چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۰۸:۳۳
۰

دو هزارداماد پشت میله های زندان

دو هزارداماد پشت میله های زندان آمار رو به افزایش تازه دامادهایی که به خاطر مهریه‌های چندین میلیونی پشت میله‌های زندان افتاده‌اند و صاحبان چک‌های بلامحل در بند زندانیان غیرعمد به معضلی نگران‌کننده بدل شده و نیاز به چاره اندیشی دارد.
دو هزارداماد پشت میله های زندان
دو هزارداماد پشت میله های زندان
به گزارش پهره، آمار رو به افزایش تازه دامادهایی که به خاطر مهریه‌های چندین میلیونی پشت میله‌های زندان افتاده‌اند و صاحبان چک‌های بلامحل در بند زندانیان غیرعمد به معضلی نگران‌کننده بدل شده و نیاز به چاره اندیشی دارد.هر چند در سال‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های حبس زدایی سعی شده جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد اما به خاطر برخی رسوم غلط مانند مهریه‌های سنگین در سال‌های اخیر، هم‌اکنون دو هزار جوان که بیشترشان نیز تازه داماد هستند، پشت میله‌های زندان هستند.
 براساس آمار مسئولان سازمان زندان‌ها هم‌اکنون تعداد زندانیان سه برابر ظرفیت زندان‌های کشور است و طبق آخرین آماری که رئیس سازمان زندان‌ها ارائه کرده، بیش از 200 هزار نفر در زندان‌ها به سر می‌برند.سالانه سه تا پنج درصد زندانیان کشور را زندانیان جرایم غیرعمد مانند بدهکاران دیه، مهریه و جرایم مالی غیرعمد تشکیل می‌دهند؛ افرادی که نیت و قصد مجرمانه نداشته‌اند اما به خاطر وقوع برخی اتفاقات و حوادث دچار مشکل شده  و سر از زندان‌ها در آورده‌اند.
در 5 سال گذشته یعنی از سال 90 تا 94، ستاد دیه از محل کمک‌های خیرین و سایر اعتبارات دولتی و غیردولتی، 46 هزار و 787 زندانی جرایم غیرعمد را آزاد کرده که سال 90 با 12 هزار و 783 آزادی، بیشترین آمار آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در طول فعالیت 26 ساله این نهاد به ثبت رسید.
بر اساس این گزارش، در 6 ماهه نخست امسال، سه هزار و 858 زندانی غیرعمد از بند حبس آزاد شده‌اند که از این تعداد، سه هزار و 320 نفر مربوط به محکومان مالی ناشی از چک، مهریه و نفقه هستند. در تفکیک مددجویان مالی هم مانند آمار چند سال اخیر متأسفانه باز محکومان مربوط به چک‌های بلامحل با تعداد دو هزار و 228 زندانی، بیشترین آمار را دارند.
در سال‌جاری با حمایت ستاد دیه و به همت مردم و کمک‌های خیرین، تعداد 843 مددجو واجد شرایط و بی‌بضاعت آزاد شده و به آغوش جامعه بازگشته‌اند. این افراد به نوعی سرمایه‌های ملی و نیروهای مولد کشور به حساب می‌آیند اما به دلیل عقد یک قرارداد خصوصی نامعقول در حبس به سرمی‌برند.
بنابراین به نظر می‌رسد در بحث جرایم غیرعمد، بیش از آنکه به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قضایی برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نیاز باشد، به فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگی مردم نیاز داریم تا چشم و گوش بسته زیربار مهریه‌های سنگین نرویم، بدون پشتوانه مالی، چک صادر نکنیم و بدون داشتن گواهینامه و بیمه‌نامه پشت فرمان خودرو ننشینیم.
منبع/جام نيوز
انتهاي پيام/8355
کد مطلب: 2937
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *