شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ ۰۷:۱۰
۰

افسر سابق اطلاعاتی استرالیا: دست رهبران سیاسی کانبرا به خون آغشته است

عضو مستقل پارلمان و افسر سابق اطلاعات استرالیا روز پنجشنبه در واکنش به گزارش گروه تحقیقات انگلیس درباره تجاوز سال 2003 به عراق و مشارکت مقامات وقت کانبرا در این تجاوز، گفت که دست رهبران سیاسی استرالیا آغشته به خون است.
افسر سابق اطلاعاتی استرالیا: دست رهبران سیاسی کانبرا به خون آغشته است
افسر سابق اطلاعاتی استرالیا: دست رهبران سیاسی کانبرا به خون آغشته است
به گزارش پایگاه خبری پهره" 'اندور ویلکی' عضو مستقل پارلمان و افسر سابق اطلاعات استرالیا گفت که بمب گذاری بالی و حادثه گروگانگیری استرالیا می تواند ناشی از قصور کانبرا و نقشش در جنگ عراق باشد. این جنگ نیروی محرکه موثری برای القاعده بود و محیط مناسبی به منظور پیدایش گروه تروریستی داعش فراهم کرد.
'جان چیلکات' که نظارت بر انجام تحقیقی هفت ساله با هدف شناخت نقش انگلیس در جنگ ائتلاف به رهبری آمریکا علیه عراق را بر عهده داشته است، در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد تصمیم انگلستان در همراهی با آمریکا برای حمله به عراق پیش از بررسی گزینه های مسالمت آمیز اتخاذ شده بود.
'اندور ویلکی' عضو مستقل پارلمان استرالیا، گفت که تهدید ترور که اکنون در این کشور وجود دارد، نتیجه مستقیم تصمیم دولت استرالیا به رهبری 'جان هاوارد' برای حضور در جنگ عراق در سال 2003 بود.
به نوشته تارنمای شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا، افسر سابق اطلاعات استرالیا تصریح کرد: به صراحت می گویم، شماری از رهبران سیاسی به عقیده من در خونریزی دست داشته اند. 
به گفته وی، اگر استرالیا در حمله عراق شرکت نکرده بود، انفجار سال 2005 در جزیره بالی رخ نمی داد. 
در این انفجار 202 نفر کشته شدند که 88 استرالیایی در میان آنها دیده می شدند.
وی همچنین تصریح کرد: اگر ما به ساخت محیطی که در آن امکان تشکیل گروه تروریستی داعش وجود دارد، کمک نکرده بودیم، احتمال داشت حادثه گروگانگیری سال 2014 نیز در استرالیا رخ نمی داد. 
این افسر سابق اطلاعات استرالیا با بیان این نکته که 'جان هاوارد' براساس یک دروغ استرلیا را وارد جنگ کرده است، تصریح کرد: جای تعجب نیست که 'جرج دبیلو بوش'، 'تونی بلر' و 'جان هاوارد' متهم به جنایت جنگی شده اند. 
وی همچنین گفت: متمایل هستم این افراد در یک دادگاه بین المللی از موضع خود دفاع و بی گناهی خود را ثابت کنند، زیرا همه کسانی که این افراد را متهم به جنایت جنگی کرده اند، مستندات اقناع کننده ای دارند. 
وی با تاکید بر اینکه تحقیقات پیشین کافی نبوده و به طور اشتباه همه تقصیرها را به گردن سازمان های اطلاعاتی نسبت می دهند، گفت که استرالیا باید نقش خود را در جنگ مورد بررسی قرار دهد و این مساله را با نخست وزیر بعدی مطرح می کند. 
'ویکلی' خاطرنشان کرد تا زمانی که یک تحقیق موثر در مورد حمله به عراق انجام نشود، نقش و مسئولیت افرادی همچون 'جان هاوارد' و 'الکساندر دونر' و دیگران نامشخص باقی می ماند و از سوی دیگر ما درس هایی از این جنگ برای جلوگیری از وقوع چنین بلایایی در آینده کسب نمی کنیم. 
در حالی که عضو سابق سازمان اطلاعات استرالیا خواستار انجام تحقیقی در مورد نقش استرالیا در جنگ عراق شده، اما از سوی دیگر 'پیتر لیهی' وزیر دفاع استرالیا در زمان جنگ عراق اعلام کرد که کشورش به چنین تحقیقی نیاز ندارد. 
در مقابل وی مدعی شده است که استرالیا نیازمند بحث و گفت وگو در مورد چگونگی تصمیم برای ورود به جنگ و روابط آن با متحدان قدرتمند خود از جمله آمریکا است. 
وزیر دفاع استرالیا در دوران جنگ با عراق اعلام کرد: نیاز است در مورد همراهی کورکورانه با شرکای استراتژیک خود دقت کنیم و بدانیم که در مورد برخی موضوعات مهم چگونه تصمیم گیری می کنیم.
'جیم مولان' رئیس عملیات استرالیا برای نیروهای چند ملیتی در سال های 2004 و 2005 نیز اعلام کرد که در مورد تصمیم برای ورود به جنگ پشیمان نیست و نباید برای مشکلاتی که اکنون در منطقه وجود دارد، مقصر شناخته شوند. 
وی با بیان اینکه تقصیرهای زیادی وجود دارد که می تواند به افراد زیادی نسبت داده شود، گفت: ما دوره القاعده و موارد دیگر را تجربه کردیم، اما ما بیداری اسلامی، بحران سوریه، تخلیه ارتش آمریکا در سال 2011 و نخست وزیری المالکی را نیز تجربه کردیم.
منبع ایرنا
کد مطلب: 1559
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *