دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ۰۸:۳۱
۰
گزارشی از یک رویداد معنویی هر ساله؛

آغاز نذر حلیم پزان عزاداران ایرانشهری

مردم ایرانشهر همزمان با نزدیک شدن به روزهای اوج عزاداری سرور و سالار شهیدان در تاسوعا و عاشورا دیگ های نذیری خود را به پا می کنند.
آغاز نذر حلیم پزان عزاداران ایرانشهری
آغاز نذر حلیم پزان عزاداران ایرانشهری
به گزارش پهره؛ یکی از اعمالی که همزمان با شروع ایام محرم بسیاری از افراد تمایل به برگزاری آن دارند؛ فریضه شیرین و معنوی نذری دادن است؛ بیشتر این نذریها به صورت طبخ غذا و پخش آن در میان مردم و دسته جات عزاداران امام حسین(ع) می باشد.
به طور کلی فلسفه دادن اطعام و نذري در چندصد سال پیش شيوه‌ي شيعيان براي مقابله با ستم‌هاي امويه و بني‌عباس بوده و‌در حقيقت براي حفظ هويت شيعيان صورت مي‌گرفت که رفته رفته این سنت مرسوم به آیینی نهادینه در بین مسلمانان شکل گرفت، ما با نذری خوردن به کسی که نذری به نام اوست احترام می گذاریم وچون او نزد خدا محترم است موجب می شود که خداوند هم به ما توجهی کند.
در شهرستان ایرانشهر نیز مردم بنا بر یک رسم قدیمی در اکثر نقاط شهر؛ پخت حلیم یکی از مرسوم ترین نذری های مورد استقبال عزاداران حسینی است بطوریکه با نزدیک شدن به روزهای عاشورا و تاسوعا هر یک از عزاداران با سهیم بودن در گوشه ای از این مراسم؛ ارادت خود به خاندان پیامبر اکرم (ص) را به تصویر می کشند.
 

 
عباس یکی از جوانان عزادار شهر ایرانشهر که اتفاقا در پای یکی از دیگ های نذر حلیم حاضر است در گفت و گویی به خبرنگار پهره می گوید: برپایی دیگ های عظیم نذر حلیم از سال ها قبل در حسینیه سیستانی های مقیم ایرانشهر مرسوم بوده است و از چند روز قبل تمام مواد اولیه مثل دیگ، سه پایه، هیزم، بلغور، گوشت و سایر مواد توسط تمامی افرادی که تمایل به سهیم بودن در نذر امام حسین (ع) بودند؛ آماده شده است.
او می گوید: صحنه هم زدن نذری یکی از مراحل پر طرفدار حلیم پزان در ایرانشهر می باشد بطوریکه خیلی از حاجتمندان از ابتدای شب تا صبح سحرخوان در پای دیگ نذر امام حسین (ع) با خواندن دعا و مداحی و صلوات های بلند و پی در پی بیدار مانده و با ذکر دعاهایی در زیر لب حلیم را نوبت به نوبت هم می زنند.
 

 
محمد از ریش سفیدان این مراسم زیبا نیز به خبرنگار ما گفت: دستگاه حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران و خاندان با وفای ایشان بسیاری را مرید خود کرده است تا جایی که اکثر نذری را که افراد ادا می کنند، نذری بوده است که نسل های گذشته بر ذمه خود گذاشته بودند و می توان گفت با این نذورات یاد گذشتگان نیز در دل زنده می شود.
او می گوید: زنان و مردان زیادی را می شناسم که با توسل قلبی خود به امام حسین (ع) و خاندان به اسارت رفته ایشان در پای همین دیگ های نذر حاجت گرفته  و مصمم شدند هر سال دیگ های نذری را در خانه هایشان برپا کرده و در عزای سرور شهیدان سنگ تمام گذاشته اند چرا که می دانند همه این مراسمات وسیله ای برای رستگاری خود و فرزندانشان خواهد بود و البته که امیدواریم این عزاداری ها مورد رضای پروردگار نیز قرار بگیرد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 2744
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *