جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ ۱۲:۱۹
۰

یک قلاده گربه شنی در محیط طبیعی ایرانشهر رها شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان موفق شدند یک قلاده گربه شنی گرفتار در تله را آزاد و به دامان طبیعت باز گردانند.
یک قلاده گربه شنی در محیط طبیعی ایرانشهر رها شد
محمد انور هاشمزهی در گفت و گو با خبرنگار پهره افزود: این گربه در تله زنده گیری شکارچیان برای گرفتن پرندگان گرفتار شده بود.
وی افزود: گربه شنی که به زبان محلی به آن «گیابان گربه» می گویند به عنوان نماد حیات وحش شهرستان ایرانشهر معرفی شده است.
وی از مردم ایرانشهر خواست از گربه شنی حفاظت کنند و اجازه ندهند شکارچیان پرندگان با تله های شکار خود جان این گونه کمیاب را به خطر اندازند.
رئیس یگان حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: تاکنون حدود 50 قلاده گربه شنی در شهرستان های ایرانشهر و دلگان واقع در جنوب سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند.
وی ادامه داد: گربه شنی یکی از هشت گربه سان وحشی ایران و کوچکترین آنها محسوب می شود که سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی به ویژه تپه زارهای ماسه ای دارد.
گربه شنی کمی از گربه‌های خانگی بزرگتر است، سری پهن، گوش بزرگ و دست و پای کوتاه دارد و در کف پنجه‌ها موهای بلند قهوه‌ای یا سیاه دارد که آن‌ها را از گرمای شدید کویر حفظ می‌ کند و با پراکندن وزن بدن موجب می‌شود تا به‌خوبی بر روی شن‌های روان حرکت کنند. رنگ موهای پشت زرد، و با نوارها و خال‌های نسبتاً تیره، ولی زیر بدن سفید است. شنوایی فوق العاده قوی دارند که حتی امواج ماورای صوت ناشی از حرکت جانوران در زیر زمین را هم دریافت می‌کند.
طول سر و تنه به‌طور میانگین ۵۰ سانتی‌متر و دم ۲۸ سانتی‌متر است. ارتفاع بدن در ناحیهٔ شانه ۲۴ تا ۳۰ سانتیمتر و میانگین وزنش ۲٫۷ کیلوگرم است.
انتهای پیام//
کد مطلب: 422356
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *