پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۵۹
۰
در سالروز تبعید منتشر شد؛

روایتی از دوران تبعید رهبری به ایرانشهر و کمک به سیل‌زدگان

رهبر انقلاب در دوران تبعیدشان در ایرانشهر کمک‌های زیادی به سیل‌زدگان این شهر انجام دادند که ساواک همه‌ای این موارد را رصد می‌کرد.
روایتی از دوران تبعید رهبری به ایرانشهر و کمک به سیل‌زدگان
به گزارش پهره ؛ در اواخر آذر سال ۱۳۵۶، آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای، از مبارزان خستگی‌ناپذیر نهضت اسلامی، که مبارزات او رژیم پهلوی را به ستوه آورده بود به ایرانشهر تبعید شد. اما حضور ایشان در آن منطقه مانع از فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایشان نشد. 
بر اساس گزارش‌ها و اسناد تاریخی، وقوع سیل در تیر ۱۳۵۷ در ایرانشهر خرابی‌های فراوانی به بار آورده و آسیب زیادی به روستائیان و مردم ایرانشهر وارد کرده بود. آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان در ایرانشهر حضور داشتند، از نزدیک شاهد عدم همراهی و امداد رژیم پهلوی به سیل‌زدگان بودند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پنج اسفند ۱۳۸۱ در دیدار نخبگان استان سیستان و بلوچستان درباره بی‌توجهی رژیم پهلوی به سیل‌‌زدگان فرمودند: «در سال ۵۷ در ایرانشهر سیل آمد و ۸۰ درصد شهر قطعاً خراب شد؛ یعنی من یک به یک تمام مناطق شهر را با پای خودم رفتم و دیدم. پنجاه روز ما امداد و پشتیبانی می‌کردیم. یک نفر از مرکز که هیچ، از زاهدان هم یک نفر آدم برجسته متشخص به ایرانشهر نیامد که بگوید چه خبر است اینجا!»
در اسناد ساواک نیز گزارش‌های متعددی درباره کمک‌ تبعیدی‌ها و در رأس آن‌ها آیت‌الله خامنه‌ای به مردم ایرانشهر ثبت شده است.
در بخشی از گزارش ساواک سیستان و بلوچستان به تاریخ ۲۱ تیر سال ۱۳۵۷ آمده است: «سازمان ایرانشهر اعلام داشته که سیل در ایرانشهر جاری شده بود، وعاظ تبعیدی شهرستان مذکور که در رأس آن‌ها [آیت‌الله] سید علی خامنه‌ای بوده، با راه افتادن در پیشاپیش مردم برای کمک به سیل‌زدگان خود را حامی آنها قلمداد و اظهار داشته‌اند کمک‌های دولت مؤثر نخواهد بود».
مأموران رژیم پهلوی که از نفوذ روحانیت انقلابی در ایرانشهر به هراس افتاده بودند برای جلوگیری از ورود آن‌ها به امر کمک‌رسانی، تلاش می‌کنند. گزارشگر ساواک در ادامه می‌نویسد: «روحانیون درصدد بودند راساً نسبت به توزیع آذوقه بین اهالی اقدام نمایند لکن از طریق شهربانی از این کار جلوگیری و به آن‌ها تذکر داده شد».
علی‌رغم کارشکنی‌های رژیم پهلوی، آیت‌الله خامنه‌ای با كمک سایرین برای امر كمک‌رسانی اقدام به تشكیل «گروه امداد اسلامی» در مسجد آل‌‌رسول ایرانشهر کرده و به كمك سیل‌زدگان شتافتند. ساواک سیستان و بلوچستان در این رابطه اعلام می‌کند: «روحانیون تبعیدی مقیم ایرانشهر به سرپرستی [آیت‌الله] سید علی حسینی خامنه‌ای با تماس با اهالی شهرستان‌هایی نظیر یزد و زاهدان؛ آرد، برنج، نان و غیره تهیه و با در اختیار گذاردن حواله‌ای به شرح "مسجد آل‌رسول گروه امدادی علمای اسلامی، سید‌علی خامنه‌ای، مواد مزبور را بین سیل‌زدگان توزیع می‌نمایند.»
این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گرفت که روحانیون در تبعید در محدودیت‌های متعددی بودند؛ اما اقدامات آنان تأثیر بسزایی در زندگی مردم سیل‌زده داشت، به‌طوری که از حضور روحانیون تبعیدی به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای ابراز خرسندی می‌کردند. در گزارشی دیگر از ساواک به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۵۷ تأثیر این اقدامات چنین گزارش شده است: «در حادثه سیلی که چندی قبل در ایرانشهر جاری و به اهالی خسارت مالی زیادی وارد و زندگیشان تباه شده، یک نفر از آخوندهای تبعیدی به نام [آیت‌الله] خامنه‌ای... به مردم شهرستان‌ مذکور کمک نقدی و جنسی (از قبیل پتو، خواربار از هر رقم) می‌نماید و کمک وی باعث رفع گرفتاری مردم شده...»


گزارشگر ساواک با تأکید بر خوشحالی مردم از کمک‌های توزیع شده توسط آیت‌الله خامنه‌ای می‌نویسد: «وسایلی که [آیت‌الله] خامنه‌ای در اختیار مردم به عنوان کمک می‌گذارد توسط کامیون به ایرانشهر وارد می‌شود و مشخص نیست کامیون‌های حامل خواربار به چه طریقی و از طرف چه کسانی به نشانی [آیت‌الله] خامنه‌ای فرستاده می‌شود.»
همین فعالیت‌های گسترده و خدمات اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای و محبوبیت روزافزون ایشان پس از حادثه سیل ایرانشهر موجب تغییر محل تبعید ایشان شد. بطوری که یکی از دلایل ساواک برای تبعید ایشان به جیرفت "تحریكات آن‌ها در جریان كمك به سیل‌زدگان" عنوان شده است.
انتهای پیام
کد مطلب: 422840
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *