شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۱
۰
گزارش پهره از پیشتازترین بیماری خونی در ایرانشهر؛

بیماران تالاسمی بالاترین آمار دریافت کنندگان خون/ O مثبت نیاز غالب گروه خونی در ایرانشهر است

رئیس سازمان انتقال خون ایرانشهر گفت: اهدای خون شهروندان نیاز بیشترین مبتلایان دریافت کننده خون ایرانشهر را تأمین نمی کند.
بیماران تالاسمی بالاترین آمار دریافت کنندگان خون/ O مثبت نیاز غالب گروه خونی در ایرانشهر است
بیماران تالاسمی بالاترین آمار دریافت کنندگان خون/ O مثبت نیاز غالب گروه خونی در ایرانشهر است
به گزارش پهره؛ متأسفانه یکی از بیماری های خونی که جوان ترین شهر کشور علی رغم توصیه ها و تذکرات فراوان مسئولین همچنان با آن درگیر است؛ بیماری ارثی ژنتیکی تالاسمی است.
این بیماری خونی که به راحتی از طریق آزمایشات قبل از ازدواج و بارداری قابل پیشگیری می باشد متأسفانه با عدم توجه زوجین به نتایج آزمایشات منجر به تولد کودکان مبتلا به تالاسمی می شود که شهرستان ایرانشهر نیز به علت بافت سنتی و ازدواج های فامیلی آمار قابل ملاحظه ای از این مبتلایان را به خود اختصاص داده است.
بیماری تالاسمی که روزی با سهل انگاری والدین منجر به تولد کودکان رنجور از بیماری شده؛ امروز به دلیل عدم توانایی بدن کودک از خون سازی؛ ماهانه با تزریق خون این کمبود جبران می شود اما برای تنظیم آهن خون اضافه موجود در بدن؛ بیمار هر شب مجبور به تزریق دسفرال هست که این فرآیند هشت ساعت به طول می انجامد و با درد همراه است.
به دنبال مشقاتی که این بیماری برای فرد مبتلا و خانواده این افراد فراهم آورده متأسفانه کمبود خون نیز یکی دیگر از دغدغه هایی است که سازمان انتقال خون ایرانشهر هم با آن مواجه می باشد.
 

در همین خصوص اسماعیل میرکازهی رییس سازمان انتقال خون ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بیماران تالاسمی بیشترین دریافت کنندگان خون در شهرستان ایرانشهر می باشند که با توجه به آمار رو به افزایش این بیماری و کمبود خون های اهدایی؛ این مرکز با عدم تأمین خون مورد نیاز مواجه است.
وی با اشاره به حمایت های خونی این مرکز به چهار حوزه شامل مرکز تالاسمی، بیمارستان های ایران و خاتم الانبیا در ایرانشهر، بیمارستان ولایت در راسک انجام می دهد افزود: ماهانه سازمان انتقال خون ایرانشهر به هزار و 500 واحد خون نیاز دارد که تنها 800 الی 900 نفر برای اهدای خون به این مرکز مراجعه می نمایند.
میرکازهی گفت: با توجه به نیاز مبتلایان معمولا ما بقی کمبودهای خونی شهرستان از مرکز استان تأمین می شود.
 

گفتنی است بنا بر آخرین آماری که معاون درمان علوم پزشکی ایرانشهر اردیبهشت ماه امسال در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرد؛ تعداد مبتلایان به تالاسمی در حوزه شهرستان ایرانشهر بیش از 800 بیمار است که با توجه به این آمار تأمین نیاز خونی مبتلایان تالاسمی از چالش های است که مسئولین انتقال خون ایرانشهر را به خود مشغول کرده است.
قابل ذکر است که معمولا تیم های سیار خون گیری در سطح شهرستان اقدام به دریافت خون از اهدا کنندگان می نماید اما با توجه به کمبود نیروی انسانی؛ امکان پوشش همزمان متقاضیان مرکز و مراکز سیار در سطح شهرستان وجود ندارد که می طلبد مسئولین استانی با توجه به موقعیت ویژه و نیاز مبرم دریافتی های خونی این شهرستان چاره ایی اساسی در این خصوص اتخاذ نمایند.
انتهای پیام/ 3339
کد مطلب: 1846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *