سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ۰۸:۳۶
۰
مهران غفوریان:

سریال کره ای را به جای سریال کمدی ایرانی پخش می کنیم!

«باعث تعجب من شده که چرا ما سریال کمدی ایرانی را از شبکه‌ای به شبکه دیگری منتقل می‌کنیم و جایگزین آن سریالی کره‌ای و وارداتی پخش می‌کنیم!»
به گزارش پهره، مهران غفوریان در چند سال اخیر حضور پررنگی در تلویزیون و سینما داشته و همانند اوایل دهه 800 یکی از  چهره‌های شاخص و پرکار عرصه طنز به‌شمار می‌آید. از پخش سریالش در تلویزیون گرفته تا حضورش در «خندوانه» و فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» به‌کارگردانی عبدالرضا کاهانی که توقیف شده است، همگی نشان از فعالیت بسیار غفوریان دارد و روزنامه «صبا» با او که اهل مصاحبه نیست و این روزها سریال پرحاشیه «همسایه‌ها» را در شبکه نسیم روی آنتن دارد به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.
سریال «همسایه‌ها» از ابتدای ساخت با حواشی زیادی همراه بود و اولین حاشیه آن تغییر کارگردان بود. چه شد که قبول کردید بعد از آرش معیریان کارگردانی این کار را قبول کنید؟ و چقدر در قسمت‌های ساخته شده و قصه تغییر ایجاد کردید؟
پیش‌تولید سریال «همسایه‌ها» توسط آرش معیریان به نتیجه رسید و حتی پنج قسمت هم ساخته شد اما بنا بر صلاحدید مدیران سازمان، کارگردانی کار به من واگذار شد و من پنج قسمت ساخته شده را کاملا کنار گذاشتم و با طراحی و نویسندگان جدید کار را از ابتدا شروع کردم.
شما پیش از این مجموعه، سریال محبوب «زیر آسمان شهر» را ساختید که آن هم در فرمی آپارتمانی ساخته شده بود و روابط و زندگی چند همسایه را به‌تصویر می‌کشید، فکر نمی‌کنید این فرم در کانامه‌تان دارد به تکرار می‌ا‌فتد؟
در سریال «همسایه‌ها» قبل از این‌که من کارگردانی کار را به‌عهده بگیرم طراحی قصه و انتخاب بازیگران انجام شده بود و حتی دکور و لوکیشن هم آماده بود و با درنظر گرفتن چنین شرایطی من تنها نویسنده‌ای جدید را به این مجموعه آوردم و طراحی تازه‌ای شکل گرفت و اصلا انتخاب آدم‌ها و مکان دست من نبود.
درحال‌حاضر به موازات پخش سریال شما، «شهرک جیم» با فضایی آپارتمانی از شبکه سه روی آنتن می‌رود و با تمهیدات سایر سریال‌های آپارتمانی ساخته شده در این سال‌ها مثل «خانه اجاره‌ای» کلیشه‌ای در ساخت سریال‌ها به‌راه افتاده است.
به جهت این‌که من درحال‌حاضر به‌صورت مداوم مشغول تولید سریال «همسایه‌ها» هستم سریال «شهرک جیم» را ندیده‌ام اما به‌هرحال برای ساخت سریال هر شبی معمولا یا چهار خانواده هستند که می‌شود «همسایه‌ها» یا چهار پزشک هستند که می‌شود «ساختمان پزشکان»، باید یک ساختمان باشد و چند همسایه یا یک ساختمان کاری و اداری باشد، بحث کلیشه‌شدن این اتفاق خیلی مهم نیست بلکه کیفیت و روایت قصه‌های خوب و قوی اهمیت دارد. «زیر آسمان شهر» هم به‌همین صورت بود؛ بالاخره مردم خانه دارند و قصه‌های جذابی هم در آن وجود دارد.
برویم سراغ بزرگترین و دومین حاشیه سریال «همسایه‌ها»؛ بعد از پخش چند قسمت از سریال، شبکه پخش‌کننده از دو به نسیم تغییر پیدا کرد و ما هیچ واکنشی از شما ندیدیم، چرا؟
در این‌که شبکه نسیم شبکه پربیننده و موفقی است هیچ شکی وجود ندارد اما این‌که چند قسمت از یک سریال در شبکه‌ای تولید شود و روی آنتن برود و بعد به یکباره شبکه آن تغییر کند به‌نظر من در اصل بی‌احترامی به مخاطبی است که آن سریال را دنبال کرده است. اما این مسئله باعث تعجب من شده که چرا ما سریال کمدی ایرانی را از شبکه‌ای به شبکه دیگری منتقل می‌کنیم و جایگزین آن سریالی کره‌ای و وارداتی پخش می‌کنیم! به‌نظر من این عملکرد جای سوال دارد. ما در مقابل این تصمیم مدیریتی مقاومتی نکردیم و شبکه پخش سریال را تغییر دادیم و با انرژی خوبی همواره برای ساخت آن تلاش می‌کنیم. اما وقتی به‌جای یک سریال ایرانی محصولی کره‌ای که مردم هم حتی با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند پخش می‌شود واقعا ناراحت‌کننده است. با همه این مسائل ما با انگیزه روزهای اول همچنان مرحله تولید را پشت سر می‌گذاریم و جا دارد از آقای صباح؛ مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو که سریال زیرنظر ایشان ساخته می‌شود و همچنین آقای کرمی؛ مدیر شبکه نسیم، به‌خاطر تمام حمایت‌ها و تلاششان تشکر کنم.
شما نمی‌دانید این تغییر شبکه بر چه اساسی بود؟
این اتفاق تصمیم مدیریتی بوده و من دقیقا دلیلش را نمی‌دانم.
خودتان از خروجی سریال «همسایه‌ها» رضایت دارید؟
ما هدفمان این بود که یک سریال کمدی با کیفیت بسازیم که هم مردم را شاد کنیم و هم حرفی برای گفتن داشته باشیم امیدوارم مخاطب هم تا انتها از این مجموعه رضایت داشته باشد. متاسفانه درحال‌حاضر زمان و فشار کار اجازه نمی‌دهد که بین مردم حاضر شوم و نظرشان را بپرسم اما تا به این‌جا نظرشان مثبت بوده و امیدوارم رضایتشان بیشتر هم بشود چرا که در‌حال‌حاضر ما قسمت‌های خوبمان دارد روی آنتن می‌رود.
جواد رضویان از بازیگران اصلی این مجموعه است، اما پیش از حضور در «همسایه‌ها» گفته بود که دیگر در تلویزیون حاضر نمی‌شود؛ چه شد که جواد رضویان با «همسایه‌ها» به تلویزیون برگشت؟
قبل از آن‌که من کارگردانی کار را برعهده بگیرم جواد رضویان در پروژه «همسایه‌ها» حاضر شده بود و با آقای معیریان قرارداد بسته بود و من در جریان این مسائل نیستم.
مدتی است خبر‌‌هایی از ساخت سری جدید سریال «زیر آسمان شهر» به میان آمده؛ درحال‌حاضر این مجموعه در چه مرحله‌ای است؟
«زیر آسمان شهر» فعلا در مرحله طرح است و نگارش آن هنوز شروع نشده، آقای عطاران و گروه نویسندگانی آمدند و برای قصه این مجموعه طراحی کردند اما هنوز به‌صورت جدی نوشتن آن آغاز نشده است به‌دلیل این‌که هم من و هم مهران مهام؛ تهیه‌کننده این مجموعه، مشغول سریال‌های دیگری هستیم. زمانی که هر دو کارمان در این دو مجموعه تلویزیونی به پایان برسد تمرکزمان را به «زیر آسمان شهر» معطوف می‌کنیم تا برای سال آینده ساخته شود.
برنامه «سه شو» در 70 قسمت روی آنتن رفت؛ آیا احتمال ساخت سری جدید آن وجود دارد؟
هنوز صحبتی مبنی بر ساخت سری جدید «سه شو» نشده و البته فکر هم نمی‌کنم که چنین اتفاقی بیفتد.
شما در آخرین فیلم سینمایی آقای کاهانی که حاشیه‌های زیادی هم به‌همراه داشت حضور داشتید. تکلیف اکران این اثر مشخص شد؟
آقای کاهانی در‌حال‌حاضر مدتی است برای پیگیری فیلم «ارادتمند بهاره، تینا، نازنین» به تهران آمده‌اند. این فیلم برای شرکت در چند جشنواره خارجی دعوت شده اما هنوز اجازه حضور در این جشنواره‌ها و اکران عمومی در تهران را ندارد. بر مبنای صحبتی که با عبدالرضا داشتم ظاهرا مشکلات این فیلم دارد مرتفع می‌شود و امیدوارم با مدیریت وزیر جدید ارشاد مشکلات حل شود و اکران عمومی به این فیلم تعلق بگیرد.
نقش‌تان در این اثر چقدر متفاوت است؟
نقش کاملا متفاوتی است و اصلا هیچ ربطی به نقش‌هایی که تا به امروز بازی کرده‌ام ندارد؛ این شخصیت کاملا جدی است و نقش اصلی مرد را در قصه‌ای که کاملا زنانه است من ایفا می‌کنم. این تجربه هم برای خودم جذاب بود و هم فکر می‌کنم که برای مخاطب جذاب باشد.
و حرف آخر؟
درنهایت باید بگویم گروه سریال «همسایه‌ها» نهایت تلاش و انرژی خود را به‌کار گرفتند و به‌نظرم باتوجه به استاندار‌های تلویزیون سریال کمدی خوبی از‌آب درآمده است و فقط بی‌مهری‌ای که از سوی پخش شبکه دو به این سریال شد برایم جای سوال دارد و به‌نظرم مخاطب یک سریال ایرانی را به مجموعه خارجی ترجیح می‌دهد.
منبع:صبا-تهران پرس
انتهای پیام
کد مطلب: 3960