سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ۱۲:۱۱
۰

اولویت دولت برای پس از تحریم چه باید باشد؟

با پایان مذاکرات هسته ای و بنابر آنچه ایران و ۵+۱ بر سر آن به توافق رسیده اند، تا چندماه دیگر بایستی دارایی بلوکه شده ایران آزاد شود. به نظر شما دولت کدام برنامه را باید در اولویت قرار دهد؟
دولت پس از توافق
دولت پس از توافق
این روزها آمارهای ضد و نقیضی از میزان دارایی بلوکه شده ایران در خارج از کشور مطرح می شود. چندی پیش استاندار تهران رقم دقیق دلارهای بلوکه شده را چیزی نزدیک به  ۱۸۰ میلیارد دلار تخمین زده بود اما در روزهای گذشته رئیس بانک مرکزی این رقم را تنها ۲۳ میلیارد دلار دانست. سیف درخصوص میزان پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: ۲۳ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات متحده عربی موجود است. ۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، البته بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار بدهی به خارج از کشور دارد.
 
هرچند که هنوز رقم دقیقی از میزان دارایی و بدهی های ایران در این زمینه وجود ندارد اما به هر تقدیر با توجه به توافق های صورت گرفته تا ماه های آینده بایستی اموال بلوکه شده ایران آزاد شود.
دولت چندی پیش بیکاری را مهمترین مشکل در داخل کشور عنوان کرده بود و به همین دلیل برخی معتقدند که رویکرد اصلی دولت برای هزینه دلارهای آزاد شده بایستی «کاهش بیکاری» باشد تا اصلی ترین مشکل کشور برطرف شود.
از سوی دیگر برخی بر این باور هستند که رویکرد اصلی دولت برای دوران پس از تحریم بایستی کاهش قیمت ها و افزایش قدرت خرید مردم باشد به همین دلیل گزینه هایی همچون «افزایش یارانه‌ها» و «کاهش قیمت کالا و خدمات» را مطرح می کنند.
نگرانی از تکرار تحریم های طرف مقابل سبب شده که برخی کارشناسان نسخه هایی همچون «گسترش زیرساخت های صنعتی کشور» و «واردات دانش فنی و تکنولوژی» را برای دوران پس از تحریم تجویز کنند.
همچنین گزینه های دیگری همچون «بهبود نظام سلامت»، «افزایش سرمایه صندوق ذخیره ارزی» و «سرمایه گذاری اقتصادی در کشورهای دیگر» پیشنهاداتی است که برای هزینه بهتر سرمایه های بلوکه شده پیشنهاد می شود.
نظر شما چیست؟
به نظر شما اولویت دولت برای دوران پس از تحریم چه باید باشد؟ شما کاربران گرامی می توانید با ارسال نظرات خود ذیل این خبر در این بحث مشارکت کرده و نظرات خود را با خوانندگان ما درمیان بگذارید.
کد مطلب: 4
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *