جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۳۴
۰
گزارش از شهری که بیمار دارد اما بیمارستان نه!

خواب بیمارستان 10 تختخوابی دلگان 5 ساله شد/ دکتر ضاربان: بیمارستان دلگان جوابگوی نیاز درمانی مردم نیست

خواب بیمارستان 10 تختخوابی دلگان 5 ساله شد/ دکتر ضاربان: بیمارستان دلگان جوابگوی نیاز درمانی مردم نیست
خواب بیمارستان 10 تختخوابی دلگان 5 ساله شد/ دکتر ضاربان: بیمارستان دلگان جوابگوی نیاز درمانی مردم نیست
به گزارش پهره به نقل از  زاهدانه، هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد؛ شاید تعجب کنید که چرا شروع این گزارش با یک ضرب المثل است اما اگر کمی تامل کنید حتما پی خواهید برد که مشکلات اهم از آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی و غیره در سیستان و بلوچستان تمامی ندارد.

مردمی که در تب نبود بیمارستان می سوزند

شهرستان دلگان با جمعیتی بالغ بر 65 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری از ایرانشهر واقع شده است که مردم آن سالهاست در تب نبود بیمارستان می سوزند به گونه ای که برای مداوای بیماری خود یا یکی از اعضای خانواده باید کیلومترها راه را برای یافتن پزشک در بیمارستانی دور از شهر و خانه شان طی کنند. براستی که این حکایت پر درد و رنج مردمی است که در دورترین نقاط کشور با هرگونه مشکل و کمبودهای رفاهی، بهداشتی و آموزشی کنار آمده اند و وقتی درد بیماری به سراغشان می آید فرقی نمی کند پیر باشند، یا نوزاد شیر خوار و جوان، زن باردار باشد یا بیمار قلبی- عروقی یا دیابتی و فردی که در آتش سوخته است باید این فاصله را به بهای از دست نرفتن جان تحمل کند و دوام بیاورد، تازه این اول راه است هنوز هزینه حمل و جابجایی بیمار تا ایرانشهر که جای خود را دارد اگر بخت یارشان باشد و در طی مسیر با شترهای میان جاده برخورد نکنند و اجل فرصت دهد بالاخره بعد از سه ساعت شاید به بیمارستان برسند و آنوقت تا شماره ای برای ویزیت و یافتن پزشک بگیرند می توان گفت کمی از استرس و رنج بیمار که در مسیر راه متحمل شده است، کاسته می شود.
براستی که تأمین بهداشت و درمان یکى از نیازهاى اساسى و حیاتى هر جامعه به شما می آید و از آنجایی که سلامتی شهروندان در این استان پهناور یک «سرمایه» است مردم این خطه از کشور همواره شاهد وقوع حوادث تاسف باری هستند که از این سرمایه می‌کاهد و آن را به شدت تهدید می‌کند.
این سوال بسیاری از مردم است که چرا عدالت رعایت نمی شود و چرا مردم باید در دورترین نقطه از کشور علی رغم مشکلات و محرومیت های دیگری که با آن دست و پنجه نرم می کنند درد بیماری را هم باید تحمل کنند؟ براستی معنای عدالت در سلامت چیست؟ چه کسی پاسخ می دهد...

خواب بیمارستان 10 تختخوابی دلگان 5 ساله شد 

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در شهرستان دلگان نبود بیمارستان‌ و عدم توسعه این مکان‌ است می‌توان گفت شاخص‌های بیمارستانی در این زمینه اهمیت بسیاری دارد زیرا به گفته برخی از مسئولان در این منطقه کلنگ این بیمارستان در سال 89 زده شد و هم اکنون با گذشت پنج سال از آن مردم در رویای شیرین افتتاح و بهره برداری از یک بیمارستان 10 تختخوابی سالهاست که در چشم انتظاری بسر می برند.
در همین زمینه خبرنگار ما بر آن شد تا در این خصوص گزارشی تهیه کند تا شاید خواندن این مطلب در کنار گرمای سیستم های گرمایشی باعث باز شدن یخ مسئولان امر در پیشرفت این بیمارستان شود.
بامری یکی از شهروندان شهرستان دلگان است که در گفت و گو با خبرنگار ما بیان داشت: نبود بیمارستان در این شهرستان باعث مشکلات زیادی برای شهروندان است بگونه ای که آنان برای مداوا و درمان خود و اعضای خانواده شان به ناچار باید مسافت 145 و گاها 200 کیلومتری تا ایرانشهر را با پرداخت هزینه های زیادی طی کنند.
وی که از اجرای کند عملیات ساخت این بیمارستان ابراز نارضایتی داشت، گفت: کلنگ این بیمارستان از سال 89 زده شد و هم اکنون با گذشت بیش از پنج سال هنوز مردم در آرزوی افتتاح و بهره برداری از این بیمارستان 10 تختخوابی که جوابگوی نیاز جمعیتی این مردم هم نیست، نشسته اند.
این شهروند دلگانی از مسئولین تقاضای رسیدگی هر چه سریعتر برای تکمیل این بیمارستان را دارد زیرا گاهی اوقات بسیاری از زنان باردار و بیماران در مسیر راه دلگان تا ایرانشهر جان خود را از دست می دهند.

در صورت تامین اعتبار بیمارستان به بهره برداری خواهد رسید

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما در خصوص بیمارستان دلگان اظهار داشت: ساخت این بیمارستان از سال 89 آغاز شده است اما تاکنون زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بوده و بیش از 10 روز است که به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تحویل داده شده است.
دکتر ایرج ضاربان افزود: هم اکنون این بیمارستان 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تامین اعتبار برای تجهیز آن و صدور مجوز جذب نیرو در هفته سلامت فروردین سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بیمارستان جوابگوی نیاز درمانی مردم دلگان نیست

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان جوابگوی نیاز درمانی مردم دلگان نیست، گفت: این بیمارستان درمان بستر 10 تختخوابی است و چون جمعیت دلگان حدود 70 هزار نفر می باشد حداقل باید یک بیمارستان 64 تختخوابی داشته باشیم زیرا این بیمارستان جوابگوی نیاز مردم نخواهد بود.
این مسئول با بیان اینکه در خواست برای افزایش و ارتقای تعداد تخت های این بیمارستان را داده ایم، افزود: با توجه به مشکلات مردم دلگان بعلت نبود بیمارستان در آن منطقه تمام تلاش ما براین است تا این بیمارستان تجهیز و فعال شود.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی: مشکل کمبود نیروی انسانی و بومی است

محمد سعید اربابی در گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت: بیمارستان دلگان در حال ساخت است و پیشرفتی بیش از 90 درصد دارد.
وی با اشاره به وجود پروژه های نیمه تمام زیاد در این منطقه گفت: تنها بیمارستان دلگان مشکل ندارد بلکه در حوزه راه، بهداشت و درمان هم مشکلاتی وجود دارد اما در حال حاضر مهمترین مشکل اساسی نبود نیروی انسانی و بومی است.

بیمارستان ایرانشهر فاقد پزشک، ماما و بهیار است

این نماینده با بیان اینکه بیمارستان ایرانشهر فاقد پزشک، ماما و بهیار است، افزود: وقتی نیروی انسانی مورد نیاز وجود نداشته باشد ساختمان 10 طبقه هم که ساخته شود فایده ای به حال مردم نخواهد داشت زیرا این مشکل در کل استان وجود دارد و مختص به ایرانشهر و دلگان نیست.

ما خواهان ساختمان شیک نیستیم، نیروی انسانی بدهید

وی بیان داشت: به جرات می گویم که در این منطقه ما ساختمان نمی خواهیم در یک خانه از مردم همین روستا هم که شده تحویل بهداشت درمان می دهیم اما بعد از آن نیرو در اختیار ما قرار بدهند.
وی با بیان اینکه از وزارت بهداشت تاسیس یک بیمارستان شیک را خواهان نیستیم، ادامه داد: وقتی نیروی انسانی وجود ندارد بهترین کارخانه هم که ایجاد شود تولیدی نخواهد داشت لذا تامین نیروی انسانی که بومی هم باشد مهمترین اولویت برای ارائه خدمت به این مردم است.

بیمارستان سرباز یک جراح هم ندارد

اربابی با اشاره به افتتاح بیمارستان سرباز بیان داشت: درست است که دلگان بیمارستان ندارد اما بیمارستان سرباز که افتتاح شد چه؟ بروید به این مکان و نیروهایش را پید کنید؟ ببینید چه کسانی در آنجا خدمات درمانی ارائه می دهند؟ تا امروز یک جراح هم ندارد. اصلا صحبت کردن در این زمینه فایده ای ندارد چه برسد به اینکه بیمارستان شهرستان دلگان یا فنوج هم ساخته شود وقتی نیرو نیست چه کاری می توان انجام داد.

بیش از 95 درصد بیماران برای مداوا به ایرانشهر و چابهار می روند


وی ادامه داد: اگرمسئولان واقعا می خواهند مشکلی را حل کنند فضا را ایجاد کنند، نیروی انسانی و بومی پزشک، پیراپزشک و فوق تخصص جذب کنند و وقتی نیروی انسانی لازم را تربیت کردند ساختمان 10 طبقه بسازند.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیمارستان سرباز اسمش بیمارستان است تمام بیماران این مرکز یا بهتر است بگویم بیش از 95 درصد این بیماران به ایرانشهر و چابهار برای مداوا می روند.

104 دانشجوی بومی برای تدریس در رشته های پزشکی اعزام شده اند 

وی با بیان پیگیری مطالبات و رفع مشکلات مردم در این خطه از کشور گفت: سه سال است که آنقدر به وزارت بهداشت فشار وارد کرده ایم تا به ناچار آنها ترقیب شده اند تا نیروی بومی از طریق کنکور صرفا سهمیه ایرانشهر و حومه آن جذب و تربیت کنند که در این راستا نیز تاکنون حدود 104 نفر در حوزه جنوب استان از بومیان منطقه را به شهرهای زابل و زاهدان اعزام کرده ایم تا در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی تدریس کنند.

حوزه بهداشت و درمان جنوب استان سال هاست که مغفول مانده

اربابی بیان داشت: وقتی ایرانشهر بعنوان مرکز جغرافیایی این منطقه می لنگد، صحبت کردن در حاشیه برای دلگان، فنوج و سرباز بی فایده است از همین رو باید بپذیریم که حوزه بهداشت و درمان جنوب استان سال هاست که مغفول مانده است.
وی در پایان با توجه به کمبود امکانات نظیر نبود اینترنت و فضای آموزشی و غیره در این منطقه گفت: هیچ نیروی غیر بومی که با بهترین امکانات مواجه بوده است نمی تواند در این منطقه دوام بیاورد و بعد از مدت زمانی که باید سپری کند به شهرخود باز می گردد لذا باید در فکر تربیت نیروی بومی بود.

سخن پایانی:

برخورداری از امکانات درمانی یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری در سالیان سال بوده به طوریکه ایشان در دیدار وزیر و معاونین وزارت بهداشت و رؤساى دانشگاههاى علوم پزشکى کشور در سال 12/ 9/ 1375 در بخشی تأمین امکانات درمانى براى عموم مردم را ضرورى دانستند و فرمودند: مسؤولان امور پزشکى و دارویى کشور باید اطمینان خاطر پیدا کنند که در سراسر کشور هیچ یک از مردم براثر نبود پزشک و دارو دچار درد و رنج نخواهند بود. درمان باید در اختیار همه مردم باشد و این کارى است که دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى باید آن را محقق کنند.


گزارش: نجمه خسروپرست
انتهای پیام/
کد مطلب: 110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *