جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۱۵
۰

نارضایتی گردشگران از جذاب ترین منطقه گردشگری سیستان و بلوچستان/چشمه آبگرم بزمان زیر سایه غفلت میراث فرهنگی

چشمه آبگرم بزمان یکی از مناطق گردشگری و جذاب در جنوب سیستان و بلوچستان می باشد که در سال 96 منصوب به سال گردشگری ایران و جهان همچنان دست نخورده و بی توجه مانده و نارضایتی گردشگران را از وضعیت تاسف بار آن به همراه دارد.
چشمه آبگرم بزمان
چشمه آبگرم بزمان
به گزارش پهره،  صنعت گردشگری یکی از متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان به شمار می رود و توانسته مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شود و از این صنعت به عنوان موتور توسعه نام برده می شود.
صنعت گردشگری از نظر اقتصادی، اجتماعی دارای اهمیت خاصی می باشد و روز به روز بیشتر مورد توجه دولت ها قرار گرفته به طوری که امروزه یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است.
با توسعه فعالیت های گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید و موثر خواهد بود و افزایش سطح فرهنگی و اجتماعی جوامع را به دنبال خواهد داشت.
استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران از نظر وسعت بزرگترین استان می باشد که جاذبه های گردشگری، تاریخی و باستانی زیادی از جمله شهرسوخته پنج هزار ساله سیستان، قلعه بمپور، قلعه اسپیدژ بزمان و سفال هفت هزار سال سراوان در آن وجود دارد به طوری که برای هر توریست و گردشگر داخلی و خارجی چشم نواز و دل انگیز بوده است.
با توجه به محرومیت و بیکاری در این استان صنعت گردشگری می تواند فرصت مناسبی باشد تا مشکل بیکاری و فقر که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند برطرف شود. اما کوتاهی و بی توجهی مدیران سابق و فعلی میراث فرهنگی هنوز نتوانسته صنعت گردشگری را در سیستان وبلوچستان که به نوعی مهد تاریخ و تمدن ایران است دگرگون کند.
ایجاد یک چهره خشن و ترسناک در دل مردم سایر استان های کشور و گردشگران یکی از برنامه های تخریبی دشمنان خارجی و کوتاهی مسئولین میراث فرهنگی است که باید هواره پاسخگو این مسئله باشند. هر چند مسئولین سیستان وبلوچستان تلاش کردند تا با نامگذاری سال 96 به عنوان <<سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ایران و جهان>> تغییر نگاه، جریان‌سازی، وهراس‌زدایی از استان داشته باشند تا توجه به این منطقه در بین مردم و حکومت نیز جلب شود اما با گذشت بیش از شش ماه از سال 96 هنوز اقدامات موثری در جنوب سیستان و بلوچستان انجام داده نشده و همچنان نارضایتی مردم و گردشگران را به دنبال دارند.
 
چشمه آبگرم بزمان جذاب ترین منطقه گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان
چشمه آبگرم بزمان در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از مناطق مهم گردشگری و جذب توریست است که با رسیدگی مسئولین میراث فرهنگی می تواند به یکی از قطب های جذب گردشگر و رونق اقتصادی تبدیل شود اما در سال گردشگری همچنان دست نخورده و بی توجه ماند به گونه ای که گویا اصلا برای مسئولین میراث فرهنگی وجود ندارد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره با اشاره به جایگاه ویژه چشمه آبگرم بزمان اظهارداشت: چشمه آب گرم بزمان یکی از مناطق مهم گردشگری، واقع در کیلومتر 35 جاده بزمان - دلگان و 135 کیلومتری ایرانشهر یکی از مهمترین چشمه های آبگرم استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
حمید خدایاری گفت: آب چشمه آبگرم بزمان املاح بسیاری چون گوگرد و نمک دارد که استفاده از این آب برای درمان زخم ها و بیماری های پوستی، گرفتگی عضلات و درد مفاصل موثر می باشد.
وی افزود: ویژگی های منحصر به فرد چشمه آبگرم بزمان آن را به یک منطقه ویژه گردشگری و جذب توریست تبدیل کرده که قطعا باعث رونق اقتصادی خواهد شد.اعتبارات متعدد هنوز برای زیبا سازی آن پیشنهاد شده اما هنوز بودجه ای تخصیص پیدا نکرده است و ما منتظر هر چه سریعتر اقدام شود.
 
نارضایتی گردشگران از جذاب ترین منطقه گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه دارد
 
اعتبارات متعدد و زیادی برای افزایش امکانات و رسیدگی به آن در راستای زیباسازی در طی چند سال اخیر مصوب شده اما حاصل این مصوبات  تاریکی در شب، نبود سرویس های بهداشتی و مکان مناسب برای استراحت گردشگران است و مسئولین همچنان نسبت به آن در سال گردشگری بی توجه هستند.
رحمت الله ریگی یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار پهره گفت: چشمه آبگرم یکی از مناطق بی نظیر در استان است که من به همراه خانواده برای تفریح و درمان درد پاهایم به این منطقه سفر کرده ام اما افسوس که هیچ امکانات مناسبی در ان تعبیه نشده است.
وی افزود: شب تاریکی تمام این منطقه را فرا می گیرد و اگر کسی با خود چراغ به همراه نداشته باشد نمی تواند حتی یک قدم به جلو گام بردارد و با مشکل روبرو خواهد شد.
عبدالله شه بخش مسافر دیگری از شهرستان زاهدان با اشاره به جذابیت این منطقه در گفت و گو با خبرنگار پهره اظهار داشت: تاکنون منطقه ای با این جذابیت و دل نشینی در سطح استان مشاهده نکردم اما وجود زباله های ریخته شده در اطراف آن و خرابی سرویس های بهداشتی چهره آن را زشت کرده است.
وی افزود: کمترین امکاناتی که مسئولین باید در این جا فراهم کنند تا کسی از مسافرت به این جا پشیمان نشود احداث یک سرویس بهداشتی است.
جوانان دلسوز بزمانی خودجوش به کمک چشمه آبگرم آمدند
مسئولین میراث فرهنگی یکی از دلایل عدم رشد و زیبا سازی چشمه آبگرم بزمان را همکاری نکردن مردم منطقه در حفظ آن بیان می کنند در حالی که هفته جاری گروهی از جوانان دلسوز گردشگری بزمان با همکاری گروه های جهادی و بسیج سازندگی برخلاف ادعا نادرست مسئولین میراث فرهنگی دست به اقدام بزرگی زدند که در تاریخ گردشگری این منطقه بی سابقه بود.
مسعود روانبخش در گفت و گو با خبرنگار پهره اظهار داشت: گروهی از جوانان شهر بزمان که دلسوز شهر و دیار خودهستند و بی تقاوتی و کم توجهی مسئولین در قبال جذاب ترین منطقه گردشگری را مشاهده کردند، در اقدامی خودجوش و با هدف زیبا سازی منطقه گردشگری چشمه آبگرم بزمان، زباله ها و ضایعاتی که چندین سال است باعث تخریب چهره این منطقه شده را جمع آوری کردند.
وی افزود: بی تفاوتی مسئولین به اندازه ای بوده که هر گردشگری به این چشمه آبگرم مسافرت می کند با نارضایتی از وضع تاسف بار این جا بر می گردد و مسئولین میراث فرهنگی باید جوابگوی این معضل باشند.
وعده های بی تدبیر مسئولین برای زیبا سازی چشمه آبگرم ادامه دارد
مسئولین بارها به این منطقه سفر کرده اند و وعده های زیادی را برای ارتقا و گسترش آن داده اما کمتر از پنج ماه به پایان سال گردشگری باقی مانده و وعده های بی تدبیر مسئولین همچنان برای چشمه آبگرم ادامه دارد و یک امید واهی در دل مردم برای تغییر وضعیت تاسف بار چشمه آبگرم بزمان وجود دارد.
انتهای پیام/
 
 
کد مطلب: 5683
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *