شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ۰۸:۲۹
۰

ایمان و اعتقاد انسان ها به سن و سال محدود نمی شود

8 آبان ماه برابر است با سالروز شهادت نوجوان 13 ساله ای که منظومه بی پایان رشادت و خورشید تابان مردانگی بود.
ایمان و اعتقاد انسان ها به سن و سال محدود نمی شود
ایمان و اعتقاد انسان ها به سن و سال محدود نمی شود
به گزارش پهره؛ به نقل از داهی امروز هشتم آبان ماه، در تقویم کشورمان امروز یاد آور سالروز رشادت نوجوانی است که پیر خمین آن نوجوان را رهبر نماید. امروز 8 آبان ماه برابر است با سالروز شهادت نوجوان 13 ساله ای که منظومه بی پایان رشادت و خورشید تابان مردانگی بود. محمدحسین فهمیده نوجوان شجاع و با بصیرتی که نارنجک به خود بست و جان خود را در جهت اعتلای دین اسلام و انقلاب اسلامی فدا کرد. آری این روز در تقویم کشورمان سالروز شهادت نوجوان 13 ساله ای است که به رسم جوانمردی و شجاعت و فداکاریش این روز را به اسم روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی در کشور نامگذاری کرده اند.
اما گوشه ای از زندگی شهید محمد حسین فهمیده: شهید محمد حسین فهمیده در اردیبهشت ماه سال 46 در خانواده ای مذهبی از استان قم به نام محله پامنار چشم به جهان گشود.  جالب است بدانید شهید محمد حسین فهیده در سومین روز از ماه محرم سال 46 چشم به جهان گشوده بود و به گفته بازماندگان شهید، به همین خاطر نامش را حسین نهادند.
شهید محمد حسین فهیده در کنار 4 برادر و سه خواهر خود دوران کودکی به نوجوانی را گذراند و به دلیل فعالیت های کاری پدرش به همراه خانواده مجبور به عزیمت به سمت کرج شدند. شهید محمد حسین فهمیده، هم‏زمان با تحصیل، با پشتکار فراوان در کمک به پدر نیز می‏کوشید. جالب است بدانید شهید محمد حسین فهمیده با توجه به اینکه سن و سالی نداشت، ولی در قم به پخش نوارهای سخنرانی امام و همچنین پخش اطلاعیه امام(ره) مشغول بود و در عزیمت به کرج نیز از این موضوع جدا نشد ودر آنجا نیز به این کار خود ادامه می داد.
به گفته خانواده شهید محمد حسین فهمیده، در سال 57 هزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، شهید فهیده بر اثر سانحه ای در بیمارستان بستری می شود ولی دلش تاب این را ندارد که همزمان با ورود امام خمینی (ره) بر روی تخت بیمارستان بماند، لذا با توجه به شرایطی که داشته با اصرار و رضایت خود از بیمارستان مرخص می شود و در سخنرانی امام(ره)  در بهشت زهرا به همراه برادرش شرکت می کند.
شهید محمد حسین فهیده با شنیدن حواشی و اتفاقات کردستان، با وجود سن کم و جثه کوچکش راهی آنجا شد، ولی به علت کمی سن، او را بازگرداندند . محمد حسین با توجه به شور و هیجاناتش برای مبارزه در راه انقلاب و نظام لحظه ای آرام ننشست و از هر راهی برای ورود به این عرصه اقدام نمود و در آخر با شرکت در آموزش‏های رزمی، تابستان سال ۱۳۵۹ را گذراند.
نکته مهم و قابل الگو گیری در راه و رسم و همچنین زندگانی همه شهیدان به ویژه شهید محمد حسین فهیده گوش به فرمان بودن آنان بود. محمدحسین ، آن‏چنان گوش به فرمان رهبر بود که در شروع جنگ تحمیلی، بی‏درنگ با رساندن خود به جبهه، در اطاعت از فرمان رهبری کوشش‏ها کرد. ولی باز هم همان موضوع سن و سال کم و جثه ضعیف و کوچکش سدی برایش شد که نتواند به راحتی وارد میدان نبرد شود. ولی شهید محمد حسین فهمیده برای رشادت در این راه چنان شور و اشتیاق داشت که این موضوع نیز هم نتوانست دست و پاگیرش شود. محمد حسین، شهریور سال 59 هم‏زمان با شروع جنگ تحمیلی ، خود را به جبهه‏های جنوب رساند.
حضور شهید فهیده در میدان نبرد همه رزمندگان را متحیر کرده بود که جوانی به این سن و سال و با این جثه ضعیف چگونه وارد جبهه های جنوب شده است. البته ناگفته نماند در آن زمان همه نوجوانان برای حضور در جبهه ها شور و هیجانی خاص و وصف ناشدنی را داشتند. اما لحظه رشادت و جان فشانی شهید محمد حسین فهیده آن جایی است که این نوجوان 13 ساله به‌ اتفاق دوست شهیدش محمدرضا شمس در یک سنگر قرار داشتند که طی هجوم نیروها بعثی ، محاصره می‌شوند.
به گفته روایتگران و بازماندگان جنگ، دوست محمد حسین در اثر اثابت گلوله مجروح و زحمی می شود و محمد حسین با آن جثه کوچکش محمدرضا شمس را به پشت خط می رساند. محمد حسین در این لحظه متوجه آن می شود که چند تانک عراقی درصدد حمله به نیروهای ایرانی هستند و با این حمله جان رزمندگان به خطر خواهد افتاد.
 
به گفته راویان هشت سال جنگ تحمیلی، شهید محمدحسین فهمیده، درحالی‌که تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود، به طرف تانک‌ها حرکت می‌کند و خود را به تانک پیش رو رسانده و با استفاده از نارنجک، آن را منفجر می کند . با این حرکت شجاعانه شهید محمد حسین فهیده دشمن به خیال خود تصور می کند، نیروهای ایران به آنان پاتک زده و مجبور به عقب نشینی می شوند. در نتیجه با این حرکت نوجوان 13 ساله محاصره دشمنان علیه نیروهای ایرانی شکسته می شود و همه رزمندگان جان سالم به در می برند. این حرکت نوجوان 13 که خود را در مقابل تانک های نیروهای بعثی منفجر می کند جای ستودن دارد. جوانان و نوجوان کشور باید الگویی چون شهید محمد حسین فهمیده و یا بسیاری دیگر از شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را داشته باشند. جوانان و نوجوانانی که برای راحتی ما، برای سرافرازی کشورمان، برای عزت و اقتدار کشورمان از جان خود هم شجاعانه گذشتند. ما باید از شهدای خودمان درس بگیریم.
به راستی با شهادت محمد حسین فهمیده جوان 13 ساله، میتوان گفت کوچکی سن نمیتواند ایمان و اعتقاد انسان ها را محدود نماید و  اصل این است که حقیقت جویان در هر برهه از زندگی روحیه و منشی بزرگ دارند. امام راحل در وصف این نوجوان 13 ساله چنین گفتند: ((رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها  زبان و قلم بزرگ تر است با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت وآن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.)) و این چنین شد که شهید محمد حسین فهیده نوجوان 13 ساله وطنمان سرلوحه تمامی نوجوانان کشور گردید.
کد مطلب: 2920
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *