چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ ۰۸:۱۲
۰
گزارش پاپایا از مشکلات روستاهای شهرستان سرباز؛

مردم که از روستا رانده و از شهر مانده‌اند/ از قطعی آب و برق تا نبود فضای ورزشی و تفریحی در شهرستان سرباز

مردم شهرستان سرباز به معنای واقعی کلمه از روستا رانده و از شهر مانده‌اند چراکه همواره باید با مشکلاتی از قبیل قطعی آب و برق تا نبود فضای ورزشی و تفریحی را تحمل کنند.
مردم که از روستا رانده و از شهر مانده‌اند/ از قطعی آب و برق تا نبود فضای ورزشی و تفریحی در شهرستان سرباز
مردم که از روستا رانده و از شهر مانده‌اند/ از قطعی آب و برق تا نبود فضای ورزشی و تفریحی در شهرستان سرباز
به گزارش پهره به نقل از پاپایا، مردم مناطق روستایی در دوران پهلوی و قبل از آن به هیچ وجه دیده نمی‌شدند و اگر در برخی موارد نیز برای توسعه برخی مناطق کاری انجام می‌شد هم بیشتر به خاطر توجه به شهرها بزرگ بود و هر چه که از پایتخت دورتر می‌شدیم، حمایت،عمران و آبادانی کمتر و کمتر دیده می‌شد و حاشیه نشینان کشور به ویژه در مناطق جنوبی از کمترین میزان توسعه برخوردار بودند به گونه ای که استان سیستان و بلوچستان  جزو استان هایی بود که مردمانش محرومیت تاریخی را شاهد بودند.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه شاهد اقدامات بسیار خوبی برای توسعه شهرها بوده ایم، تلاش های بسیار زیاد و دلسوزانه ای برای توسعه زیر ساخت‌های روستایی صورت گرفت و نگاه ویژه به توسعه مناطق حاشیه ای کشور باعث شد تا دورافتاده ترین روستاهای کشور نیز از نعمت هایی چون آب، برق، راه، درمان و آموزش بهره مند شوند اما با وجود تلاش های بسیار و نگاه ویژه برای توسعه این مناطق، هنوز هم هستند ساکنان برخی روستاهای که با مشکلاتی دست به گریبان بوده و به امید زندگی بهتر به سمت سکونت در شهرها حرکت می‌کنند.
با توجه به اینکه روستاها یکی از مهمترین مراکز تولیدات کشاورزی و همچنین محصولات لبنی و گوشتی و پروتئینی هستند و از نیازهای اساسی هر اقتصاد پویایی تولیدات کشاورزی و دامی است، پس لازم است که زیرساخت‌های مناسب در روستاهای ایجاد شود تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، شاهد معکوس شدن این جریان باشیم.
 

 
قطعی آّب شرب و برق، بزرگترین مشکل روستائیان سرباز
در همین رابطه یکی از شهروندان سرباز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با گلایه از قطعی مکرر آب شرب روستاهای بخش سرباز کلات، اظهار کرد: در شرایطی که همواره با گرمای شدید و گرد و خاک هوا  نمی‌توانیم از خانه خارج شویم، قطعی مکرر آب شرب و برق نیز باعث شده است تا با سختی های زیادی مواجه باشیم.
وی افزود: بسیاری از مردم شهرستان در روستاها زندگی می کنند و به دلیل خشک سالی های چند سال اخیر و نبود کار با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کنند و به همین جهت توان مالی برای خرید آب معدنی نداشته و در مواقع قطعی آب مجبور به استفاده از آب های سطحی و غیر بهداشتی هستند.
مهران بلوچی با اشاره به نبود تانکرهای آب رسان در شهرستان، بیان کرد: اگر اداره آب روستایی در مواقع قطعی آب، با تانکر نیاز مردم را برطرف می کرد دیگر شاهد بروز بیماری های گوارشی و کلیوی در شهرستان نبودیم.
 

 
دسترسی به اینترنت و ارتباط مخابراتی از عوامل پیشرفت روستاها
مولوی عنایت الله رسولی زاده هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مینان از دهستان های بزرگ شهرستان سرباز است که به همان اندازه مشکلات بزرگی نیز دارد.
امام جمعه اهل سنت سرباز با اشاره به برخی مشکلات روستاهای شهرستان سرباز، بیان کرد: افت ولتاژ برق،  قطعی آّب، مشکلات راه های ارتباطی و آنتن دهی موبایل از بزرگترین مشکلات بسیاری از روستاهای شهرستان سرباز بوده که نیازمند برنامه ریزی منسجم و کاری جهادی است.
وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق شهرستان با مشلات عدم آنتن دهی موبایل روبه رو هستیم و با توجه به اینکه در عصر ارتباطات به سر میبریم و اینترنت و موبایل جزء جدایی نشدنی از زندگی مردم شده است باید برای حل آن کاری انجام داده شود چراکه که با استفاده از تکنولوژی روز است که می توان علاوه بر حل بسیاری از مشکلات، به دانش و اخبار قابل اعتماد دسترسی داشته باشیم.
رسولی زاده با اشاره به قطعی برق و آب در برخی روستاها، تصریح کرد: گرمای شدید هوا باعث شده تا مردم نیازشان به برق و آب دو چندان شود و همین نیاز بیشتر نیز موجب فشار به شبکه توزیع و افت ولتاژ برق و قطع آّن میشود که برای حل آن باید همه مردم شهرستان صرفه جویی را جدی گرفته و درست مصرف کنند تا در گرمای شدید هوا با مشکلات این چنینی مواجه نباشیم.
 

 
لزوم راه‌اندازی کتابخانه و ساخت فضاهای ورزشی در شهرستان سرباز
یکی از اهالی سرباز در گفتگو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اهمیت نگاه ویژه به مناطق روستایی شهرستان، اظهار داشت: روستایان  سرباز مشکلات بسیار زیادی دارد که امیدواریم مسئولان اهتمام ویژه‌ای برای حل این مشکلات داشته باشند.
هما محمدی خواستار توسعه امکانات رفاهی در شهرستان سرباز شد و گفت: نبود هیچ مکانی برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت بانوان باعث شده تا بسیاری از مردم شهرستان به شبکه های اجتماعی مجازی روی بیاورند و این موضوع باعث آسیب جدی به روح خانواده  می‌شود که احداث کتابخانه های عمومی و سالن های ورزشی می‌تواند کمک خوبی برای سلامت روح و جسم مادران امروز و فردای جامعه باشد.
وی در پایان با تقدیر از فعالیت های خوب اداره ورزش و جوانان شهرستان سرباز، تصریح کرد: در یک سال گذشته شاهد برگزاری چندین جشنواره ورزشی برای بانوان شهرستان بودیم که جای تقدیر دارد اما هنوز هم به دلیل نبود فضای مخصوص برای ورزش بانوان، این فعالیت ها مقطعی بوده که امیدواریم با همراهی ویژه مسئولین شهرستانی، شاهد روزی باشیم که در جای جای شهرستان سالن های ورزشی بانوان برای علاقه مندان افتتاح شود.
 

 

 
انتهای پیام
کد مطلب: 2515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *