شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۱
۰

کدام کشورها تانک "تی -90 " خریدند؟ + تصاویر

تانک "تی- 90 " در یگان‌های زرهی برخی از کشورهای جهان عملیاتی شده است.
کدام کشورها تانک "تی -90 " خریدند؟ + تصاویر
کدام کشورها تانک "تی -90 " خریدند؟ + تصاویر
به گزارش  پهره؛ در ماه‌های اخیر مطالب بسیاری در فضای رسانه‌ای درباره تانک "تی- 90 " منتشر شده که نشان از اهمیت این زره‌پوش رزمی ساخت روسیه دارد.



**تانک  "تی- 90 " و  "آبرامز" دو زره پوش مهم جهان   

تانک  "تی- 90 " ساخت فدراسیون روسیه در کنار تانک "آبرامز" دو زره پوش مهم جهان هستند که کشورهای مختلفی آن‌ها را در یگان‌های زرهی خود عملیاتی کرده اند و برخی کشورها نیز خواهان خرید آن هستند.

جنگ سوریه آوردگاهی شد تا فدراسیون روسیه تجهیزات نظامی و تسلیحات پیشرفته خود را عرضه کند و از این طریق درآمدهایی داشته باشد و رایزنی اردن و عراق برای خرید جنگنده های "سوخو" و "راکت انداز توس" نمونه ای از آن است. 

 
کدام کشورها تانک

کدام کشورها تانک
 
حضور سلاح‌های مدرن روسی در جنگ سوریه همچون سامانه‌های دفاع موشکی "اس 300"،  "اس 400"، "پانتسیر"، موشک‌های سطح به سطح "اسکندر"، جنگنده‌های "سوخو 34 "و "سوخوی 35 " و ... باعث اشتیاق مشتریان جدید روس ها در بازار تسلیحاتی این کشور شده است.

روسیه با توجه به فروش 14.5 میلیارد دلاری تجهیزات نظامی، مکان دوم را در بین کشورهای صادرکننده ادوات دفاعی، کسب کرده است. رئیس جمهور روسیه این واقعیت را کتمان نمی کند که اساسی ترین ویژگی های تجهیزات و تسلیحات نظامی این کشور، به وضوح در شرایط واقعی جنگی به نمایش گذاشته شده و  هم اکنون ده ها کشور در فهرست مشتریان بالقوه، قرار دارند. 

 رئیس جمهور روسیه، کشورهای آذربایجان، بلاروس و قزاقستان را در فهرست برنامه های ویژه صادراتی قرار داده است. آنها در سال 2015، از مسکو بالگرد، خودروهای زرهی، تانک و انواع مختلف هواپیماها، خریداری کردند. در برخی موارد، تجهیزات نظامی روسیه به صورت کاملا رایگان، تحویل قرقیزستان و بلاروس شده است. در این خصوص می توان به نفربرهای زرهی و سیستم های پدافندی موشکی اشاره کرد که قبلا در خدمت وزارت دفاع روسیه بوده اند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: تولید کنندگان "جنگنده-بمب افکن های" روسی ابراز امیدواری کردند؛ علاقه‌مندی "امان" به خرید اینگونه جنگنده ها بتواند در آینده نزدیک به انعقاد قرار داد نظامی بین دو کشور تبدیل شود.



**کشورهای منطقه غرب آسیا مشتری تسلیحات روسی

چند ماه پیش شرکت دولتی صادر کننده تجهیزات نظامی روسیه عنوان داشت: نمایش قدرت پدافندی ضد تروریسم "مسکو" در سوریه تبلیغات خوبی برای بمب افکن های "سوخو- 34 " شد که متعاقبا برخی کشورهای غرب آسیا به خرید آن ها علاقه‌مند شدند.

افزون برآن، مسئولان ارشد "کرملین" سرگرم رایزنی و گفت و گو با مقامات اردن بر سر فروش بالگردهای دو منظوره "میل-26 " هستند. این بالگردها دارای دو قابلیت خدمات نظامی و همچنین ترابری هستند. 

پادشاهی عربستان هم یکی از کشورهایی بوده که به دنبال سامانه های پیشرفته دفاع موشکی "کرملین" است. "سرگئی چمزوف"  مدیر اجرایی شرکت "روس‌تک"  (شرکت دولتی فناوری های نوین روسیه)، گزارش داد : برخی از کشورها از جمله عربستان به دنبال خرید سامانه موشکی  "اس 400 " هستند؛ اما ما جز با جمهوری خلق چین با هیچ طرفی در این‌باره قرارداد نبستیم.


**کدام کشورها مشتری تانک "تی-90" هستند؟ 

تانک "تی- 90 " که در نبرد با تروریست‌های تکفیری داعش و خصوصا در شمال سوریه، نقش مهمی را برعهده داشته در مدت اخیر مشتریان بیشتری را مجذوب خود کرده است. در سال های 1995 تا 2016 ؛ کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران ، الجزایر، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، هند ، قبرس و ...  به دنبال خرید این تانک غول پیکر فدراسیون روسیه بودند.
 
کدام کشورها تانک

کدام کشورها تانک

 
یکی از کشورهایی که تانک "تی- 90 " را در یگان‌های زرهی خود عملیاتی کرده؛ الجزایر است. این کشور 350 دستگاه تانک "تی 90 "خریده و قرارداد 185 دستگاه در سال 2009 و 120 دستگاه در سال 2011 به ارزش 470 میلیون دلار را بسته است.

دیگر کشوری که تانک   "تی- 90 " را در نیروهای مسلح خود عملیاتی کرده ؛ جمهوری آذربایجان بوده که 20 دستگاه از این زره پوش غول پیکر را در نیروی زمینی خود دارد.

ترکمنستان هم جز کشورهایی است که تانک "تی -90 " را در یگان‌های عملیاتی خود دارد و سفارش خرید 10 دستگاه از تانک مذکور به ارزش 30 میلیون دلار را در سال 2010 و 30 دستگاه دیگر را در سال 2011 به روسیه ارائه کرده است.

همچنین هند هم 310 دستگاه تانک "تی- 90 " را در سال 2001 میلادی از فدراسیون روسیه خریداری کرده و در سال 2006 هم قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار برای خرید 330 دستگاه از زره پوش مذکور به امضا رسانده است.

ظهور تسلیحات مدرن روسی از جمله تانک  "تی 90 " باعث شده تا کشورهای بیشتری علاقمندی خود را به خرید این زره پوش غول پیکر ساخت روسیه نشان دهند و جمهوری اسلامی ایران هم بنا به گفته برخی مقامات نظامی به دنبال خرید این تانک است.


گزارش از محمد زرچینی/باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
کد مطلب: 1012
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *