جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۳۲
۰

قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر انتظارات بازار برای کاهش عرضه از سوی اوپک افزایش پیدا کرد؛ با این حال رکورد بالای تولید آمریکا، رشد قیمت را محدود کرد.
قیمت نفت افزایش یافت
به گزارش پهره ؛ بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۸ سنت (۰.۷ درصد) افزایش یافت و به ۶۷.۱۰ دلار در هر بشکه رسید.  بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۳۸ سنت (۰.۷ درصد) افزایش نسبت به روز پنج ‌شنبه، به ۵۶.۸۴ دلار در هر بشکه رسید.
قیمت‌های نفت از انتظارات برای اقدام اعضای اوپک در محدود کردن عرضه به دلیل واهمه از اشباع عرضه در بازار و تکرار ریزش قیمت سال ۲۰۱۴ پشتیبانی شده است.
 
نفت بیش از یک چهارم از ارزش خود را از اوایل اکتبر از دست داده که یکی از بزرگترین افت قیمت‌ها از زمان فروپاشی قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ بوده است.
 
منابع آگاه به رویترز اظهار کرده‌اند که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین عضو اوپک از این گروه و متحدانش خواسته است تولیدشان را حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز که معادل حدود ۱.۵ درصد عرضه جهانی است، کاهش دهند.
 
با این حال بانک مورگان استنلی هشدار داد کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای اوپک ممکن است نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد.
 
این بانک اعلام کرد هر دو قیمت پایه برنت و وست تگزاس اینترمدیت نفت سبک شیرین هستند و افت آن‌ها، اشباع عرضه در بازار را منعکس می‌کند. کاهش تولید اوپک معمولا نفت سنگین و متوسط را از بازار حذف می‌کند اما مشکل اشباع عرضه نفت سبک شیرین را حل نمی‌کند.
 
در حالی که اوپک درصدد محدود کردن عرضه نفت خود است، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز صعود کرده است.
 
تولید نفت آمریکا تقریبا یک چهارم از ابتدای سال رشد کرده است و اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید این کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به بالای ۱۲ میلیون بشکه در روز صعود کند.
 
بر اساس گزارش رویترز، افزایش تولید آمریکا در رشد سطح ذخایر نفت موثر بوده است. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به نهم نوامبر، به میزان ۱۰.۳ میلیون بشکه افزایش یافته و به رکورد ۴۴۲.۱ میلیون بشکه صعود کرده است.
 
بانک آمریکا مریل لینچ در یادداشتی اعلام کرد ما دیگر انتظار نداریم قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ به ۹۵ دلار در هر بشکه صعود کند.
 
در حالی که دورنمای قیمت نفت تیره شده است، برخی از تحلیلگران هشدار دادند که در سال ۲۰۱۹ بازار ممکن است بیش از حد انتظار دچار محدودیت عرضه شود.
 
منبع: ایسنا
کد مطلب: 422656