يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۳۸
۰
یادداشت/

انقلاب اسلامى ایران استمرار حمایت از حقوق ملت‌ مظلوم‌ فلسطین

انقلاب اسلامى ایران، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامى، دفاع از حقوق ملت فلسطین را به یک جهاد اسلامى تبدیل کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامى، اشغال فلسطین و قدس شریف را بزرگترین مصیبت تاریخ معاصر خواندند.
انقلاب اسلامى ایران استمرار حمایت از حقوق ملت‌ مظلوم‌ فلسطین
انقلاب اسلامى ایران استمرار حمایت از حقوق ملت‌ مظلوم‌ فلسطین
به گزارش پهره به نقل از خبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامى که در سپیده‌دم 22 بهمن‌ماه سال 1357 در سرزمین ایران به رهبرى پیامبرگونه امام خمینى(ره) طلوع کرد و «اعجاز بزرگ قرن» را رقم زد، دستاوردهاى فراوان و بى‌سابقه‌اى را در حوزه‌هاى گوناگون به ارمغان آورد. از مهم‌ترین دستاوردها در حوزه جهانى، شکست ابرقدرتها وحمایت از مسلمانان است وآنچه بهانه نوشتن این مقاله شده است، ششمین کنفرانس بین‌المللى حمایت از فلسطین است که در اسفندماه امسال در تهران برگزار می‌شود و این خود حمایت بارز انقلاب اسلامى از حقوق ملتهاست‌ **
1-    شکستن ابهت پوشالى ابرقدرتها
این نهضت ملت ایران، این عظمت قدرت‌هاى بزرگ که با تبلیغات تحمیل کرده بودند بر دِماغ‌ها که اصلا نمى‌شود با انگلستان در افتاد، حالا هم دیگر اصلا با آمریکا نمى‌شود در افتاد، این عظمت را شکست.... شما ثابت کردید که نه، مى‌شود! مى‌شود با آمریکا هم طرف شد، مى‌شود که لانه جاسوسى آمریکا را هم تصرف کرد، مى‌شود جاسوس‌هاى آمریکائى را هم گرفت و نگه داشت و حفظ کرد. شما این‌را ثابت کردید به دنیا. آن عظمتى که از آن‌ها به‌واسطه تبلیغات زیادى که داشتند، در دنیا سایه افکنده بود که ابرقدرت است و کسى حق حرف زدن ندارد، آن شکست.
2-     صف‌آرایى در برابر نمایش قدرت آمریکا
امروز یکى از افتخارات بزرگ ملت ما این است که در برابر بزرگترین نمایش قدرت و آرایش ناوهاى جنگى آمریکا و اروپا در خلیج فارس صف‌آرایى نمود.
3-     انتقال وحشت از دل مظلومان به دل مستکبران‌
جمهورى اسلامى ایران... این هنر را کرده که بت‌هاى عظیم تخیلى را شکسته و رعب و وحشت را از دل مظلومان برداشته و در دل ستمگران گذاشته است و این خود از یک ملت‌ بى‌عده و عده کفایت معجزه‌اى است که به ید قدرت الهى تحقق یافته است.
4-     باز کردن دریچه نور و امید در دل مسلمانان‌
بحمدالله از برکت انقلاب اسلامى ایران، دریچه‌هاى نور و امید به روى همه مسلمانان جهان باز شده است و مى‌رود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودى را بر سر همه مستکبران فرو ریزد.
5-     الگوسازى براى ملتهاى مستضعف‌
خداوند تعالى بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست تواناى خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشواى ملتهاى مستضعف نمود.
6-     حمایت از مسلمانان آزاده‌
ما اعلام مى‌کنیم که جمهورى اسلامى ایران براى همیشه حامى و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و کشور ایران به‌عنوان یک دژ نظامى و آسیب ناپذیر نیاز سربازان اسلام را تأمین و آنان را به مبانى عقیدتى و تربیتى اسلام و هم‌چنین به اصول و روش‌هاى مبارزه علیه نظام‌هاى کفر و شرک آشنا مى‌سازد.
*    انقلاب اسلامى ایران استمرار حمایت از حقوق ملت‌هاى مظلوم‌
ماهیت ایدئولوژیک و هویت اسلامى انقلاب ایران سبب شد تا نظام برآمده از آن داراى ویژگى‌هاى خاص و منحصر به فرد باشد، یکى از ویژگى‌هاى انقلاب اسلامى ایران تأکید بر حمایت از حقوق ملت‌هاى تحت ستم به‌ویژه ملت مظلوم فلسطین است.
پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، دوران جدیدى از مبارزه علیه نظام‌هاى سلطه را رقم زد. این تحول باعث دگرگونى در ایدئولوژى جنبش‌هاى مبارزاتى به‌خصوص در سرزمین فلسطین گردید. یکى از شعارهاى اولیه در نهضت امام خمینى(ره) مسأله دفاع از مظلومان بود و اصل حمایت از فلسطینیان در صدر این شعار قرار داشت. در واقع جوهره و پیام اصلى انقلاب اسلامى ایمان به خدا و عمل به دستورات الهى است که یکى از مبانى آن ایستادگى در برابر ظلم و دفاع از مظلوم است. با توجه به این نگرش انسانى و اسلامى، امام خمینى(ره) بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران از همان سالهاى نخست مبارزه علیه نظام طاغوت با نفى سیاست‌هاى استثمارى، از حقوق ملت فلسطین حمایت کرد و بر پایه ایدیولوژى عدالت‌محور انقلاب اسلامى، حمایت از فلسطین و افشاى ماهیت تجاوزکارانه رژیم غاصب صهیونیستى را در کانون آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامى قرار داد.
این ویژگى از دهه 1960میلادى تا مقطع پیروزى انقلاب اسلامى به‌تدریج موجب گسترش و ترویج فرهنگ مبارزه با رژیم صهیونیستى شد. پس از پیروزى انقلاب اسلامى، روابط ایران با رژیم اشغالگر قدس قطع و سفارت اسرائیل به سفارت فلسطین تبدیل شد. این حرکت نمادین ابعادى جهانى یافت و پایدارى ملت ایران در مقابل نظام سلطه به الگویى امیدبخش براى جنبش‌هاى مردمى و مقاومت در برابر زور تبدیل شد. پیام‌هاى رهایى‌بخش انقلاب اسلامى نیز سبب تقویت روحیه مقاومت در میان ملت‌هاى منطقه به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین شد.
زیاد ابو عمرو، در کتاب فلسطین، مى‌نویسد: «پس از پیروزى انقلاب ایران در سالهاى 1980-1979 بزرگان و فعالین گرایشهاى دینى در دانشگاهها حضور یافتند و جوانان را به شرکت و اهتمام در مسائل سیاسى دعوت کردند. چنین دعوتهایى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى ایران به وضوح دیده نمى‌شد. انقلاب اسلامى در زمینه‌هاى تئورى و عملى براى جنبش جهاد اسلامى از همان ابتدا منبع فکر و الهام بود.»
انقلاب اسلامى ایران، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامى، دفاع از حقوق ملت فلسطین را به یک جهاد اسلامى تبدیل کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامى در فرازى از سخنانشان در سومین کنفرانس بین‌المللى قدس در سال 2006، اشغال فلسطین و قدس شریف را بزرگترین مصیبت تاریخ معاصر خواندند و با اشاره به شکست تلاش دهها ساله آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها براى پاک کردن نام فلسطین از نقشه جهان تصریح کردند، «همه دنیاى اسلام باید مسأله فلسطین را مسأله خود بدانند تا در سایه تحقق وعده‌هاى الهى، فلسطین به ملت فلسطین برگردد و دولت واحد فلسطینى به انتخاب همه فلسطینیان، سراسر کشور خود را اداره کند.»
اندیشه حمایت از ملت فلسطین با پیروزى انقلاب اسلامى رویشى دوباره یافت و به‌عنوان یکى از پایه‌هاى تفکر سیاسى انقلاب اسلامى، نمود یافت. به باور بسیارى از تحلیلگران، انتفاضه ملت فلسطین که پایه‌هاى رژیم غاصب صهیونیستى را به لرزه درآورد، خیزشى بود که از انقلاب اسلامى ایران الهام گرفت.
*    انقلاب اسلامى الگویى قابل گسترش در سطح جهانى‌
طى بیش از سه دهه گذشته، جمهورى اسلامى ایران تلاش کرده است حقوق ملت فلسطین را به‌عنوان ملتى با هویت مستقل مطرح سازد و همین تأکید سبب شده است ملت فلسطین با جدیت و پایدارى بیشترى در صدد بازیابى جایگاه خود در مقابل ردژیم اشغالگر اسراییل بایستد. به‌همین‌دلیل از ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى، غرب با نگرانى از بیدارى اسلامى و بلوغ سیاسى ملتها درصدد برامد با شیوه‌هاى مختلف ایران هراسى، تصویرى مخدوش و تهدید کننده امنیت منطقه وجهان از جمهورى اسلامى ایران نزد افکار عمومى درکشورهاى منطقه و جهان ترسیم کند. به‌رغم این تحرکات؛ اعلام روز جهانى قدس، به ابتکار امام خمینى(ره) سبب شد ملت فلسطین مصمم‌تر در صحنه‌هاى منطقه‌اى و بین‌المللى براى پیگیرى حقوق پایمال‌شده خود ظاهر شود.
در بعد سیاسى نیز ایران از طریق سازمان‌هاى بین‌المللى به‌ویژه سازمان همکارى اسلامى و هم‌چنین جبنش غیرمتعهدها؛ ضرورت حمایت صریح از ملت فلسطین را همواره مطرح کرده است و بدون هیچ ملاحظه‌اى در قبال قدرت‌هاى جهانى از ملت فلسطین در مجامع بین‌المللى و ازجمله در اجلاس‌هاى مجمع عمومى سازمان ملل در ارائه قطعنامه‌هاى حمایت از فلسطین و محکوم کردن جنایات اسراییل پیشگام بوده است. انقلاب اسلامى، حمایت ایران از فلسطین، مسأله فلسطین و قدس را در سطح جهانى مطرح کرد و با نگرشى جامع به این موضوع، مسأله فلسطین را نه فقط به‌عنوان سرنوشت یک ملت مسلمان، بلکه ازجنبه توجه به تهدیدهاى ناشى از تجاوز و اشغالگرى ، وارد ادبیات سیاسى خاورمیانه کرد.
از همین روست که رژیم صهیونیستى پیوسته کوشیده است حمایت ایران از مبارزه ملت فلسطین را مخدوش نشان دهد و با تروریست توصیف کردن مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران، تلاش کرده است مسأله مقاومت فلسطین را در قالب اقداماتى در جهت خلاف صلح و امنیت نشان دهد. این واقعیت‌ها نشان مى‌دهد انقلاب اسلامى ایران با حمایت از ملت فلسطین راهگشاى حرکتى اثرگذار بوده است که رژیم اسراییل را با چالشى جدى مواجه کرده است. این خیزش بزرگ که امروز در قالب پدیده بیدارى اسلامى متجلى شده است، دستاوردى کم‌نظیر است که مى‌تواند به الگویى قابل گسترش در سطح جهانى در حمایت از حقوق همه ملتهاى تحت ستم تبدیل شود.
*    انقلاب اسلامى واحیای استقلال‌خواهى‌
بدیهى است انقلاب اسلامى فقط استقلال را براى ایران به ارمغان نیاورد بلکه فطرت استقلال‌خواهى را احیا و به جهان عرضه کرد و توانست الگویى رهایىبخش را به ملت‌هاى تحت ستم ارائه کند که آزادیخواهى به مفهوم حقیقى را ترویج مى‌کند و نمونه عینى آن‌را مى‌توان در مسایل فلسطین و اسطوره مقاومت در غزه مشاهده کرد. اکنون پس از گذشت سى و اندى سال از پیروزى انقلاب اسلامى، سیاست حمایت از فلسطین همچنان سرلوحه سیاست خارجى ایران است و جمهورى اسلامى ایران علاوه بر تشکیل کمیته دائم حمایت از فلسطین، با حساسیت و جدیتى‌ بى‌وقفه موضوع حمایت از حقوق ملت فلسطین را از طریق مجامع و نهادهاى بین‌المللى و با جلب حمایت‌هاى بین‌المللى و کشورهاى اسلامى دنبال مى‌کند.
*    انقلاب اسلامى وقانون اساسى آن‌
در حمایتى‌ بى‌دریغ ازمستضعفان‌
خط‌مشى سیاسى نظام جمهورى اسلامى در حمایت از ملتهاى مظلوم در قانون اساسى ایران نیز مورد تأکید قرار گرفته است و در فصل‌هایى از آن بر حمایت از حقوق ملت‌هاى مظلوم و مستضعف جهان تصریح شده است. در اصل سوم قانون اساسى ایران آمده است؛ دولت جمهورى اسلامى موظف است سیاست خارجى کشور را طورى تنظیم نماید که بر اساس معیارهاى اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همة مسلمانان و حمایت‌ بى‌دریغ از مستضعفان جهان باشد. اصل 154 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران نیز سعادت انسان در کل جامعه بشرى را آرمان خود مى‌داند و استقلال و آزادى و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان مى‌شناسد بنابراین در عین خوددارى کامل از هرگونه دخالت در امور داخلى ملتهاى دیگر از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین حمایت مى‌کند.
جمهورى اسلامى ایران با طرح اندیشه حمایت حقیقى از ملتهاى مظلوم جهان در واقع سکوت کشورها در برابر ظلم‌هاى جهانى ازجمله در حق ملت مظلوم فلسطین را به چالش کشید. دفاع از مردم مظلوم در فلسطین، در لبنان، در عراق، در افغانستان و در هر نقطه‌اى که مردم مظلوم واقع شدند، نشانه‌ى این است که پرچم حقوق بشر به‌وسیله‌ى اعتقاد به اسلام، ایمان به اسلام در نظام جمهورى اسلامى برافراشته شده است. حمایت ایران از حقوق ملت مظلوم فلسطین نیز ترجمان همین اندیشه و باور اسلامى و انسانى در قبال سرنوشت ملت‌هاى مظلوم جهان است که تأثیرى فراگیر و جهانى دارد و بیش از همه اقدامات قدرت‌هاى جهانى را به چالش مى‌کشد. جمهورى اسلامى ایران با طرح دیدگاه‌هاى صریح و به‌دور از ملاحظات مرسوم در صحنه بین‌المللى، به جهانیان اثبات کرد آنچه قدرتهاى غربى درباره دموکراسى و آزادى و حمایت از حقوق ملتها ادعا مى‌کنند؛ شعارى در مسیر منافع غرب است و آن‌ها هیچگاه برای خواست ملتها قدمى برنداشته‌اند. علت مخالفت قدرت‌هاى استکبارى با ایران نیز اتخاذ همین مواضع و دیدگاه‌هاى روشن و برنامه ایران در حمایت از ملتهاى تحت ستم است.
*    ششمین کنفرانس بین‌المللى حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران‌
انقلاب اسلامى و مداخلات خارجى‌
ایران ششمین کنفرانس بزرگ حمایت از انتفاضه فلسطین را اسفند سال جارى در تهران برگزار مى‌کند، روساى مجالس کشورهاى اسلامى و نخبگان سیاسى و فرهنگى جهان اسلام را براى حضور در آن دعوت مى‌کند. سیاست منطقه‌اى و بین‌المللى جمهورى اسلامى ایران همواره شفاف و در راستاى تقویت همبستگى و وحدت امت اسلامى بوده است. تقویت روابط با کشورهاى اسلامى به‌ویژه همسایگان از اولویتهاى اصلى سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران بوده و به‌رغم برخوردهاى تلخ و منفى برخى کشورهاى منطقه، هیچگونه تغییرى در این رویکرد صورت نگرفته است. حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و سوء تفاهمات صرفاً از طریق روش‌هاى دیپلماتیک و انجام مذاکرات میسر است.رجاء واثق داریم که برگزارى این قبیل نشستها در شرایط حساس منطقه و جهان اسلام مى‌تواند گامى مؤثر در راستاى تقویت همکارى و همدلى میان امت اسلامى باشد.
در حالى در این نشست شرکت کرده‌ایم که شاهد تشدید اوضاع در منطقه حساس غرب آسیا هستیم، شرایطى که موجب نگرانى جدى امت اسلامى شده است. وجود بحران‌هاى سیاسى و درگیرى‌هاى داخلى و بین‌المللى متعدد در جهان اسلام، مداخلات خارجى در بخش‌هایى از سرزمین‌هاى کشورهاى اسلامى، به‌ویژه استمرار اشغال فلسطین و نیز تداوم بحران در سوریه، عراق، لیبى، یمن و برخى نقاط دیگر از چالش‌هاى عمده سیاسى - امنیتى جهان اسلام به‌شمار مى‌روند که هزینه‌هاى سنگین سیاسى، انسانى، اجتماعى و اقتصادى بر امت اسلامى تحمیل کرده است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 4123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *