يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۴۸
۰
گفت و گو جذاب و خواندنی با خبرنگار برتر کشور:

انعکاس درد و مشکلات مردم اولویت یک خبرنگار باشد/ دیدار با رهبری بزرگترین افتخار زندگی ام است

رحمت الله دهمرده خبرنگار صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در سال جاری به دلیل تهیه گزارشات مردمی و انعکاس درد و مشکلات سیستان جزء برترین های کشور قرار گرفته است.
گفت و گو جذاب و خواندنی با خبرنگار برتر کشور:
گفت و گو جذاب و خواندنی با خبرنگار برتر کشور:
به گزارش پهره به نقل از ندای هیرمند؛ شهرستان هیرمند در چند سال اخیر قطب جدیدی در خصوص تهیه خبر و انتقال مشکلات سیستان را شروع کرده است که در این بین با توجه به عملکرد مناسب خبرنگاران به ویژه صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در سال جاری رحمت الله دهمرده خبرنگار بومی شهرستان هیرمند توانسته است جزو برترین های کشور معرفی شود.
در همین خصوص ندای هیرمند با رحمت الله دهمرده خبرنگار شهرستان هیرمند که برای تجلیل به عنوان خبرنگار برتر راهی تهران شده به گفتو گو پرداخته است که در ادامه این گفت و گوی خواندنی را می خوانید:
لطفا خودتان را معرفی کنید 
بنده رحمت الله دهمره ساکن شهرستان هیرمند هستم که از سال 1387 حرفه خبرنگاری را در صدا و سیما استان سیستان و بلوچستان آغاز کرده ام .
مهمترین وظیفه خبرنگار از نظر شما 
با توجه به اینکه شغل خبرنگاری یکی از پر مشغله ترین و سخترین مشاغل محسوب می شود در مرحله اول یک خبرنگار باید با عشق و علاقه وارد این کار شود تا بتواند با حرفه ای که در این خصوص کسب نموده به انعکاس دردها و مشکلات جامعه بپردازد.
از مشکلات تهیه خبر بگویید 
عمدتا در منطقه سیستان نسبت به سایر نقاط کشور سختی کار به دلیل کمبود امکانات دو چندان می شود مثلا در یکی از گزارشات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) که در مرکز و چند شهر استان برگزار شد چندین تیم خبرنگاری از سایر نقاط کشور پوشش این رزمایش را برعهده داشتند؛  در این بین  تیم استان سیستان و بلوچستان به صورت زمینی مسیر بیش از 450 کیلومتر را برای رسیدن به محل رزمایش طی کردیم در صورتی که سایر تیم ها با بالگرد و امکاناتی که در اختیار داشتند به محل رزمایش اعزام شده بودند در نهایت نیز گزارشات  تیم استان سیستان و بلوچستان  به مدت سه شب از اخبار سراسری پخش گردید.
آیا اتفاق ناخوشایندی نیز در طول دوران خبرنگاری تان رخ داده است
بله از این نوع خاطرات ممکن است برای هر خبرنگاری رخ دهد اما چندی قبل بازدیدی از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر چندین کشور و یک نماینده از سازمان ملل از مرز میلک صورت پذیرفت که تیم های خبری متعددی به این بازدید اعزام شده بودند نماینده پوشش رسانه ای جمهوری اسلامی ایران بنده معرفی شده بودم در این بین یکی از بالگرد ها که یکی از مسئولین را انتقال میداد در نزدیکی یکی از چادرهای اسکان فرود آمد و باعث شد که چادر مستقر در محل بر روی من سقوط کن و جراحاتی به بنده وارد نمود اما با توجه به اهمیت موضوع برای مداوا محل را ترک نکردم و پس از اتمام کار در نیمه های شب به پزشک مراجعه نمودم که در این بین سطح جراحت چندین بخیه خورد.

خاطره تلخی از دوران خبرنگاری خود دارید
تلخترین صحنه ای که اشک هر فردی را می توانست جاری کند صحنه بود که پس از طوفان های شدید سیستان به یکی از مناطق روستایی رفتیم تا خسارات زمین های کشاورزی ناشی از طوفان را به تصویر بکشیم که در این میان کودک یکی از کشاورزان مقابل دوربین تنها یک جمله گفت: آب آمد؛ زمین ها را کاشتیم؛ آب خشک شد  طوفان آمد و همه را تخریب کرد؛ نمیدانم پول درس و مشق خود را در سال تحصیلی جدید از کجا تهیه نمایم؟ این کلمات آنقدر تکان دهنده بود که همه ی افرادی را که در آن صحنه حضور داشتن را تحت تاثیر قرار داد.
با توجه به اینکه در روزهای گذشته به دیدار مقام معظم رهبری رفته اید این دیدار را چگونه ارزیابی می کنید.
در دیدار با مقام معظم رهبری آنچه که مورد تاکید ایشان بود وحدت در بین آحاد ملت و همدلی و هم زبانی بین اقشار مختلف جامعه بود؛ ایشان با کلام دلنشینی که داشتند همه ی حضار در جلسه را به انقلابی ماندن و انتشار فرهنگ انقلابی در بین نسل های آینده تشویق نمودند؛ زیارت آقا افتخاری است که شاید هر کس در زندگی نتواند نصیب وی گردد در دیدار  تنها به یک مسئله پی بردم ساده زیستی و ساده زندگی کردن رهبر معظم انقلاب.
 

رمز موفقیت خود را در چه میبینید
عمدتاً هر حرفه ای را که از روی عشق و علاقه انجام داده شود به موفقیت ختم خواهد شد در این بین با تلاش و کوششی که از سوی فرد ایجاد می شود می تواند مراتب بالاتری به فرد عنوان داده شود و وی را به موفقیت های بعدی تشویق کند.
تهیه خبر در شهرستان هیرمند چه مشکلاتی دارد 
در این سالها تعامل مردم و مسئولین بیش از پیش قوت گرفته است؛ امروزه سطح فکر مردم بالا رفته و استقبال خوبی از خبرنگاران می کنند امروزه نه تنها در سطح استان سیستان و بلوچستان اخبار شبکه هامون بیننده دارد بلکه در سطح بین المللی و در کشور افغانستان نیز بار ها مسئولین این کشور از تهیه اخبار این شبکه تشکر شفاهی از اینجانب  نموده اند در این بین جا دارد تشکری از معاون اطلاعات اخبار صدا و سیما استان سیستان و بلوچستان در خصوص برگزاری کلاس های خبرنگاری برای علاقه  مندان به حرفه خبرنگاری داشته باشم که تا به امروز توانسته است عواقب مفیدی را در تهیه خبر در این شهرستان و سایر نقاط سیستان به جای بگذارد.

کلیپ معروفی دارید که در ایران و جهان منتشر شده است
این کلیپ که در شرایط بسیار دشواری فیلم برداری شده است  شرایطی که طوفان هایی با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت توان آدم را می برید و حتی خیل عظیمی از ریزگرد ها را از طریق مجاری تنفسی وارد ریه ها می کند؛ عمدتا در چنین روزی که پزشکان توصیه می کنند که از منازل خارج نشوند یک خبرنگار باید هجوم هزاران ریزگرد به ریه ها را تحمل نماید تا مشکلات این منطقه را رسانه ای کند.
در شرایطی که آلودگی هوا به 80 برابر حد مجاز می رسد یک خبرنگار به نمایندگی از مردم خود در جلوی دوربین می ایستد و درد و مشکلات را به زبان رسانه به دیگر نقاط کشور می رساند.
در این فیلم حتی فاصله یک متری فیلم بردار را نمیتوانستم ببینم  به همین دلیل بسیاری از رسانه ها خارجی و داخلی  این کلیپ را به تصویر کشیدند تا تنها گوشه از شرایط بحرانی سیستان را از طریق رسانه عنوان کنند.
 سخن پایانی با خوانندگان
رسانه ها باید دست در دست هم دهند تا با بررسی مشکلات سیستان با  همدلی و هم زبانی  مسئولین بتوانند به آبادانی این منطقه کمک کرده باشند زیرا تنها وظیفه یک خبرنگار پوشش خبری از مراسمات نخواهد بود رسانه ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند و تا جایی که می توانند باید در این امر به تلاش خود ادامه دهند.
در پایان نیز از همه ی افرادی که در زمینه تهیه خبر کمک نموده اند از جمله فرماندار هیرمند و مدیران دستگاه های اجرایی داشته باشم و برای همه ی مردم ایران آرزوی سلامتی  و سربلندی  دارم.
 
انتهای پیام/8355
کد مطلب: 2016