يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۳۸
۰
نخبه پزشکی عنوان کرد

ساخت «آتل» از نوع بادی از ایده تا عمل/ هرگز امیدی به حمایت دولتی نداشته‌ام/ سنگ‌اندازی‌های فراوان سر راه مخترعان

انتخاب جوان نمونه استان از سوی سازمان ورزش و جوانان شاید نقطه آغازی برای فاطمه صیفار باشد تا راه وی را برای رسیدن به اهداف و آرمان‌هایش هموارتر کند و امروز عنوان نخبه را آن هم در علم پزشکی به رخ بکشد.
ساخت «آتل» از نوع بادی از ایده تا عمل/ هرگز امیدی به حمایت دولتی نداشته‌ام/ سنگ‌اندازی‌های فراوان سر راه مخترعان
ساخت «آتل» از نوع بادی از ایده تا عمل/ هرگز امیدی به حمایت دولتی نداشته‌ام/ سنگ‌اندازی‌های فراوان سر راه مخترعان
 به گزارش پهره؛ به نقل از فارس ؛ استان آذربایجان‌شرقی را به قطع و یقین باید یکی از استان‌های نخبه‌خیز کشور دانست که در عرصه‌های مختلف توانسته جوانانی با رتبه بالای علمی به کشور تقدیم کرده و حتی در خارج از مرزهای کشور هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارد.
فاطمه صیفار، جوان نمونه استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: 25 ساله و دانشجوی سال هفتم رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستم که در یک خانواده کوچک چهار نفری و صمیمی زندگی می‌کنم.
وی با بیان اینکه رتبه 74 قبولی کنکور پزشکی را به دست آورده‌ام همچنین حائز رتبه اول ورودی دانشگاه هستم، افزود: به خاطر انتخاب ایده پیشنهادی «آتل بادی» در مدرسه «پاییزه کسب و کار»، سال گذشته جوان نمونه استان از طرف سازمان جوانان و ورزش شدم.
نخبه برتر استان به دوران کودکی اشاره کرد و در زمینه علایق خود و موضوعات پژوهشی بیان کرد: از همان دوران کودکی علاقه زیادی به تحقیقات روی گیاهان و جانواران داشتم به طوری که همیشه در حال انجام کارهای علمی در حد و اندازه یک کودک بودم و بهترین هدیه از نظر من نیز میکروسکوپ و وسایل علمی و پژوهشی بود.
پشتکار دلیل اصلی موفقیت است
وی در پاسخ به این سوال که آیا هوش و استعداد بالای یک فرد می‌تواند باعث موفقیت فرد شود، گفت: به هیچ‌وجه چنین حرفی را قبول ندارم؛ چرا که انسان با تلاش و پشتکار خود به موفقیت دست می‌یابد و این امر در خود من نیز ثابت شده است.
صیفار افزود: هر وقت دنبال و پیگیر موضوعی شده‌ام، بالاخره نتیجه از آن گرفته‌ام؛ به طوریکه  وقتی موضوع و یا کاری به ذهنم برسد تا آن را به مرحله اجرا نرسانم، دست از تلاش و پشتکار برنخواهم داشت از این رو معتقدم این پشتکار و تلاش یک فرد است که موفقیت را به ارمغان می‌آورد هر چند هوش هم بی‌تاثیر نیست.
طرح روی کاغذ باید به فناوری قابل لمس همه مردم تبدیل شود
جوان نمونه سال 95 استان با یادآوری اینکه از همان دوران دبیرستان رشته پزشکی را دوست داشتم و احساس می‌کردم تنها رشته‌ای که علم و عمل را با یکدیگر دارد، پزشکی است،افزود: همیشه علاقه به این داشتم که یک کار پژوهشی روی برگه کاغذ حتماً تبدیل به فناوری روی زمین شود تا اثرات آن قابل مشاهده و ملموس برای همه اقشار مردم باشد.
وی با اشاره به اولین ایده پذیرفته شده خود برای بیماران ترومایی(آسیب دیده) ابراز کرد: با ارائه ایده ساخت «آتل» از نوع بادی در سال 93، برای اولین بار در جهان توانستم آن را از مرحله ایده به تولید برسانم.
این مخترع جوان کشور در خصوص طرح و اختراع خود گفت: «آتل بادی» طراحی شده  برای ناحیه لگن و ناحیه تحتانی بیمار در نظر گرفته شده که با تولید آن نقش بزرگی در تولید داخلی در کل دنیا خواهد داشت که دقیقاً منطبق با شعار سال نیز است.
ساخت «آتل بادی» برای جلوگیری از خونریزی در آسیب‌دیدگان لگن است
وی ادامه داد: به کمک این محصول می‌توان جلوی خونریزی و آسیب بیشتر ناشی از شکستگی‌های استخوان را به میزان زیادی کاهش داد.
صیفار با بیان اینکه ایده و طرح به نام خودم بوده و برای اولین بار در مدرسه «پاییزه کسب و کار» مطرح شده و سپس مورد حمایت «بنیاد ملی نخبگان» قرار گرفت، تصریح کرد: طرح توسط بنیاد ملی نخبگان به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی معرفی شد و تحت نظر دکتر همتی و حمایت مرکز رشد قرار گرفت و البته در مدرسه «پاییزه» تیمی متشکل از سه نفر دیگر از گروه فنی و مهندسی تشکیل شد و شرکتی را در این راستا تاسیس کردیم.
اقدام به تولید آتل برای سایر نواحی بدن کرده‌ام
وی در خصوص وجود ایده‌هایی برای روزهای آتی، با اشاره به اینکه چند ایده و طرح در ذهن دارم و حتی برخی از آنها به مرحله تولید رسیده‌اند، افزود: یکی از طرح‌هایم در خصوص «آتل» برای نواحی دیگر بدن مخصوصاً برای تثبیت و پایدار کردن مفاصل است که در مرحله تولید و انجام آزمون و خطا قرار دارد که بعد از تولید، بیشترین کاربرد آن برای کاهش خونریزی خواهد بود که می‌توان علاوه بر بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها و در میادین  جنگ نیز استفاده کرد.
مخترع «آتل بادی» در جهان با تاکید به حساسیت تجهیزات پزشکی از نظر استانداردسازی و مجوز ابراز کرد: هرگونه تجهیزات پزشکی باید از نظر استاندارد، تامین‌کننده باشند زیرا مستقیم با جان افراد در ارتباط بوده و از این رو برای رساندن ایده «آتل» به مرحله تولید راه زیادی را طی کرده‌ایم.
وی افزود: بعد از اینکه طرح مورد تایید قرار گرفت و آزمایشات آزمون و خطا روی طرح انجام گرفت، منجر به حمایت چند شرکت از طرح برای خریداری شد.
«آتل بادی» میزان مرگ حادثه دیدگان لگنی را کاهش خواهد داد
وی با بیان اینکه در ابتدای این ایده گمان می‌کردم طرح ساده‌ای خواهد بود که می‌توان به راحتی تولید کرد، ولی بعدها شکل پیچیده‌ای با کاربرد بیشتر به کمک هم تیمی‌ها گرفت، خاطرنشان کرد: با کمک هم تیمی‌های فیزیک اندامی را نیز به این طرح اضافه کردیم تا حالت پیشرفته‌تری به خود گیرد و از این رو از طرح رضایت کامل را دارم و از اینکه توانستیم با یک طرح جان بیماران دچار شکستگی لگن را نجات دهیم، احساس خوشحالی و آرامش می‌کنم.
جوان نخبه استان در خصوص تولید انبوه «آتل بادی» اظهار کرد: طبق قول مساعدت در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمون و خطاهای طرح، تا سال آینده به صورت انبوه تولید خواهد شد و در تمام بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها پخش خواهد شد.
مسؤولان به وعده‌های خود به جوانان عمل نمی‌کنند
وی با گلایه از مسؤولان در خصوص وعده‌های بی‌پایه و اساس نظیر اعطای وام و یا تسهیلات به نخبگان متذکر شد: وامی که قرار بود به طرح ما بدهند را نیم کرده و آن هم با یک پنجم قسط در اختیارمان گذاشتند و مابقی هزینه‌های به تولید رساندن طرح را ماهیانه توسط هم تیمی‌ها تامین می‌کنیم.
صیفار، حداقل زمان درآمدزایی یک طرح پزشکی را پنج سال و طرح داروسازی را 20 سال مطرح کرد و گفت: به علت بازپرداخت وام‌های اعطایی همچنین سنگ‌اندازی زیاد برای مخترعان، از اول چشم خود را از هرگونه حمایت مادی دولتی بستیم و هیچ‌گاه اجازه ندادیم که برخی کارشکنی‌ها باعث دلسردمان شود.
وی اظهار داشت: پروسه سختی برای اخذ مجوز طی کردیم که نه تنها حامی برایمان وجود نداشت بلکه سنگ‌اندازی‌های زیادی نیز از قبیل اینکه محصول ساده‌ای است و یا به فروش نخواهد رسید، سر راهمان قرار می‌دادند.
جوان نمونه سال 95 با بیان اینکه به خاطر ثبت اختراع در ایران نمی‌توان از مزیت‌های ثبت جهانی استفاده کرد و در صورت ارائه در نمایشگاه کشورهای خارجی، نمی‌توان ثبت طرح به نام خود را حفظ کرد، گفت: بسیار علاقه به حمایت مسؤولان در راستای ثبت جهانی این محصول بودم که متاسفانه میسر نشد.
مسیر مشخصی برای ایده‌پردازی و خلق اثر برای مخترعان در ایران تعریف نشده است
وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته مسیر سهل‌الوصول برای مخترعان و ایده‌پردازان قرار داده‌اند تا از یک در ورودی مشخص شده ایده‌پردازی وارد شده و از در خروجی نتیجه نهایی خارج شود و حتی تمام پله‌ها برای فرد تعریف شده و روشن است، افزود: متاسفانه این روند و پیوستگی در ایران وجود ندارد و هر سازمان و نهاد به صورت موازی‌کارانه کار خود را پیش می‌برد و ریل‌گذاری و مسیر مشخصی برای یک جوان خلاق تعریف نشده است که منجر به سردرگمی فرد و دلسردی جوان می‌شود.
جوانان باید به خودباوری برسند
نخبه جوان کشوری، به تجربه پژوهشگران و مخترعان برتر جهان در خصوص اینکه ابتدا با یک طرح ساده کار خود را شروع کنید، اشاره کرد و گفت: بنده ابتدا با یک طرح ساده اقدام به اجرایی شدن ایده ذهنی‌ام کردم و سپس به آن شاخ و برگ داده و به شکل گسترده و منظم گسترش دادم و از این رو جوانان باید خود را باور داشته و همت لازم را بدون توجه به هر سنگ سر راه انجام دهند.
وی با قدردانی از حمایت بی‌دریغ پدر و مادر خود در راستای حمایت مادی و معنوی برای به سرانجام رساندن تمام اهدافش، بیان داشت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زنان خود را باور نکرده‌اند و به این باور که می‌توانند در همه حیطه‌های جامعه وارد شوند، نرسیده‌اند ولی پدر و مادرم هیچ‌گاه به من به خاطر اینکه دخترم و باید محدود باشم، نگاه نکردند بلکه حتی در چند سفر علمی خارج از کشور تمام حمایت مالی و معنوی را انجام دادند.
نخبگان افراد تک بعدی نیستند بلکه آنها در کنار پژوهش تفریحات سالم دارند
جوان نخبه و نمونه سال با بیان اینکه در جامعه نگاهی بر مبنای اینکه افراد اهل پژوهش بسیار یک بعدی هستند و اهل تفریح نیستند، حکمفرما است، تصریح کرد: من علاوه بر تحصیل در رشته پزشکی و انجام کارهای علمی در بیشتر کنفرانس‌های علمی نورولوژی و مغز اعصاب دنیا شرکت می‌کنم که در کنار کسب تجربه با آداب و فرهنگ کشورها نیز آشنا می‌شوم.
وی افزود: به صورت حرفه‌ای ورزش‌های تنیس و شنا را دنبال می‌کنم و در کنار کارهای علمی بدون لطمه خوردن به درس، فعالیت‌های ورزشی و تفریحی هم دارم.
صیفار در پایان با تاکید به وجود محدودیت‌ها در کشور مخصوصاً برای افرادی که می‌خواهند در سطح بین‌المللی خود را به جایی برسانند، اذعان داشت: نباید محدودیت‌های موجود را سد راه خود ببینیم بلکه اگر در جوانی از نیروی خود استفاده نکنیم و مدام انجام کارها را به فرداها بسپاریم، قطعاً هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نخواهد شد.
کار امروز را به فردا نسپاریم
وی ادامه داد: اگر امروز ایده‌ای به ذهنمان رسید، همان روز برای انجام آن اقدام کنیم و کار امروز را به فردا نسپاریم که این شامل تمام کارهای زندگی از جمله اجتماعی، فرهنگی، شخصی، تفریحی و غیره می‌شود؛ هرکاری را باید در وقت و ساعت خود انجام داد.



 
انتهای پیام/
کد مطلب: 5589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *