دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ۰۰:۱۱
۰

مهار پدیده نوظهور فروش نوزادان در بیمارستان ها

امید است این حرکت ارزشمند با همراهی و همکاری بهزیستی و خصوصا قوه قضاییه هر چه سریعتر شاهد اجرایش باشیم که در صورت تحقق این مهم، پدیده فروش نوزادان تا حد بسیار زیادی مهار خواهد شد.
مهار پدیده نوظهور فروش نوزادان در بیمارستان ها
مهار پدیده نوظهور فروش نوزادان در بیمارستان ها
به گزارش پهره به نقل از زنان خبر؛ فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در کانال تلگرامی خود با اشاره به فروش نوزادان در بیمارستان ها نوشت:
سال ٩۴ بود که موضوع فروش نوزادان متولد شده از مادران معتاد را در سطح بسیار گسترده جهت ایجاد حساسیت در مسئولین مطرح کردم ؛ از آن پس جهت حل این مشکل جلسات متعددی را بصورت هفتگی یا ماهیانه با دستگاههای مختلف داشتم .
یکی از این دستگاهها وزارت بهداشت و درمان بود خوشبختانه مدیران این وزارتخانه بدلیل تاکید وزیر برحل مشکل اقدام به برگزاری منظم نشست های بررسی موضوع نمودند . جناب آقای دکتر ایازی معاونت اجتماعی وزیر بهداشت مسئولیت ستاد کاهش آسیب های اجتماعی را برعهده داشته که بنده نیز عضو کوچکی از این ستاد می باشم .
نتیجه جلسات و پیگیری تعدادی از مدیران دلسوز این وزارتخانه بویژه جناب آقای نوروزی ابلاغیه ای در تاریخ ٩۴/١١/٢۴ به دانشگاههای علوم پزشکی از سوی معاونت درمان و معاونت سلامت ارسال شد که درصورت اجرا و همکاری بهزیستی و قوه قضاییه بطور قطع وضعیت بحرانی نوزادان معتاد را بهبود خواهد بخشید .
در این ابلاغیه به شماره ٣٠٠/١٩٨۵٧ مورخه٩۴/١١/٢۶ بیمارستانهای سراسر کشور موظفند نوزادان معتاد را برای سم زدایی نگهداری و مراقبت نمایند .
همچنین ابلاغ گردیده با توجه به خطر سورفتار نسبت به کودکان توسط والدین مصرف کننده فعال مواد یا والدین واجد سابقه شناخته شده سو رفتار نسبت به کودکان ( مانند فروش نوزاد ، بهره کشی از کودک به منظور تکدی گری یا اجبار کودک به کار ) به منظور اطمینان از سلامت نوزاد و مراقبت های آینده ضرورت دارد در موارد مذکور موضوع با قید فوریت به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده و پیگیری لازم بعمل اید تا اطمینان حاصل شود اقدامات لازم برای بررسی صلاحیت والدین و مراقبین کودک انجام میشود .
امید است این حرکت ارزشمند با همراهی و همکاری بهزیستی و خصوصا قوه قضاییه هر چه سریعتر شاهد اجرایش باشیم که در صورت تحقق این مهم، پدیده فروش نوزادان تا حد بسیار زیادی مهار خواهد شد.
گفتنی در جلسه ای که به همین منظور چهارشنبه گذشته با حضور معاون وزیر برگزارشد اطلاع رسانی سریع در بیمارستانهای کل کشور و برگزاری نشستهایی با مدیران بهزیستی و قوه قضاییه جهت هم افزایی در دستور کار قرار گرفت.
توضیح اینکه درصد بسیار بالایی از مادران معتاد و کارتن خواب باردار کودکان خود را در بیمارستانهای دولتی بدنیا می آورند
این نشستها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت …
وی پس از چندی در پیامی دیگر در این باره نوشت:
بالاخره جلسات متعدد در وزارت بهداشت و درمان نتیجه داد و منتهی به ابلاغیه ای شد که طی ان نوزادان معتاد جهت سم زدایی در بیمارستان می مانند و جهت اطمینان از صلاحیت مادر در نگهداری نوزاد به اورژانس اجتماعی بهزیستی اطلاع داده میشود .
همزمان با جلسات وزارت بهداشت جلساتی را در سازمان بهزیستی کشور شرکت میکنم که حساسیت موضوع کودکان در معرض آسیب را بیان دارم .
دکتر فرید معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور هفته گذشته بسیار محکم حمایت خود را از ابلاغیه وزارت بهداشت اعلام کرده و به کلیه واحدهای اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور نامه ای میزند مبنی بر مداخله مددکاران در وضعیت این نوزادان و پذیرش آنها .
جلسه بسیار مفیدی با حضور ایشان و جناب دکتر اسد بیگی رییس اورژانس اجتماعی کشور و همچنین تعدادی از مددکاران دلسوز فعال در این حوزه داشتیم به منظور شناسایی مشکلات و مسائلی که در راستای اجرای این طرح ممکن است مواجه شویم و یافتن و ارائه راهکار.
آنچه نگرانش هستم نبود زیرساختهای کافی برای پذیرش موارد معرفی شده نظیر کمبود نیروی انسانی، کمبود خودرو و …. و مهمتر از همه همراهی قضات در صدور احکام صحیح مربوط به این کودکان که لازمه ان شناخت و فهم صحیح مسئله هست. بهر حال باید ضعف ها شناسایی و رفع شود وگرنه غفلت ادامه یافته و فاجعه بزرگتری را رقم میزند.
کد مطلب: 1658