يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۹:۱۴
۰
مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر مطرح کرد:

۷۰ درصد روستاهای ایرانشهر فاقد جاده هستند/اختلال در اقتصاد شهر و روستا و رشد آلونک‌نشینی با نبود راه روستایی

مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر با اشاره به اینکه ۷۰ درصد روستاهای ایرانشهر فاقد جاده و دارای مسیرهای خاکی تردد هستند، گفت: با توجه به مشکل خشکسالی کشور، نبود راه‌ روستایی نیز سبب فاسد شدن محصولات کشاورزی و عدم گردش مالی روستایی می‌شود و با توجه به تامین اقتصاد شهر از روستا، چرخه اقتصادی در شهرها نیز دچار اختلال خواهد شد.
۷۰ درصد روستاهای ایرانشهر فاقد جاده هستند/اختلال در اقتصاد شهر و روستا و رشد آلونک‌نشینی با نبود راه روستایی
ابراهیم جاوشیری، مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار پهره درباره وضعیت پروژه‌های راه روستایی جنوب استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: ۴۲ پرونده راه روستایی در استان وجود دارد که قراردادی بالغ بر ۲ هزار  و ۶۰ میلیارد تومان برای آنها منعقد شده است.
وی افزود: ۱۳ پروژه مربوط به طرح ۱۸۸ و بهسازی و روکش آسفالت به طول ۵۰۲ کیلومتراست و در طرح ۱۱۲،  ۲۹ پرونده احداثی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ یا ۶۰ درصد و به طول ۴۹۱ کیلومتر است که با پیمانکاران قرارداری به مبلغ ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان داریم و تا کنون مطالباتشان ۷۰۰ میلیارد تومان است. واقعیت این است که برای اتمام پروژه‌ها مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است. 
این مدیر استانی در ادامه درباره بخش دیگری از پروژه‌های راه روستایی استان توضیح داد: پروژه‌های شاخص که مردم و نمایندگان نیز آن‌ها را به طور جدی پی گیری می‌کنند، شامل پروژه فنوج- سنگ-سرهه، قصرقند-تلنگ، چانف-مته سن و چانف-مهنت- کمیری است.
جاوشیری همچنین گفت: پروژه دیگری که ۷۰ یا ۸۰ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و از نظر امنیتی و اقتصادی داری اهمیت است، پشامگ-مورتان-علی آباد- بوکان نام دارد. ۴۵ کیلومتر این محور روکش شده است و کل محور ۱۷۰ کیلومتر است  که ۵۰ کیلومتر آن ساخته و حدود۵۰ کیلومتر روکش شده و ۱۱۰ کیلومتر آن باقی مانده است که مقرر شده طی تفاهم‌نامه‌ای که در آن مقدار قیر برای ۱۱۰ کیلومتر از اداره کل راه و شهر سازی تامین خواهد شد، مابقی اجرای طرح توسط سپاه پاسدارن اجرایی شود.   
مدیر کل اداره راه و شهرسازی ایرانشهر با اشاره به اعتبار سال‌های گذشته برای راه‌های روستایی ایرانشهر اضافه کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ در جنوب استان برای ۵۰۰ کیلومتر آسفالت گرم راه‌های روستایی استان قرار داد داشتیم؛ این در حالی است که عقب‌ماندگی استان از منظر شاخص کشوری ۲۴ درصد است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هزار و ۸ کیلومتر راه در دست اقدام داریم، با ۴۲ پروژه که شامل ۵۹۳ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت و ۴۹۳ کیلومتر احداثی است.
جاوشیری در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش استان از منظر نبود راه روستایی معیشت و برهم ریختن چرخه زندگی در شهر و روستا است، گفت: در استان ۵۱ درصد جمعیت روستایی و ۴۸ درصد شهری است و اگر با شاخص‌ها به جلو حرکت نداشته باشیم، روستاییان روستاها را ترک می‌کنند و به شهر می‌آیند و آن وقت شهرها نیز با معضل‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روبرو می‌شوند و با توجه به اینکه اقتصاد شهر از روستا تامین می‌شود، چرخه اقتصادی در شهرها نیز دچار اختلال خواهد شد. 
این مدیر استانی گفت: اگر شاخص‌ها برای روستاییان فراهم نشود، نبود معیشت سبب بیکاری، تبعات اجتماعی و اقتصادی برای کل کشورخواهد داشت.
جاوشیری تصریح کرد: با توجه به مشکل خشکسالی در کشور، نبود راه‌ها نیز سبب فاسدشدن محصولات کشاورزی  و عدم گردش مالی روستایی می‌شود. در این صورت روستاییان به حاشیه شهرها و آلونک‌نشینی روی می‌آورند.
به گفته این مدیر استانی، ۷۰ درصد روستاهای ایرانشهر فاقد جاده و دارای مسیرهای خاکی تردد هستند.
انتهای پیام//
کد مطلب: 422696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *