سرانه بیابان در سیستان و بلوچستان 10 برابر میانگین جهانی است

15 دی 1397 ساعت 17:43

مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: سهم هر سیستان و بلوچستانی از بیابان 10 برابر دیگر افراد جهان برآورد می شود که این موضوع تهدیدی برای سلامتی و زندگی مردم این خطه از کشور است.


به گزارش پهره ؛ عبدالباسط پاکزاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع 18.7 میلیون هکتار منابع طبیعی سیستان و بلوچستان 10.5 میلیون هکتار مراتع، پنج میلیون هکتار بیابان و 1.4 میلیون هکتار جنگل است.
وی افزود: از مجموع 5 میلیون هکتار بیابان های سیستان و بلوچستان 1.2 میلیون هکتار مربوط به 27 کانون بحرانی است.
مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه میانگین سرانه بیابان در جهان 0.2 هکتار است، تصریح کرد: در این استان این رقم 2.3 هکتار برای هر نفر یعنی معادل 10 برابر میانگین جهانی است.
پاکزاد خاطر نشان کرد: سهم هر سیستان و بلوچستانی از بیابان 10 برابر دیگر افراد جهان برآورد می شود که این موضوع تهدیدی برای سلامتی و زندگی مردم این خطه از کشور است.
وی ادامه داد: به طور مثال در شمال سیستان و بلوچستان 580 هزار هکتار از تالاب هامون خشک شده که این مقدار بیش از 2 برابر کانون‌های بحرانی ریزگرد و 5.5 برابر سطح کانون‌های جمعیتی شمال استان است.
مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیابان زایی در این استان به موضوعی بحرانی تبدیل شده است، تصریح کرد: 23 طرح اصلی با بیش از 103 پروژه در زمینه آبخیزداری، حفاظت، جنگل داری و بیابان زدایی در این استان در حال اجراست.
پاکزاد ادامه داد: مجموع اعتبارات این اداره کل 78 میلیارد تومان است که با توجه به میزان تخصیص و حجم طرح های در دست اجرا و مساحت بالای بیایان ها این میزان اعتبارات کافی نیست.
وی خاطر نشان کرد: پنج کانون بحرانی نیاتک و جزینک در سیستان، بمپور در ایرانشهر، جلگه در دلگان و دشت کنارک از اولویت های اصلی بیابان زدایی سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 422914

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/422914/سرانه-بیابان-سیستان-بلوچستان-10-برابر-میانگین-جهانی

پهره
  https://www.pahreh.ir