شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ۰۹:۱۳
۰

گفت‌وگوی تفصیلی | هیأ‌ت عالی نظارت مجمع تشخیص به‌دنبال طرح جامع تولید خودروی برقی و هیبریدی است

نایب‌رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه هیات عالی نظارت مجمع به قیمت خودروها ورود نمی‌کند، گفت: این هیات به دنبال تصویب طرح جامعی برای حمایت از تولید خودروهای برقی و هیبریدی است.
گفت‌وگوی تفصیلی | هیأ‌ت عالی نظارت مجمع تشخیص به‌دنبال طرح جامع تولید خودروی برقی و هیبریدی است
به گزارش پهره، به نقل از فارس؛ وحید ونایی، دکترای مهندسی صنایع دارد و در سوابق و کارنامه فعالیت‌هایش قائم مقامی وزارت صمت و معاونت وزارت بازرگانی را دارد.
او در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم زنجان و طارم و نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن است. 
فریدون احمدی معتقد است بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصحلت نظام باعث می‌شود تا قوانینی که تصویب می‌شوند کمترین رفت و برگشت را در نهادهای نظارتی (شورای نگهبان و در صورت بروز اختلاف مجمع تشخیص مصلحت نظام) داشته و در کارآمدی، صرفه‌جویی در زمان‌، تصویب، ابلاغ مصوبات مجلس، اجرا و... تأثیرگذار بوده و کارها با سرعت و دقت بهتری پیش‌ برود. 
وی گفت: اعضای هیأت عالی نظارت مجمع به بحث‌های کلان درباره راهکارهای حمایت از تولید داخل به ویژه در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی می‌پردازند و بنا دارند به تولیدکنندگان داخلی کمک کنند تا بتوانند این فناوری‌ها را به کشور وارد و بومی‌سازی کرده و تبدیل به خودرو کنند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد:‌ هیات عالی نظارت مجمع به دنبال اتخاذ سیاست‌های مؤثر و یافتن راهکارهایی که در بازار تأثیرگذار باشد است؛ چگونگی اجرای تصمیماتی مانند واردات یا ممنوعیت آن، سیاست دریافت تعرفه یا کمک به تولید از طریق درآمدهای تعرفه و گمرکی بخش دیگری از کارهای این هیات است. 
احمدی درباره احتمال ورود هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع قیمت‌های خودروها افزود:‌ شأن این نشست ورود به این بحث نیست این در حالی است که اعلام قیمت‌های تمام شده خودروسازان به شورای رقابت هم با روح بنگاه‌داری در تعارض است هر چند که ما در ایران هم نتوانسته‌ایم بنگاه‌داری کنیم. 
وی درباره تاثیر سیاست‌ها و نوسان نرخ ارز بر آشفتگی بازار خاطرنشان کرد: اگر از ایران‌خودرو، سایپا و دیگر خودروسازان حمایت نکنیم تا بتوانند اقلام مورد نیازشان را وارد کنند طبعاً بر بازار خودرو تأثیر منفی خواهد گذاشت.
نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودروسازان مسئول تحویل خودروی ارزان‌قیمت به مردم نیستند اما باید بتوانند قیمـت‌ها را واقعی، تولید را بهینه و کیفیت را افزایش بدهند.
وی درباره مصوبه اخیر مجلس در مورد ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو تصریح کرد: من معتقدم نباید شورای رقابت را وارد جزئیات و مباحث قیمت کنیم زیرا تنوع کالاها و اقلام آنقدر زیاد است که ناچاریم یک سازمانی شبیه سازمان حمایت در کشور ایجاد کنیم تا کارهای شورای رقابت را انجام بدهد. 
احمدی اظهار داشت: وقتی تولید خودرو محدود به چند نفر بوده و انحصاری باشد رانت به وجود می‌آید و مشخص نیست چطور می‌خواهیم روی محصولات آنها قیمت‌گذاری کنیم البته برخی پیشنهاد می‌کنند مابه‌التفاوت قیمت‌ها به خزانه برود که من مخالفم. 
وی افزود: حاشیه بازار خودرو که به وجود آمده و سود آن به جیب عده‌ای سرازیر شده در اثر ایجاد رانت است که باید مقابل آن بایستیم و آن را از بین ببریم. ضمن اینکه انحصار در خودرو یک شبه ایجاد نشده و یک شبه هم برداشته نخواهد شد.
این نماینده مجلس دهم گفت: وقتی گفته می‌شود کیفیت خودرو افزایش پیدا کند مانند آن است که از یک موجود ناکارآمد انتظار داشته باشید خودش را کارآمد کند که بی‌شک نمی‌تواند خودش را اصلاح کند و باید عامل سومی مانند مشاور، صاحب دانش فنی یا شخص با تجربه‌ای که بتواند ضعف‌ها را برطرف و اصلاحات لازم را انجام دهد ورود کند.
وی گفت: عمده مشکلات تولید خودرو ناشی از انحصار است که باید دولت از این صنعت خارج شده و بنگاه‌داری را رها کند و اجازه دهد بخش خصوصی وارد شود. اما متأسفانه ما در کشور از بخش خصوصی می‌ترسیم و اجازه نمی‌دهیم بخش خصوصی بزرگ شکل بگیرد. ضمن اینکه راهکار پویایی اقتصاد هم آن است که اقتصاد به بخش خصوصی سپرده شود. 
احمدی اظهار داشت: در شرایط فعلی هم تولیدکننده خودرو و هم مصرف‌کننده ضرر می‌کنند چرا که اقتصاد بیمار است ؛ البته اینکه مردم بابت یک محصول به مراتب پول بیشتری می‌پردازند اما متناسب با آن کیفیت تحویل نمی‌گیرند به دلیل ناکارآمدی سیستم مدیریتی کشور است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 423401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *