يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۴۰
۰
روایت محرومیت در نقطه صفر مرزی سیستان؛

۲۰دقیقه آب برای ۲۴ساعت زندگی

مردم صفرترین نقطه مرزی کشور تنها 20 دقیقه زمان برای تهیه اب مورد نیاز خود در شبانه روز دارند.
؛
۲۰دقیقه آب برای ۲۴ساعت زندگی
؛ ۲۰دقیقه آب برای ۲۴ساعت زندگی
به گزارش پهره و به نقل از ندای هیرمند، صدای بوق آشنایی را می شنود و سراسیمه کوچک و بزرگ گالن های خالی آب را به دست می گیرند و دوان دوان به سمت تانکر آب می دوند،اگر دیر بجنبند ممکن است هنگام افطار تشنه روزه خود را باز کنند.
بیست دقیقه، تنها فرصتی است که میتوانند تا صبح آب آشامیدنی خود را تامین کنند و آن را تا هنگام سحر نگه دارند، اینجا سیستان است ، منطقه محروم سیستان.
 با آغاز فصل گرما در خرداد ماه سال جاری بسیاری از شهرهای ایران از جمله مناطق کویری استان سیستان و بلوچستان به گرمای بیش از 45 در جه سانتی گراد رسیده اند که نه تنها این گرما باعث بریده شدن توان مردم می شود بلکه افراد میان سال و کودکان را در خانه حبس می نماید.
مردم شمال استان در حالی عطش تشنگی را با هوای سوزان این روزها تحمل می کنند که این گرما با ماه مبارک رمضان همراه شده و مردم روزه دار این منطقه باید با زبان روزه در پی تانکر انتقال دهنده آب بدوند که تنها بیست دقیقه در روستایشان متوقف می شود.
 

 
گرمای طاقت فرسای این روز ها در جنوب شرق کشور که هر روز به دلیل کویری بودن این منطقه بیشتر  و بیشتر می شود باعث شده  که نه تنها مردم با قطعی مکرر برق مواجه هستند بلکه این روزها با کمبود شدید آب رو به رو شده اند.
اوج خلاقیت مسئولین لوله کشی آب  شیرن چاه نیمه ها به مرکز استان سیستان و بلوچستان بوده است که مکرر و بدون قطعی به زاهدان انتقال داده می شود در حالی که هنوز روستاهای محروم سیستان از نعمت مایه حیات محرومند و آن را به روشی سخت و دشوار باید ذخیره سازی کنند.
آب چاه نیمه ها در حالی دویست کیلومتر مسیر را طی می کند تا به همشهریان زاهدانی برسد که کمی آن طرف تر مردمی که سالها به پای هامون تشنه نشسته اند باید در عطش قطره آبی بمانند و چشم انتظار تانکر های انتقال دهنده آب باشند.
دهمره ساکن روستای خاکسفیدی از توابع شهرستان هیرمند ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت روستاهای شمالی شهرستان هیرمند گفت: مشکل آب مسئله ای است که مردم منطقه سیستان هر ساله با آن روبه رو هستند و متاسفانه در طی این سالها اقداماتی که به راحتی بتوان آب آشامیدنی را دریافت کرد انجام نشده است.
وی افزود: مسلماً آب چاه نیمه در الویت مردم حاشیه نشین سیستان قرار دارد و درصورتی میتوان آب را به مرکز استان انتقال داد که مشکل آب در سیستان حل شده باشد.
 دهمره بیان داشت : با توجه به اینکه تحمل گرما و تشنگی در ماه مبارک رمضان برای افراد کمی دشوارتر از روزهای عادی می باشد باید ماه ها پیش مسئله آب آشامیدنی توسط مسئولین امر پیگیری میشد.
 

 
وی ابراز داشت : به دلیل اینکه روستاهای شمال شهرستان هیرمند در انتهای خط لوله آب قرار گرفته است ، این خط لوله جوابگو تمامی مشترکین خود نبوده و لذا باید تدبیری در خصوص خط لوله جدید شود تا مردم این منطقه نیز از آب آشامیدنی که حق آنان است بهره مند شوند.
دهمرده در ادامه ضمن گلایه از مسئولین مربوطه گفت : اگر قطعی مکرر  آب در شمال استان ادامه داشته باشد دیری نخواهد گذشت که این روستا ها نیز عزم خود را در جهت مهاجرت جزم کرده و به زودی شمال استان نیز خالی از سکنه می شود.

انتهای پیام
کد مطلب: 1191
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *