دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۰۹
۰
گزارش پهره از یک بهره براری بهینه؛

از اقلیم سازگار گلخانه های ایرانشهر تا برداشت سه برابری خیارغیر فصل 

خیار به عنوان بارزترین محصول گلخانه ای ایرانشهر با سه بار برداشت در سال مورد استقبال کشاورزان ایرانشهری قرار گرفته است.
از اقلیم سازگار ایرانشهر با گلخانه ها تا برداشت سه برابری خیارغیر فصل 
از اقلیم سازگار ایرانشهر با گلخانه ها تا برداشت سه برابری خیارغیر فصل 
به گزارش پهره؛ امروزه بخش تولیدات گیاهی گلخانه ای به منظور استفاده بهینه از آب و کنترل شرایط اقلیمی به منظور تولید محصولات خارج از فصل؛ در کشور رو به افزایش است.
در ایرانشهر نیز به خاطر کم آبی؛ سالهاست که گلخانه ها رونق یافته و تولیدات گلخانه ای در این شهرستان مورد توجه بوده و تا حدودی به اقتصاد مقاومتی کمک کرده است.
چرا که احداث گلخانه های ایرانشهر با توجه به اقلیم مناسب؛ ضمن داشتن توجیه اقتصادی ؛ منطقی تر است از این رو در فصل های گرم سال هزینه برقراری تعادل در دمای گلخانه از چرخه هزینه های تولید حذف می شود.
حال اینکه چه مزیتی کشت محصولات گلخانه ای نسبت به دیگر محصولات دارد با ید گفت؛ صرفه جویی در مصرف آب و افزایش تولید در واحد سطح، افزایش کیفیت محصول تولیدی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش  آموختگان بخش کشاورزی، دستیابی به اهداف صادرات محصولات، متمرکز کردن کشت و تولید بیش از یک محصول در سال می باشد که همه این موارد؛ بزرگترین فرصت ها را به تنهایی فراهم خواهند کرد.
همچنین دوره رشد کوتاه و عدم محدودیت کشت محصولات در گرما و سرمای شدید از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است که ایرانشهر به عنوان یکی از مناطق حاصلخیز استان سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی مساعد این قابلیت را دارد که در چهار فصل سال مورد بهره برداری قرار گیرد.
در همین خصوص مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: اقلیم این شهرستان قابلیت بسیار خوبی برای کشت خیار گلخانه ای را داراست بطوریکه تولید خیار در فضای گلخانه بیش از سه برابر فضای باز است.
حسن شاه ولی بر از اختصاص 62 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان ایرانشهر به کشت خیار گلخانه ای خبر داد و افزود: امسال بیش از سه هزار تن خیار از آغاز برداشت این محصول تاکنون روانه بازار شده است.
وی متوسط برداشت خیار از گلخانه های ایرانشهر را در هر هکتار 180 تن دانست و پیش بینی کرد: امسال از این سطح بیش از 10 هزار تن خیار تولید و روانه بازار می شود.
شاه ولی بر افزایش سه برابری تولید محصول نسبت به فضای باز، نوبر بودن و استقبال خریداران و سوددهی بالا را از علل استقبال کشاورزان به کشت محصولات گلخانه ای از جمله خیار ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر تصریح کرد: کشت خیارگلخانه ای به صورت آزمایشی برای نخستین بار در سطح نیم هکتار از اراضی ایرانشهر در سال 1378 صورت گرفت به طوری که از آن سال به بعد کشاورزان اقدام به توسعه آن کردند.
همچنین وی از عرضه این محصول به استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی خبر داد.
انتهای پیام/ 3339
کد مطلب: 134
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *