شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ۱۷:۰۳
۰

عملیات احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار به‌زودی‌ آغاز می‌شود

معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار می‌گوید کش و غوس‌های دامنه‌دار ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار تمام شده و عملیات احداث این فرودگاه با دستور صریح وزیر راه به همین‌زودی‌ها آغاز می‌شود.
عملیات احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار به‌زودی‌ آغاز می‌شود
به گزارش پهره؛ به نقل از تسنیم، بندر چابهار، جنوب شرق ایران، موقعیت‌ای ویژه در دهانه ورودی به اقیانوس هند است؛ تحلیل‌گران می‌گویند آینده اقتصاد ایران را رقم می‌زند. برآوردهای جهانی می‌گوید چابهار کم‌هزینه‌ترین، مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای اتصال بازارهای دو کانون جمعیتی جهان است؛ 21 کشور حوزه اقیانوس هند با حدود جمعیتی 2 میلیارد نفر و کشورهای آسیای میانه، قفقاز تا شرق اروپا با حدود جمعیتی 800 میلیون نفر چشم به چابهار دارند.
چابهار چهارراه ترانزیتی‌ست و چهارراه‌های ترانزیتی ابزارهای حمل و نقل می‌خواهند ؛ بندر، جاده، فرودگاه و راه‌آهن؛ چابهار به جز بندر که قابلیت پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌ها را دارد از بقیه عقب‌مانده؛ جاده‌هایش دوطرفه، خطرناک و قدیمی‌اند و کشش بار 8.5 میلیون تنی بندر را ندارند، راه‌آهنش روی ریل بی‌پولی جلو می‌رود، دولت بودجه ندارد و نمی‌دهند، می‌گویند سال 1400 شاید بخشی از آن به‌بهره‌برداری برسد.
برای چابهاری با این اهمیت راهبردی که در رده دورترین کانون‌های جمعیتی از مرکز و پایتخت‌ قرارگرفته، فرودگاهی مناسب نیاز ناگریز است؛ فرودگاه فعلی، کنارک، یک فرودگاه نظامی-شکاری (پایگاه دهم شکاری ارتش) است که‌به‌دلیل نیاز مبرم چابهار به راه هوایی از چندسال پیش مجوز فرود هواپیماهای مسافری را گرفته است؛ به‌سبب نظامی بودن دارای محدویت‌هایی ست و امکانات و ترمینال مسافری آن کوچک و با با ظرفیت محدود است، برقراری چند پرواز باهم در یک زمان در این فرودگاه امکان پذیر نیست و موجب ازدحام بیش از حد جمعیت می‌شود و فرودگاه را به‌دلیل نظامی بودن و امکانات اندک از پاسخگویی مناسب به مسافران ناتوان می‌کند. فرودگاه کنارک تا همین چهار ‌سال پیش امکان فرود هواپیماهای نظامی در شب را هم نداشت.
احداث فرودگاه بین‌المللی مستقل برای چابهار از سال‌ها پیش و از زمان دولت سازندگی دنبال می‌شد اما مجوز آن اردیبهشت‌ماه 95 از سوی شورای عالی فضایی ایران صادر شد؛ اصولاً شورای عالی فضایی و سازمان هواپیمایی با ساخت هر فرودگاه جدید در ایران به دلیل اقتصادی نبودن مخالفت می‌کنند اما چابهار به‌واسطه موقعیتش قرار بود اقتصادی‌ترین فرودگاه ایران را در خود جای دهد.
کش‌ و غوس‌های ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار زیاد بوده، از لغو مجوز شدنش‌ تا یک ‌کاسه‌نشدن ارگان‌ها برای ساختتش، در گزارش‌های توصیفی که از نظر می‌گذرد به این موضوع پرداختیم.
حالا منطقه آزاد چابهار در توافقنامه‌ای با دستور وزیر راه متولی ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار شده‌است؛ غلامرضا پناه معاون اقتصادی این منطقه در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مشکل واگذاری زمین فرودگاه به منطقه با دستور وزیر راه حل شده و به‌زودی ساخت آن شروع می‌شود.
وی می‌افزاید: با چندین گروه و شرکت سرمایه‌گذاری برای ساخت مذاکره کردیم و تمام سعی‌ما ساخت فرودگاه با ظرفیت بخش خصوصی ‌است.
معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار تصریح می‌کند: دو سناریو را برای ساخت فرودگاه دنبال کردیم یکی ایجاد یک ترمینال مجهز مسافری برای همین فرودگاه نظامی کنارک است و یکی ساخت فرودگاه مجزاست که چون فعلا مجوز فرودگاه تایید شده اولویت ما ساخت فرودگاه مجزاست، با این حال ساخت ترمینال مجهز را هم که با نیروی هوایی به توافق رسیدیم همچنان در دستورکار داریم اما اولویت ساخت مجموعه فرودگاهی مستقل است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 423405
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *