چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ۰۷:۴۷
۰
گزارش پهره از برند مغفول خرمای بلوچستان؛

وقتی نبود صنایع بسته بندی هویت خرمای بومی را مخدوش می کند

50 هزار تن انواع خرما در ایرانشهر تولید می شود؛ اما با این وجود محصول خرمای این شهرستان همچون سایر شهرهای خرما خیز استان سیستان و بلوچستان با ارسال به سایر نقاط کشور؛ عملأ به نام برند سایر استان ها بسته بندی می شود.
وقتی نبود صنایع بسته بندی هویت خرمای بومی را مخدوش می کند
وقتی نبود صنایع بسته بندی هویت خرمای بومی را مخدوش می کند
به گزارش پهره؛ خرما یکی از پرطرفدار تین میوه های شیرین و گرمسیری است که با کمک صنایع بسته بندی مدرن امروزی می توان گفت خرما به عنوان یک محصول تمام فصل است که در هر وقت از زمان می توان به آن دسترسی داشت.
صنایع بسته بندی خرما به عنوان بدیهی ترین نیاز استان مغفول مانده
اما برای نمونه در شهرستان ایرانشهر به عنوان شهری که بیش از 50 هزار تن انواع خرمای ربی و مضافتی تولید می شود؛ خبری از صنایع بسته بندی نیست و این مهم که یکی از بدیهی ترین نیازهای شهرستان است مغفول مانده و در این بین جای تعجب است که با این حجم انبوه از تولیدات مرغوب چرا هیچ مسئول و نماینده ای تا به الآن اقدام موثری در این راستا نداشته است.
اقدامی که در این سال ها علاوه بر اشتغال زائی جوانان بومی منطقه ، سرمایه گذاری، ایجاد صنایع تبدیلی وغیره زمینه شناخته شدن آن را حداقل در کشور خودمان فراهم می کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر: خرمای بلوچستان به دلیل نداشتن برند؛ با نام سایر برندهای کشور معرفی می شود
در همین راستا مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر می گوید: دو سردخانه سهم نخیلات شهرستان ایرانشهر است که بدلیل نبود صنایع بسته بندی به ناچار محصول کشاورزان برای بسته بندی به سایر نقاط کشور ارسال می گردد که متأسفانه در این بین خرمای بلوچستان بدلیل نداشتن برند جای خود را به برندهای سایر استان ها می دهد.
حسن شاه ولی بر می گوید: خرما یکی از محصولات مهم ایرانشهر است که با ورود بخش خصوصی علاوه بر ایجاد اشتغال در مراحل کاشت و برداشت خرما به عنوان گام اول در صنعت بسته بندی خرمای منطقه با نام و برند خود شهرستان نیز میسر خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: ثبت جغرافیایی محصول خرما را در دستور کار قرار داده ایم
همچنین پیش از این رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود: با توجه به تولید بیش از 70 رقم خرما در سیستان و بلوچستان؛ ثبت جغرافیایی این محصول را در دستور کار قرار داده ایم تا این محصول به نام خرمای بلوچستان ابتدا ثبت شده و به یک برند تجاری نیز تبدیل شود.
 وی گفت: زمانی می‌توانیم محصول خرما را به ارز آوری برسانیم که برندسازی کنیم زیرا ارزش افزوده هر محصول به برند آن است.
نادر میرشکار بیشترین سطح زیر کشت استان سیستان و بلوچستان را تولید خرما عنوان می دارد و می گوید: با توجه به این نکته که 50 درصد نخلستان های بلوچستان را سراوان، بزمان، ایرانشهر و لاشار به خود اختصاص داده تلاش می‌کنیم خرمای هر منطقه را به نام خود آن منطقه برندسازی کنیم.
حال باید دید در کنار وعده های امید بخشی که مسئولین مربوطه بیان می دارند خبری از اقدامات میسر برای برندهای گمنام محصول خرمای این استان خواهد شد یا خیر؟
انتهای پیام/ 3339
کد مطلب: 246
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *