شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ۲۰:۲۳
۰

می ترسم همه چیز خراب بشه!

گفتن خطاهای گذشته به همسران در صورتی که منجر به از بین رفتن اصل اعتماد طرفینی در زندگی مشترک شود، کار اشتباهی است. از بین رفتن اعتماد طرفینی در زندگی مشترک نیز موجب ناسازگاری و ناپایداری زندگی و در نهایت به جدایی و طلاق منجر می‌شود.
می ترسم همه چیز خراب بشه!
می ترسم همه چیز خراب بشه!
وجود اعتماد در میان هر زن و شوهری، مهمترین رکن ایجاد رابطۀ صمیمانه، رضایت بخش و پایدار در زندگی زناشویی است؛ از این رو گذشته و به ویژه حال فعلی افراد در بوجود آمدن این اعتماد در زندگی نقش پر رنگی ایفا می‌کند. لذا اکر گذشته یا حال فعلی فردی وضعیت مطلوبی نداشته باشد، در ایجاد اصل اعتماد خلل ایجاد می‌کند. برهمین اساس زوجین نباید کاری کنند که به اصل اعتماد طرفینی خدشه وارد شود.[1]
در همین رابطه، خانم متأهلی از گذشته خود می‌گوید: بنده چند سال پیش از روی بی‌اطلاعی شیئی را وارد واژنم کردم. به دکتر مراجعه نمودم و دکتر گفت: پرده بکارت شما آسیب شدیدی دیده است و احتمال خونریزی در شب زفاف کم است. بنده در حال حاضر در دوران عقد هستم و خیلی نگرانم. آیا باید حقیقت را به همسرم بگویم؟ لطفا مرا راهنمایی ‌کنید.
پاسخ کارشناس:
شرایط شما خواهر گرامی قابل درک است. ولی حق همسرتان بود که از وضعیت فعلی شما قبل از عقد آگاهی پیدا می‌کرد، ولی با توجه به اینکه در حال حاضر عقد کردید، بیان این مسئله در شرایط فعلی، مسلما باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد سوء تفاهم شده و زندگی برای طرفین بسیار سخت‌ می‌شود و چه بسا در نهایت کار به جدایی و طلاق بینجامد.
بر همین اساس، برای بیان واقعیت، دیگر دیر شده است و گفتن واقعیت در شرایط فعلی لطمه و ضرر بیشتری برای شما دارد، پس بیان آن، نه تنها سودی برای هیچ کدامتان ندارد، بلکه وضعیت را سخت و پیچیده‌تر نیز خواهد کرد. از سویی دیگر از منظر آموزه‌های دینی هم بیان این مسئله نادرست است؛ امام علی (علیه‌السلام) در این رابطه می‌فرماید: «مَن‌ْ وَضَع‌َ نَفْسَه‌ُ مَواضِع‌َ التُّهَمَة‌ِ فَلا یَلوُمَن‌َّ مَن‌ْ اَساءَ بِه‌ِ الظَّن‌َّ؛[2] کسی‌ که‌ خود را در معرض‌ تهمت‌ قرار دهد، نباید کسانی‌ راکه‌ به‌ او سوءظن‌ پیدا می‌کنند، سرزنش‌ کند.»
درست است که شما بی احتیاطی کردید و گناهی از این جهت متوجه شما نیست؛ زیرا همانطور که شما توضیح داده‌اید از روی بی اطلاعی، این کار را کرده‌اید، امّا گفتن این واقعیت به همسرتان می‌تواند منجر به قبول نکردن این مسئله از سوی او شود و چه بسا سوءتفاهماتی را هم به دنبال داشته باشد که به اصل اعتماد طرفینی در زندگی خدشه وارد کند. از طرفی به گفتۀ خودتان؛ پرده بکارت شما آسیب دیده است، امّا این به معنی نداشتن پرده بکارت نیست.
بنابراین توصیه می‌کنم درباره این مسئله فعلاً چیزی به همسرتان نگویید و اگر در اولین رابطه زناشویی شما با همسرتان، خونریزی از پرده بکارت مشاهده نشد، دو حالت پیش می‌آید؛ یا شوهرتان خیلی حسّاس نیست و به شما مطمئن است که در آن صورت مشکلی بوجود نمی‌آید، امّا اگر همسرتان نسبت به این مسئله حسّاس شد، برای رفع سوءتفاهم می‌توانید به همراه همسرتان به پزشک مراجعه کنید و پزشک هم خواهد گفت که پرده شما در اثر ضربه آسیب دیده و نه خدای نکرده رابطه نامشروع. پس با این توضیحاتی که داده شد، جای نگرانی نیست.
پی‌نوشت:
[1]. از بین رفتن اعتماد طرفینی در زندگی موجب ناپایداری زندگی و در نهایت منجر به ناسازگاری زوجین باهم یا جدایی و طلاق می‌شود.
[2]. نهج‌البلاغه، حکمت‌159.
 
پیروان ولایت
 منبع حرف تو
 انتهای پیام/
کد مطلب: 5241
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *