شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ۰۸:۴۸
۰

عدم محدودیت در فضای مجازی چه بر سرمان می آورد؟

عدم محدودیت در فضای مجازی چه بر سرمان می آورد؟
عدم محدودیت در فضای مجازی چه بر سرمان می آورد؟
به گزارش پهره به نقل از جوان ایرانشهر؛ استفاده از تلفن همراه و به دنبال آن ورود شبکه‌های مجازی مختلف به زندگی، ناخودآگاه باعث از دست رفتن ساعات زیادی از زندگی روزمره اقشار مختلف جامعه در هر سنی شده است. بسیاری از افراد به محض باز شدن چشم هایشان در همان تختخواب گوشی خود را روشن می‌کنند، نت را وصل کرده و قبل از انجام هر کاری شروع می‌کنند به سر زدن به شبکه‌های مجازی مختلفی که در گوشی خود دانلود کرده‌اند، وجود این شبکه‌ها از یک طرف موجب بیشتر شدن ارتباطات و جست‌و‌جوی آسان اشخاص در هر گوشه دنیا شده و از طرفی می‌توان گفت که رابطه‌های موجود در این شبکه‌ها به دلیل مجازی بودن سبب شده تا افراد ارتباطاتی را که تا قبل از ورود این شبکه‌ها به زندگیشان به‌صورت روزمره داشته‌اند بسیار کمرنگ‌تر از قبل کنند.
در گذشته افراد در مناسبت‌های مختلف احساس خود را از طریق تبریک و تسلیت به صورت حضوری به همنوع خود منتقل می‌کردند و درصورتی که نمی‌توانستند در موقعیت حاضر شوند با برقراری ارتباط تلفنی از طریق شنیداری با دیگران ارتباط برقرار می‌کردند، این درحالی است که اکنون افراد با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیاز به ارتباط را تأمین می‌کنند.
تنها ماندن جزو دیگر پیامدهای استفاده بیش از حد از فضای مجازی است، مطالعات نشان می‌دهد ارتباطات اجتماعی سالم در گرو تجربه محیط‌ها و فضاهای ارتباطی است و اگر این اتفاق نیفتد، تأثیر روان‌‌شناختی لازم را هم نخواهد داشت.
آنچه به لحاظ روان‌شناختی اهمیت دارد این است که افراد الگوی سلامت را در ابعاد مختلف آن رعایت کنند. یکی از ابعاد سلامت، سلامت اجتماعی است؛ یعنی افراد در موقعیت‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشند، فضای مجازی تنها تسهیل‌کننده ارتباطات کوتاه است و نمی‌تواند جایگزین ارتباطات بین فردی حضوری شود، حضور بیش از حد در فضای مجازی فرد را به لحاظ روان‌شناختی آسیب‌دیده می‌کند و موجب می‌شود که احساس تنهایی بر او حاکم شود.»
تمرکز بر ساختار خانواده، اقوام و دوستان جزو برنامه‌های کشورهای توسعه‌یافته برای حل مشکل تنهایی و احساس تنهایی افراد است، چقدر خوب است که وقتی ابزاری برای تسهیل زندگی در اختیار ما قرار می‌گیرد جایگزین ابزارهایی که نیازهای اساسی ما را برآورده می‌کند، نشود.
توصیه می‌شود افراد طی روز زمان‌های مشخصی را برای استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهند و بخشی از اوقات شبانه‌روز خود را به دیدوبازدید و برقراری ارتباط رودررو با خانواده، اقوام و دوستان خود اختصاص دهند
کد مطلب: 1416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *