سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۰۸
۰

توطئه پنهانی برای برکناری کوربین رهبر حزب کارگر پس از همه پرسی 23ژوئن

روزنامه دیلی تلگراف روز دوشنبه در یادداشتی مدعی شد شماری از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر انگلیس که با سیاست های چپ گرایانه جرمی کوربین رهبر این حزب هم سو نیستند، درصدد کودتا علیه وی و برکناری اش بلافاصله پس از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن هستند.
توطئه پنهانی برای برکناری کوربین رهبر حزب کارگر پس از همه پرسی 23ژوئن
توطئه پنهانی برای برکناری کوربین رهبر حزب کارگر پس از همه پرسی 23ژوئن
به گزارش پایگاه خبری پهره: روزنامه دیلی تلگراف در این یادداشت نوشت: نمایندگان شورشی حزب کارگر بر این باورند که 24 ساعت پس از برگزاری همه پرسی «برگزیت» می توانند علیه جرمی کوربین رهبر حزب کارگر کودتا کرده و او را از کار بر کنار کنند.
این روزنامه افزود: آنها درصدد هستند تا با استعفای گسترده، مراتب اعتراض شان را به رهبری جرمی کوربین اعلام کرده و انتخابات درون حزبی زود هنگام به راه بیندازند.
این روزنامه انگلیسی ادامه داد: نمایندگان پارلمانی شورشی حزب کارگر در نظر دارند تا با به راه انداختن اعتراضات گسترده، افکار عمومی را با خود همراه کرده و کار را برای رهبری کوربین یکسره کنند.
به نوشته دیلی تلگراف، نارضایتی نمایندگان پارلمانی حزب کارگر از رهبری جرمی کوربین پس از آن شدت گرفت که او یکی از نمایندگانی که یهودستیز خوانده شده بود را ظرف 24 ساعت از عضویت حزب تعلیق نکرد.
این روزنامه انگلیسی افزود: همچنین انتظار می رود که پس از برگزاری همه پرسی برگزیت در 23 ژوئن، اختلافات درون حزبی میان اعضاء پارلمانی حزب کارگر بر سر نوسازی سامانه هسته ای «ترایدنت» و قانون منع شهرداری ها در بایکوت محصولات اسرائیلی، که قرار است در تابستان سال جاری در پارلمان به رای گذاشته شود، شدت گیرد. 
دیلی تلگراف با بیان اینکه اعضاء شورشی حزب کارگر تاریخ مشخصی را برای کودتا علیه کوربین مشخص نکرده اند به نقل از یکی از نمایندگان پارلمانی این حزب نوشت: ما درصدد هستیم تا از نفوذ رسانه ها برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر افکار عمومی استفاده کنیم. 
این روزنامه انگلیسی افزود: وی در پاسخ به این سووال که چگونه کودتا صورت خواهد گرفت اضافه کرد: اوضاع به هم می ریزد، مردم اظهار نارضایتی می کنند و متعاقبا وزیران کابینه در سایه استعفا می دهند و این مساله مانند موجی در حزب کارگر می پیچد.
دیلی تلگراف به نقل از نماینده پارلمانی دیگری از حزب کارگر نوشت: بی تردید در جو عمومی حزب کارگر یک حس نارضایتی وجود دارد؛ پس از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن تصمیماتی باید گرفته شود و درس هایی باید آموخته شود.
این روزنامه به نقل از وی ادامه داد: زمانی که حس نارضایتی به اوجش برسد، کافی است یکی از همکاران استعفا دهد و سایرین نیز از وی تبعیت خواهند کرد. 
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، جرمی کوربین همچنان در میان شماری زیادی از هم حزبی های خود طرفدار دارد و نمایندگان شورشی حزب کارگر هنوز راهبرد مشخصی را برای کودتا علیه وی ندارند. 
پیشتر نیز منابع انگلیسی گفته بودند شماری از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر که با سیاست های چپ گرایانه جرمی کوربین رهبر این حزب هم سو نیستند درصدد کودتا علیه وی و برکناری اش تا پیش از برگزاری انتخابات عمومی سال 2020 میلادی هستند.
جرمی کوربین، سپتامبر سال گذشته به رهبری حزب کارگر رسید و از آن زمان تاکنون مورد آماج حملات جریانات راست گرای انگلیسی و نیز برخی از هم حزبی هایش بوده است. 
وی که دیدگاه ضد جنگ دارد، از دخالت نظامی انگلیس در درگیری های خارجی حمایت نمی کند و به شدت مخالف به روزرسانی سامانه ی هسته ای دفاعی این کشور است.
به گفته منتقدین، جرمی کوربین به جای ایفای نقش به عنوان رهبر یک حزب مخالف درون سیستمی، در حال فعالیت به عنوان رهبر یک جریان مخالف برون سیستمی است و این مساله برای محافظه کاران انگلیسی قابل قبول نیست.
 
منبع ایرنا
کد مطلب: 1222