پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ ۲۲:۵۳
۰
صرفا جهت اطلاع؛

روزهای سخت کشاورزان سیستان وبلوچستان؛ خسارت سنگین غرامت ناچیز

در حالی بیش از 120 روز از زمان وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان زمان می گذرد که کشاورزان این منطقه همچنان چشم انتظار تحقق وعده دولتمردان مبنی بر پرداخت خسارت و غرامت هستند.
روزهای سخت کشاورزان سیستان وبلوچستان؛ خسارت سنگین غرامت ناچیز
به گزارش پهره، به نقل از عصرهامون، گویا داستان تکراری مخاطرات طبیعی در سیستان و بلوچستان پایانی ندارد. اردیبهشت ماه جاری بود که با فعالیت سامانه مونسون و جاری شدن سیلاب در شمال و جنوب این استان خسارات زیادی به اراضی کشاورزی، ابنیه راه ها، تاسیسات و زیرساخت ها، منازل و ... وارد شد.

در این میان اگر چه نفس خیس باران منجر به آبگیری سدها و ذخیره سازی آب برای کشاورزان شد اما همچنان مردم به ویژه کشاورزان درگیر سیلاب و عوارض ناشی از آن و البته چشم انتظار تحقق وعده های دولت مبنی بر پرداخت خسارت و غرامت به آسیب دیدگان به ویژه در بخش کشاورزی هستند.

خسارتی که امید و زحمات چند ساله کشاورزان را بر باد داد و درست موقعی که آنها آماده برداشت محصول خود بودند همه دارایی‌شان زیر آب رفت.

کشاورزان سیستانی چشم انتظار پرداخت خسارت سیل
اردیبهشت ماه سال جاری بر اثر ورود سیل به منطقه سیستان از کشور افغانستان بخش هایی از زمین های کشاورزی و همچنین منازل مسکونی در شهرستان هیرمند به زیر آب رفت و خساراتی به بار آورد.

شریف سارانی، نماینده کشاورزان شهرستان هیرمند در این خصوص به خبرنگار اوشیدا گفت: خسارات ناشی از سیل در بخش کشاورزی به خوبی مشهود است. زمین هایی که قبل از سیل به زیر کشت رفته بودند با نفوذ آب به آنها به طور کامل از بین رفته است.

به گفته وی، لایروبی برخی از انهار در سیستان می توانست از خسارات بیش از اندازه سیل جلوگیری کند تا دست کشاورزان در حنا نماند و هم اکنون در انتظار پرداخت خسارات از سوی جهاد کشاورزی نباشند.

حبیب رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند در خصوص مشکلات کشاورزان این منطقه بیان کرد: خسارات نهایی کشاورزان در بخش های زراعی، باغی و ... برآورد شده و آماده پرداخت به کشاورزان است.

وی ادامه داد: سیل در بخش دامداری نیز خساراتی به بار آورده که در این زمینه به مدت یک ماه خوراک دام دامداران خسارت دیده ناشی از سیل به صورت رایگان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند تصریح کرد: وام های کم بهره به صورت زنجیره ای در حال پرداخت به کشاورزان خسارت دیده از سیل است.

بدقولی صندوق بیمه کشاورزی مانع بیمه محصولات توسط کشاورزان شد
باران موسمی، تندباد و طوفان های مرداد ماه امسال و دمای بالای هوا سبب ریزش محصول خرمای آماده برداشت در برخی مناطق شهرستان دلگان شد.

عبدالهی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ریزش محصول خرما سبب خسارت به کشاورزان شده، چرا که حاصل زحمات یک ساله آنها با طوفان و بارش های موسمی یک شبه از بین رفت.

وی عنوان کرد: کارشناسان بیمه کشاورزی و همچنین کارشناسان جهاد کشاورزی جهت برآورد خسارت به منطقه اعزام شدند و وعده دادند محصولاتی که بیمه بوده اند خسارت آنها پرداخت می شود.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از کشاورزان محصولات خرمای خود را بیمه نکرده اند؟،گفت: با توجه به بدقولی صندوق بیمه کشاورزی، بسیاری از کشاورزان این منطقه محروم از بیمه کردن درختان خرمای خود صرف نظر کرده اند.

غلامرضا سجادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: پس از طوفان و باران های موسمی ماه گذشته در جنوب استان، کارشناسان جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی جهت برآورد خسارت به روستاها اعزام که پس از تامین اعتبار بیمه محصولات کشاورزی، خسارت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه و غیرقابل پیش بینی بودن شرایط، کشاورزان باید محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت خسارت، بیمه محصولات آنها پرداخت شود.

تامین سوخت مهم ترین دغدغه کشاورزان چابهاری
رحمدل بامری، فرماندار چابهار بیان کرد: باید با رویکرد حمایتی سعی کنیم کشاورزان مورد حمایت قرار گیرند چون کشاورزان از اقشار تولید کننده و در عین حال آسیب پذیر جامعه می باشند.

وی با بیان اینکه هر شهرستانی مشکلات خاص خود را دارد و چابهار هم نیز از این قاعده مستثنی نیست تاکید کرد: بدون شک روش قبلی تخصیص سوخت به کشاورزان اشکالاتی داشته است و قطعا روش جدید هم که سهمیه سوخت کشاورز را از یک هزار لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش داده صحیح نیست.

بامری تصریح کرد: بعد از مدت ها سدهای این منطقه آبگیری شده اگر از این آب استفاده نکنیم از زمین به بهانه های مختلف از قبیل بستر رودخانه ـ غیر مجاز و فاقد سند و غیر استفاده نکنیم منابع آبمان را از دست می دهیم و کشاورزی ماهم از بین خواهد رفت.

وی گفت: تحقق اهداف کشاورزی بدون تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان امکان پذیر نمی باشد و سوخت واقعی باید در اختیار کشاورز واقعی قرار گیرد و به تبع آن هم نظارت کافی بر مصرف سوخت توسط کشاورزان صورت پذیرد، ما برمشکلات شهرستان خود آگاهیم ما باید مدیران بالادستی خود را در خصوص وضعیت خدمت خود توجیه نماییم وباید در حل مشکلات مردم شهرستان بر مدار قانون باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی چابهار به خبرنگار ما گفت: مشکلات کشاورزی ما در گذشته با سیل سروکاری نداشته و تنها مبارزه با ملخ صحرایی در سطح یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی جنوب سیستان و بلوچستان توسط مدیریت‌های مختلف جهادکشاورزی به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه این ملخ‌ها از سمت کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عمان، عربستان و امارات به ایران و استان سیستان و بلوچستان وارد شده‌ بودند، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های همان مدت شاهد هجوم این ملخ‌ها بوده‌ایم و مرتب گزارشات لازم را به سازمان خواروبار جهانی (FAO) که مسئولیت دریافت اطلاعات، جمع بندی و اطلاع رسانی از وضعیت ملخ صحرایی در دنیا را عهده دار است ارسال می شد.

میرلاشاری بیان کرد: براساس اعلام سازمان وزارت جهاد کشاورزی موج نخست حمله ملخ صحرایی به استان‌های هرمزگان، خوزستان، جنوب کرمان، بوشهر و جنوب فارس بوده و اقدامات خوبی برای از بین بردن این آفت کشاورزی انجام شد.

باد و باران به 405 هکتار از نخیلات ایرانشهر خسارت زد
مجید فیاضی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: با توجه به طوفان و سیلاب هایی که در سطح شهرستان ایرانشهر داشتیم به تعدادی از باغهای حداکثر نخیلات خسارت هایی را وارد کرد و باعث از ریشه کندن و نابودی درختان نخل دارای مثمر شد.

وی افزود: سطحی بالغ بر 405هکتار از نخیلات در کل شهرستان دچار خسارت شده که کارشناسان مربوطه به منطقه های خسارت دیده اعزام و پس از بازدید به عمل آمده فرم های مربوط به خسارت را پر کردند.

فیاضی تصریح کرد: آن دسته از کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده اند نگران پرداخت خسارت خود نباشند و کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نکرده اند از طریق ستاد حوادث غیر مترقبه در حال پیگیری هستیم تا در صورت تخصیص اعتبارات به نخل کاران بیمه نشده خسارت پرداخت شود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 423674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *