توصیه های دامپزشکی سیستان و بلوچستان در آستانه عید قربان

28 مرداد 1397 ساعت 17:37

در آستانه فرا رسیدن عید قربان در همه استان‌های کشور بویژه استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که امسال با مواردی از تب کریمه کنگو روبه‌رو بوده تمهیداتی برای نظارت بر دام‌های قربانی و ذبح سالم و شرعی آنها اندیشیده شده تا سلامت مصرف‌کنندگان گوشت قربانی تأمین و بهداشت عمومی رعایت شود.


به گزارش پهره ؛ «مهدی حسینی»، مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در روز عید قربان 58 گروه ثابت و سیار متشکل از 19 دکتر دامپزشک، 7بازرس بهداشت گوشت و 12 ناظر شرعی در سراسر استان آماده ارائه خدمات رایگان دامپزشکی به مردم هستند. این خدمات به جز خدماتی است که در کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی برای کشتار دام به مردم ارائه می‌شود.
 

به‌گفته وی با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته در روز عید سعید قربان، کشتار و ذبح دام در کشتارگاه‌های سراسر استان رایگان خواهد بود.در سیستان و بلوچستان در مجموع 10 کشتارگاه صنعتی و 3 کشتارگاه نیمه صنعتی فعال هستند. حسینی از مردم خواست، حتی‌المقدور دام قربانی را از مراکز مجاز عرضه دام تهیه کنند، زیرا ذبح دام در خارج از کشتارگاه علاوه بر خطر شیوع بیماری‌های مشترک، برخی مشکلات بهداشتی را نیز ایجاد می‌کند.
 
هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امسال 7 مورد تب کریمه کنگو در استان مشاهده شده بود، افزود: این بیماری مشترک بین انسان و دام است و ضروری است در عید قربان مردم هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند، تا مشکلات بعدی برای آنان ایجاد نشود.
 
وی البته این را هم افزود که شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌دلیل جدی گرفته شدن هشدارهای دامپزشکی، 70 درصد کاهش یافته است. وی در پاسخ به این پرسش که اگر به هر دلیل مردم دامی تهیه کردند که مبتلا به تب کریمه کنگو است یا احتمال این بیماری را می‌دادند چه کار کنند، گفت: در وهله اول توصیه ما این است که دام را به ادارات دامپزشکی شهر محل سکونت خود ببرند تا بررسی شود زیرا همکاران در این روز کشیک هستند ولی اگر به هر دلیل نتوانستند، حتماً گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال نگه دارند بعد مصرف کنند. به‌گفته وی با نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال، سلامت گوشت تضمین می‌شود و دیگر نگرانی بابت انتقال تب کریمه کنگو نخواهد بود.
 
مورد دیگری را که با مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در میان گذاشتیم احتمال ورود دام‌های آلوده از مرز این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان بود.
 
وی توضیح داد: در حال حاضر به‌دلیل اینکه قیمت دام سبک در داخل سیستان و بلوچستان مناسب و پایین‌تر از قیمت دام در افغانستان و پاکستان است نگرانی از این بابت نداریم و مشکل ما با دام سنگین است که در این راستا دام‌های سنگین استان به کمک اداره جهاد کشاورزی استان پلاک کوبی شده و مردم براحتی می‌توانند آنها را با دام‌های غیر مجاز وارداتی تمیز دهند و از خرید آنها ممانعت کنند.  حسینی گفت: دام‌های وارداتی به سیستان و بلوچستان پس از 17 روز قرنطینه حتماً در داخل استان ذبح و گوشت آنها به‌صورت بسته‌بندی به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود که برای روز عید قربان مقرر شده تا هیچ دام وارداتی به مردم عرضه نشود.
 
 
توسعه دامپروری شتر، اولویت سیستان و بلوچستان
«حسین سراوندی»، معاون امور تولیدات دامی سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» هدف از پلاک کوبی دام سنگین استان را جلوگیری از قاچاق، اصلاح‌نژاد دام و به روز شدن آمار جمعیت دامی سیستان و بلوچستان خواند و تأکید کرد: داشتن برنامه کوتاه مدت و بلند مدت، بدون در اختیار داشتن آمار قطعی و صحیح امکان پذیر نخواهد بود. تاکنون 110 هزار رأس گوساله و 75 هزار نفر شتر در استان پلاک کوبی شده که برای اجرای این طرح یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده است.  معاون اداره جهاد سیستان و بلوچستان گفت: پلاک کوبی دام‌های سبک نیز با تأمین اعتبارآن آغاز می‌شود. هر چند در صنعت دامپروری سیستان و بلوچستان برای توسعه تولیدات دام‌های سبک و سنگین هم برنامه داریم ولی برنامه اصلی و اولویت نخست ما توسعه دامپروری شتر است. به‌گفته وی در قالب سند توسعه صنعت پرورش شتر در یک دوره 5 ساله تولید شیر و گوشت شتر 
دو برابر خواهد شد. در حال حاضر تولید شیر در این استان معادل 
114 هزار تن است و تولید گوشت قرمز به 44 هزار تن می‌رسد که نیمی از تولید گوشت استان مازاد بر نیاز است و به استان‌های دیگر صادر می‌شود. به‌گفته وی این استان توانایی تولید 90 هزار تن گوشت قرمز را دارد. سیستان و بلوچستان معادل 3 میلیون واحد دامی اعم از دام سنگین، سبک و شتر دارد.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد پرورش شتر به‌صورت سنتی انجام می‌شود، افزود: موافقت اصولی برای راه‌اندازی دو واحد کاملاً صنعتی تولید شتر در شهر ایرانشهر یکی به ظرفیت 3 هزار نفر شتر و دیگری یک هزار نفر شتر صادر شده و بزودی کارهای اجرایی آن آغاز می‌شود.  معاون اداره جهاد سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی نخستین کارخانه فرآوری شیرشتر در استان خبر داد و افزود: پیش از این تنها 3 کشور استرالیا، فرانسه و امارات این فناوری را در اختیار داشته‌اند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 422279

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/422279/توصیه-های-دامپزشکی-سیستان-بلوچستان-آستانه-عید-قربان

پهره
  https://www.pahreh.ir