چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸ ۲۱:۴۱
۰
رئیس جهاد کشاورزی ایرانشهر:

سطحی بالغ بر 405هکتار از نخیلات در کل شهرستان دچار خسارت شده است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت: سطحی بالغ بر 405هکتار از نخیلات در کل شهرستان ایرانشهر در طی بارش و طوفان های اخیر دچار خسارت شده است.
سطحی بالغ بر 405هکتار از نخیلات در کل شهرستان دچار خسارت شده است
به گزارش پهره، باران موسمی، تندباد و طوفان های مرداد ماه امسال و دمای بالای هوا قبل از آن در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان سبب ریزش محصول خرمای آماده برداشت در برخی مناطق شهرستان ایرانشهر شد.

ساختار نخیلات به صورت تک لپه با تنه لیفی و فاقد استوانه مرکزی است که تا شعاع ۲۵ متری زیر خاک می‌رود با وجود اینکه نخل دارای اندام ریشه به عنوان اندام تنفسی است اما ماندگاری حجم زیاد سیلاب به مدت طولانی در ناحیه ریشه سبب آسیب رساندن به نخیلات شد.

آبگرفتگی باغات نخل سبب شد تلقیح (گرده افشانی) نخیلات به خوبی در زمان مناسب انجام نشود همچنین آب زیاد مانع رسیدن اکسیژن به ناحیه ریشه و ریزش گل و میوه را تحت تاثیر خود قرار داد.
 
گزارشی از مطالبه کشاورزان سیل زده ایرانشهری؛
ایوب برهانزهی یکی از کشاورزان در گفت و گو با خبرنگار پهره گفت: ریزش محصول خرما سبب خسارت به کشاورزان شده، چرا که حاصل زحمات یک ساله آنها با طوفان و بارش های موسمی یک شبه از بین رفت. برای باغاتی که در اثر سیل  از بین رفتند، ما نیاز به تامین اعتبار داریم تامین اعتبار برای تخلیه اصولی آب از باغات از جمله اقداماتی است که با هدف بازسازی و احیای باغات نخیلات صورت می گیرد.

وی در رابطه با تاثیر خسارات سیل بر حجم تولید خرمای امسال گفت: بارش اخیر سبب ریزش گل های نخیلات شد و میزان باد و طوفان هم آن قدر زیاد بود که باعث کنده شدن درختان از ریشه شد. کشت نخیلات و تکثیر آن ها برای به ثمر رسیدن به فاصله زمانی نیاز دارد.

وی با اشاره به بازگشت نخیلات به حالت اولیه گفت: تغذیه باغات با کودهای مغذی، فعال شدن زهکش‌هاو کنترل رطوبت بالا که سبب شیوع بیماری‌ها مثل خشکیدگی برگ، در نخیلات می‌شود از موارد کارهایی می باشد که ما انجام دادیم.


سطحی بالغ بر 405هکتار از نخیلات در کل شهرستان دچار خسارت شده است

مجید فیاضی در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: با توجه به طوفان و سیلاب هایی که در سطح شهرستان ایرانشهر داشتیم به تعدادی از باغهای حداکثر نخیلات خسارت هایی را وارد کرد و باعث از ریشه کندن و نابودی درختان نخل دارای مثمر شد.

وی افزود: سطحی بالغ بر 405هکتار از نخیلات در کل شهرستان دچار خسارت شده است. درختان دچار آسیب هایی شده اند که همکاران به منطقه های خسارت دیده اعزام و پس از بازدید بعمل آمده فرم های مربوط به خسارت را پر کردند.

فیاضی اذعان داشت: آن دسته از کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده اند نگران پرداخت خسارت خود نباشند و کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نکرده اند از طریق ستاد حوادث غیر مترقبه در حال پیگیری هستیم تا در صورت تخصیص اعتبارات به نخل کاران بیمه نشده خسارت پرداخت شود.
انتهای پیام//
کد مطلب: 423651
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *