دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ۱۹:۰۱
۱

وقتی که مدیر کل بندر چابهار شبیه حرف هایش نیست/بارکشی کالا برای افغان ها رونقی در سطح استان ایجاد نکرده است

اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان که همانند بنادر دیگر جنوبی می توانست باعث شگفتی در اقتصاد منطقه شود هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
وقتی که مدیر کل بندر چابهار شبیه حرف هایش نیست/بارکشی کالا برای افغان ها رونقی در سطح استان ایجاد نکرده است
به گزارش پهره، به نقل از چهاربهاران اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان که از نصب سیستم دوربین در بندر تا شرکت یک دوچرخه سوار در مسابقات اقدام به نشر رسانه ای می کند تنها چیزی که کمتر در عملکرد اداره مذکور دیده می شود رونق قابل ملاحضه اقتصادی به واسطه تردد کشتی ها می باشد که در مدت چندین و چند ساله مدیریت این مجموعه سوال بر انگیز شده است.

بندر شهید بهشتی که تنها نقطه گردشگری مدیر کل بندر برای بازدید میهمانان کشوری شده است و خروجی این بازدید ها تقریبا بی اثر بوده و تاثیر آن در میان قشر کم درآمد جامعه محلی چابهار دیده نمی شود.

هر چند که اداره بندر چابهار وضعیت بهتری نسبت به اداره کل شیلات، آب و فاضلاب شهری و روستایی و برخی ارگان های کم کار در حاشیه شهر دارد ولی با توجه به اینکه بندر چابهار امروز در کانون توجهات بین الملل قرار دارد انتظار می رفت پیشرفت چشمگیرتری مشاهده می شد که شاید با تغییر مدیریت بندر حاصل شود.

یکی از ساکنان مناطق محروم چابهار در گفت و گو با چهاربهاران بیان می کند: بندر چابهار نتوانسته تاثیر بسزایی در زندگی ما ایجاد کند در واقع آنچنان که مدیر کل بندر از نحوه تاثیر گذاری ترانزیت کالا سخن گفته بود چیزی عاید ما نشد.

جاسم درزاده با اشاره به محرومیت زدایی در جنوب سیستان و بلوچستان تاکید می کند: انتظار می رفت حداقل اشتغالزایی بواسطه بندر افزایش یابد ولی بسیاری از ما ساکنان حاشیه نشین از بیکاری و نبود شغل رنج می بریم.

طرف های هندی که بسیار مایل به ارتباطات تجاری با افغانستان از طریق بندر چابهار بودند امروز خبری از آنان نیست و با توجه به حضور نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان و ارتباط تنگاتنگ هند با آمریکا مشخص نشد، مدیر کل بندر چگونه بازیچه دست سیاست های اقتصادی آمریکا و پاکستان قرار گرفت.

چندی قبل مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار چهاربهاران گفته بود با کمبود زمین در محدوده بندر مواجه است درست در زمانی که شهردار بندر چابهار برای مطالبه معوقات خود به نوعی با خراب کردن دیوار بندر پای بر روی گلوی مدیر مذکور گذاشته بود ولی بسیاری از این املاک در اختیار بندر بلااستفاده مانده اند.

بهروز آقایی تصریح کرده بود با ورود و خروج کشتی با توافقنامه های تجاری با هند ترانزیت استان متحول می شود، ترانزیتی که از همان ابتدا با حضور تریلی های افغان در شهر چابهار آغاز شد و شاید تنها فرسودگی زودتر از موعد جاده های مرگ استان را در بر داشت.

مدیر بندر می گوید اداره کل بنادر و ‌دریانوردی سیستان و بلوچستان برای همکاری با تجار افغانستان برای بهره مندی از ظرفیت های ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار آمادگی کامل دارد ولی این آمادگی چرا مستقیم برای درون کشور درآمد زا نباشد و ما باید وابسته به درآمدهای غیر مستقیم باشیم، سود را افغانستان و هند می برند و ایران باید بارکش دو کشور باشد.

فرماندار ویژه چابهار چندی قبل در گفت و گو با خبرنگار ما از سکونت ۷۰ هزار نفر حاشیه نشین در ۱۲ منطقه غیررسمی شهر چابهار بدون امکانات رفاهی خبر داد و این نتیجه نقش بسیار کمرنگ ادارات کلان در شهر چابهار است.

رحمدل بامری عنوان کرده بود تسریع در تکمیل پروژه‌های گازرسانی، راه آهن چابهار- زاهدان به سرخس، فرودگاه و جاده‌های مواصلاتی و طرح‌های در دست اجرا حائز اهمیت است و بسیاری از کارشناسان امیدوارند با تکمیل این پروژه ها محرومیت زدایی با سرعت بیشتری جلو رود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 423734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *