پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۵۶
۰
همزمان با هفته جهانی دیابت؛

شناسایی۱۲ هزار نفر مبتلا به دیابت در حوزه دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر

دکتر فرهاد دادگر در هفته جهانی دیابت از شناسایی ۱۲ هزار شهروند مبتلا به دیابت در حوزه دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر خبر داد.
شناسایی۱۲ هزار نفر مبتلا به دیابت در حوزه دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
دکتر فرهاد دادگر، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر به خبرنگار پهره گفت: دیابت شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیک و چهارمین علت مرگ و میر در دنیا و اپیدمی قرن شناخته شده است.
وی اظهار داشت : دیابت از جمله بیماری های متابولیک و یک عامل اختلال چند عاملی میباشد و با اختلال های مختلف در متابولیسم گلوکز، پروتئین و چربی همراه میباشد.
دادگر در خصوص عوامل ابتلا به دیابت اظهار داشت: عواملی همچون استعداد ژنتیکی، عوامل محیطی و سبک زندگی مانند عدم تحرک بدنی، تغذیه نامناسب،استرس و چاقی از عوامل ابتلا به این بیماری میباشند و عوارض دیابت به صورت اورژانس های متابولیک نظیر کتواسیدوز دیابتی،کمای هیپراسمولار و هیپوگلیسمی ناشی از انسولین و سایر کاهنده های قند خون بروز میکند.
فرهاد دادگر ادامه داد: افزایش مزمن قندخون موجب تخریب، اختلال عمل و نارسایی عضوهای مختلف به خصوص در چشم ها، کلیه ها،اعصاب و قلب و عروق میباشد.
وی در خصوص برنامه های پیشگیری این بیماری اذعان داشت: در حوزه دانشکده ۱۲ هزار نفر مبتلا به دیابت میباشند و دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر همگام با برنامه کشوری با هدف پیشگیری و کنترل دیابت اقدام به تعیین میزان شیوع دیابت، شناسایی افراد مستعد مبتلا، حفظ و ارتقای سطح سلامتی با هدف پیشگیری و کنترل این بیماری و کاهش مرگ و میر نموده است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر اظهار داشت: مهمترین بخش اجرایی برنامه فوق غربالگری، بیماریابی، مراقبت بیماران و همچنین بیماری های همراه همانند فشارخون بالا و دیس لپیدمی در افراد میباشد که توسط پزشکان در سال چهار بار برای هر بیمار جهت کنترل دیابت در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در حال اجرا میباشد.
دادگر در پایان در خصوص پیشگیری از این بیماری افزود: تغذیه سالم، فعالیت بدنی و عدم مصرف الکل و دخانیات از عوامل پیشگیری و ابتلا به این بیماری میباشد که لازم است شهروندان جهت پیشگیری این موارد را رعایت کنند.
گفتنی است: هفته جهانی و روز ملی دیابت از ۱۹ تا ۲۵ ابان میباشد.
انتهای پیام//
کد مطلب: 422625
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *