با رشد این  گیاه  و گسترش آن به  دیگر بخشهای هامون  با تجربه ای که  از گذشته  در تکثیر سریع  آن  وجود دارد ،  بتوان در اینده ای نچندان  دور بشرط تامین  و تدام  آب ورودی ، هامون  را به  گذشته  بازگرداند ، گذشته ای که  این  روزها جوانان  در داستانهای   بزرگترها جستجو می کنند وخود هیچ  خاطره ای از آن  روزها ندارند، اقدامی موثر که  در صورت  رشد ،  نوید بخش آینده  ای روشن برای تالاب هامون خواهد بود   .
حسین  صیادی ، جوانی که  با تمام شوق جوانی به  تکثیر این  گیاه  در هامون  همت  گمارده به  خبر نگار پایگاه  اطلاع  رسانی طایفه  صیادی گفت: آنچه  از هامون  در خاطر ما جوانان  نقش بسته  تعدادی درخت  گزو مقداری آب است  که  درفصلی خاصی از سال به  این  منطقه جاری می شود و با اغاز فصل تابستان دوباره  برای مدت طولانی خشک  می شود .

این  جوان سیستانی افزود : در سال 93 وقتی طرح  هامون  کوچک  اجراء شد در غرب کوه  خواجه  محدوده ای مشخص شد و با ایجاد مانع  آب در قسمت  شمال کوه خواجه به محدوده  سنگول هدایت  شد تا اطراف کوه خواجه ابگیری شود اما متاسفانه  اخیراً این  مانع  در بخشی محدوده ها تخریب و مسیر آب به  دیگر مناطق باز شده است و این  امر باعث می شود تا محدوده  تعیین  شده  خیلی زود بی آب و خشک شود که  از مسئولین  تقاضا داریم  اقدامی لازم  در هدر رفت آب انجام  دهند . 
وی خاطر نشان  کرد : برای احیای هامون باید همه  آستین  همت  را بالا بزنند ، مسئولین  در پیگیری حق آبه  تالاب  و مدیریت  آن  به  بستر هامون  واکنون هم  ما جوانان  در ایجاد پوشش گیاهی که  امروز با همت  تنی چند از جوانان  موفق شدیم  تعدادزیادی از گیاه  توتک  را در قسمتهای عمیق هامون که  ماندگاری آب آن  بییشتر است  تکثیر و بکاریم  .
مهدی قورزائی جوانی که  بسته ای از توتک  ها را در آغوش گرفته است در این  باره گفت  : آنچه  می تواند هامون را دوباره  احیاء کند کاشت  همین  نوع  گیاه  است و ما جوانان تمام  تلاش خود را بکار خواهیم  گرفت  تا در حد امکان آن  را در هامون  گسترش دهیم  که  اگر خدا بخواهد در سال آینده  هریک  از این  توتک  ها به  هزاران  توتک دیگر تبدیل خواهد شد و منطقه  وسیعی را در بر خواهد گرفت  .
شایان  ذکر است  با ایجاد این  روحیه  تعاون  و همکاری هر روز بر تعداد این  جوانان  مشتاق در کنار بزرگترها که  از تجربه  بیشتری برخوردارند افزوده  می شود بطوریکه  هر چند نفر کاشت  توتک  در یک  محدوده  را برعهده  گرفته اند .
کد مطلب: 4786
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *