سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۰۷
۰

فرهنگ سازی نریختن زباله در خیابان های ایرانشهر

نریختن زباله در خیابان های ایرانشهر را به یک فرهنگ تبدیل کنیم که این نیازمند تلاش بسیار از سوی مسئولین و همکاری بسیار از سوی مردم است.
فرهنگ سازی نریختن زباله در خیابان های ایرانشهر
به گزارش پهره، شهر حوزه عمومی زندگی افراد جامعه است و مردم باید همان احساس مسئولیتی که نسبت به حوزه خصوصی زندگی‌شان دارند، نسبت به شهرشان نیز داشته باشند. اما در حال حاضر فاصله عمیقی میان این حوزه عمومی و خصوصی به وجود آمده است. اگر فرهنگ حفظ پاکیزگی محیط زندگی در بین افراد جامعه درونی شود و همه نسبت به رعایت آن پایبند باشند، دیگر نیازی به برخورد با این گونه افراد نیست.
بسیاری از مردم به فرهنگ والای خود مفتخرند اما لحظه ریختن زباله کنار ساحل، جوی آب، رودخانه، دریا و حتی در کوچه و خیابان محل زندگی به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند همین فرهنگ است. زیرا آنچه به وضوح بر همگان مشخص است این که ریختن زباله‌ها در پارک‌ها و فضای سبز شهر، مناظر ناخوشایندی را ایجاد می‌کند که در این خصوص باید برخورد جدی شود اما متاسفانه همگی ما این مهم را تنها وظیفه‌ای برای دیگران می‌دانیم و از سهم خود در این به اره غافلیم. شهر ما مانند خانه خودمان است، همان گونه که برای پاکیزگی خانه‌های خود تلاش می‌کنیم باید برای حفظ تمیزی شهر نیز کوشا باشیم.

متأسفانه نبود فرهنگ صحیح و اطلاع رسانی دقیق در مورد حفظ محیط زیست موجب به وجود آمدن این گونه مشکلات و معضلات می‌شود . ریختن زباله در معابر و خیابان‌ها، سبب آلودگی محیط زیست و به وجود آمدن مشکلاتی برای افراد و ساکنان آن منطقه می‌گردد  زیرا این عمل موجب جمع شدن حشرات موذی، موش و ... می‌شود که این موارد به ضرر ما و جامعه است. در نتیجه دست یافتن به شهری پاکیزه مستلزم همکاری شهروندان با شهرداری‌ها و رعایت مسائل بهداشتی می‌باشد.

ریختن زباله توسط کسبه به عادتی ناپسند تبدیل شده است 
  ریختن زباله‌ها توسط مردم بخصوص کسبه در سطح شهر ایرانشهر به عادتی نامطلوب و ناپسند تبدیل شده که امروزه با گسترش شهرنشینی می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود. در واقع رها کردن زباله در معابر و جوی‌ها در نظر بسیاری از افراد بی آنکه ننگی باشد، به عادتی چندین ساله تبدیل شده و هرگز هم فکر نمی‌کنند، فردا که دوباره به خیابان می‌آیند، چگونه خیابان و جوی‌ها پاک و بدون زباله است
جای زباله در سطل زباله است.
ریختن زباله در فضای عمومی نوعی خیانت به سلامت عموم مردم و توهین به آنها محسوب‌می‌شود. آیا در مقابل چنین فرد ناآگاهی هیچ‌کس مسئول نیست؟ همه ما در مقابل چنین افرادی مسئول هستیم! افرادی که تعداد آنها اندک هم نیست.
همه ما مسئول هستیم که محیط خود را پاکیزه نگاه داریم. ما در مقابل فرزندان و کودکان این سرزمین، برای "حق داشتن محیط زیست پاکیزه "مسئول هستیم.  بنابراین باید، این مسئولیت را با توجه و دلسوزی هر چه تمام‌تر به یکدیگر یاد‌اوری کنیم. مسئولیتی که باید در نهایت به فرزندان نسل فردا آموزش داده و منتقل کنیم.
بدون حس مسئولیت و دلسوزی برای خود و نیز آگاهی کامل از عواقب عمل خود؛ هیچ تدبیری فایده و اثر مثبت نخواهد داشت. تدابیری که شهرداری و سازمان‌های مختلف انجام می‌دهند، مانند؛ دو برابر کردن کارکنان شهرداری، افزایش شیفت‌ کارگران خدماتی برای جمع‌اوری زباله‌ها و جارو کردن سطح خیابان‌ها در شبانه روز، چند برابر کردن سطل‌های زباله، مکانیزه کردن، تبلیغات.
لازم است شورای اسلامی شهر ایرانشهر با ادارات مختلفی که در این زمینه مسئول هستند، جلسه‌ای مشترک برگزار و موضوع را پیگیری کند و آن را به نتیجه مطلوب برساند تا شاهد رفع این معضلات باشیم.
انتهای پیام//
کد مطلب: 423573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *