دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ۰۷:۴۶
۰
گزارشی از بازار داغ میوه های قاچاق در جنوب شرق

تیشه به ریشه اشتغال با واردات بی رویه در سیستان وبلوچستان/ مرز میرجاوه و سراوان رکوردار بیشترین میزان قاچاق در استان

مدیرکل تعزیرات سیستان و بلوچستان گفت: قاچاق میوه از کشورهای همجوار به صورت غیرقانونی و قاچاق یکی از موضوعات مهم در استان است که آسیب های زیادی به تولیدات داخلی و نابودی اشتغال وارد کرده است.
تیشه به ریشه اشتغال با واردات بی رویه در سیستان وبلوچستان/ مرز میرجاوه و سراوان رکوردار بیشترین میزان قاچاق در استان
تیشه به ریشه اشتغال با واردات بی رویه در سیستان وبلوچستان/ مرز میرجاوه و سراوان رکوردار بیشترین میزان قاچاق در استان
به گزارش پهره به نقل از زاهدانه، سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور است که دارا بودن مرز مشترک با دو کشور همسایه در این خطه باعث شده بسیاری از مرزنشینان آن برای تامین معاش خود به کوله بری یعنی آوردن چند قلم کالا همچون چند کیسه چای و برنج، میوه، ظرف و اقلام خانگی یا پارچه از آن سوی مرز و فروش آن ها در داخل استان بپردازند و از این راه امرار معاش کنند.
در این میان هستند سودجویانی که از آب گل آلود ماهی گرفته و با قاچاق بی رویه اینگونه اقلام نه تنها به اقتصاد کشور ضربه وارد کرده بلکه باعث ناامیدی کشاورزی شده اند که در گرما و سرمای این استان مشغول کشت و برداشت میوه هایی نظیر انبه، موز و نارنگی است.
علی ای حال قاچاق میوه به ویژه انبه در سیستان وبلوچستان در حالی رخ می دهد که بیشترین سطح زیر کشت انبه در استان به مناطق راسک، سرباز، قصرقند، نیک شهر، دشتیاری و چابهار اختصاص دارد که واردات بی رویه انبه های پاکستانی، هندی و آسیای شرقی به بازارهای ایران جای انبه مرغوب و با کیفیت تولیدی استان را در بازار تنگ کرده بگونه ای که بسیاری از کشاورزان این خطه از کشوربرای جلوگیری از خراب شدن محصولات خود اقدام به درست کردن انواع ترشی و غیره کرده اند.
در همین رابطه مدیرکل تعزیرات سیستان و بلوچستان درباره قاچاق میوه به کشور بیان کرد: ورود میوه از کشورهای همجوار به صورت غیرقانونی و قاچاق یکی از موضوعات مهم در استان است که آسیب های بیشماری بر تولیدات داخلی، نابودی اشتغال و کشاورزی وارد کرده است.
سید مرتضی مدنی فدکی با بیان اینکه قاچاق میوه باعث ورود آفات گیاهی و انتقال بیماری‌های گیاهی و نباتی به کشور می‌شود، گفت: بیشترین میزان قاچاق میوه در استان از مرزهای میرجاوه و سراوان است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 6 فقره پرونده قاچاق میوه از نوع نارنگی مورد بررسی قرار گرفته که پس از رسیدگی، متخلفان این پرونده‌ها در مجموع به پرداخت 99 میلیون و 374 هزار ریال محکوم شدند.
این مسئول با اشاره به قاچاق موز در استان افزود: در پنج ماه گذشته هفت فقره پرونده نیز در زمینه قاچاق موز تشکیل و بررسی شد که متخلفان آن به پرداخت 154 میلیون و 825 هزار ریال محکوم شدند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون بیشترین قاچاق میوه از مرزهای سیستان وبلوچستان مربوط به انبه بوده است، گفت: در این رابطه تاکنون 101 پرونده به تعزیرات حکومتی استان وارد شده که متخلفان آن به پرداخت یک میلیارد و 852 میلیون و 383 هزار ریال محکوم شدند.
مدیرکل تعزیرات استان در تکمیل این مطلب تصریح کرد: نیمی از پرونده‌های وارده قاچاق انبه در زاهدان و مابقی آن در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، خاش و غیره تشکیل و بررسی شده است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 2261
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *