يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۱
۰
​آتش نشان؛ مفهوم عشق و تفسیر ایثار

زیرساخت های آتش نشانی در سیستان و بلوچستان نیاز به تقویت دارد

کمبود نیرو و امکانات آتش نشانی، معضلی است که بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان با آن مواجه اند و تأمین و تجهیز این نیازها، مساعدت جدی مسئولان را می طلبد.
زیرساخت های آتش نشانی در سیستان و بلوچستان نیاز به تقویت دارد
به گزارش پهره،به نقل ازعصرهامون، 7 مهر ماه سال 1359 روزی است که در تقویم کشورمان رنگ و بوی آب و آتش به خود گرفته؛ در این روز، دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد. پس از این اتفاق، آتش نشانان آبادان و دیگر شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه اعزام شدند. در حین عملیات بود که هواپیماهای دشمن دوباره اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند و منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان دلاور کشورمان می شود.

سال 79 و پس از گذشت قریب به 20 سال از این حادثه جانسوز، ستاد هماهنگی امور ایمنی آتش نشانی کشور پیشنهاد داد تا به بهانه گرامیداشت یاد و خاطر این شهدا و پاسداشت زحمات دلاوران آتش نشانی، 7 مهر با عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شود که این پیشنهاد با استقبال شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه و به تصویب رسید.

سطح خدمات آتش نشانی و ایمنی در زاهدان قابل قبول است

خسرو سراوانی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی زاهدان در گفت وگو با عصرهامون، گفت: مطابق استانداردهای جهانی در بحث شمار ایستگاه های آتش نشانی، به ازای هر 50 هزار نفر از جمعیت هر شهر، باید یک ایستگاه آتش نشانی و به ازای هر 2هزار و 500 نفر یک آتش نشان در آن شهر وجود داشته باشد.

وی تعداد ایستگاه های این سازمان در سطح شهر زاهدان را 10 ایستگاه اعلام کرد و افزود: با تفاهم نامه ای که بین سازمان آتش نشانی زاهدان و شرکت شهرک های صنعتی به امضا رسیده، 2 ایستگاه موجود در شهرک صنعتی زاهدان نیز به ایستگاه های تحت فرماندهی این سازمان اضافه شده که با احتساب این 2 ایستگاه، تعداد ایستگاه های آتش نشانی در محدوده شهر زاهدان در مجموع 12 ایستگاه است.

سراوانی همچنین شمار پرسنل این سازمان در زاهدان را 180 نفر اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر حداکثر زمان رسیدن نیروهای ما به محل حادثه بین 3 الی 5 دقیقه است.

 

وی تعداد نیروهای داوطلب این سازمان در شهر زاهدان را 300 نفر اعلام کرد و گفت: این نیرو‌ها پس از طی دوره های آموزشی، آمادگی دارند تا در مواقع نیاز و بحران هایی مثل زلزله‌ به کمک آتش نشانان بیایند و موجب تسریع در کار خدمات رسانی شوند.

این مقام مسئول، شرایط ادوات و تجهیزات آتش نشانان زاهدان را در حد مطلوب و قابل قبول عنوان و اظهار کرد: در مجموع می توان گفت شرایط زاهدان از حیث خدمات آتش نشانی و ایمنی، قابل قبول است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زاهدان از مردم خواست تا با رعایت نکات ایمنی، مانع بروز حوادث شوند و هرجا مردم نیاز به مشاوره داشتند از تجربه و دانش نیرو‌ها و کار‌شناسان این سازمان در واحدهای پیشگیری استفاده کنند.

وی در پایان اظهار کرد: ماشینی که آژیرکشان از خیابان عبور می‌کند، قطعا برای نجات جان و مال شهروندان در حادثه ای اعزام شده؛ لذا از شهروندان تقاضا داریم با راه دادن به این خودروها پرسنل آتش نشانی را در این مهم یاری کنند.

 

افزایش نیروی آتش نشان؛ اولویت اصلی امداد رسانی در چابهار

ابوالحسن سراوانی، رئیس آتش نشانی بندر چابهار در گفت و گو با چهاربهاران بیان کرد: آتش نشانی چابهار دارای دو ايستگاه در سطح شهر با 24 نفر نيرو است كه تنها 13 نفر آنان به عنوان آتش نشان مشغول فعاليت می باشند و بایستی این تعداد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه سالیانه حدود 300 مورد امدادی به طور میانگین در شهر انجام می شود اذعان کرد: میانگین کمک رسانی زمانی به حوادث با توجه به ابعاد مسافت مسیر و ترافیک بستگی دارد و ساعت حادثه نیز بسیار مهم است به طوری که شهروندان در حین عملیات امدادی مسیر را برای عبور خودروهای امدادی باز می کنند.

وي تصريح كرد: 7 دستگاه خودروي آتش نشاني، 3 دستگاه خودروي سنگين، 3 دستگاه خودروي نيمه سنگين، یک پيشرو و یک خودروي پشتيبانی برای امداد و نجات و انجام امور آتش نشانی در شهر چابهار فعال اند.
رئیس آتش نشانی بندر چابهار ادامه داد: امكانات و تجهيزات آتش نشاني چابهار در حال حاضر كه مشكل حادي وجود ندارد متناسب با جمعيت و جايگاه اين بندر مهم اقتصادي نيست و چنانچه زلزله يا سونامي رخ دهد با تعداد اندك نيرو، كمك رساني به مردم بسيار مشكل خواهد شد و به همين سبب بايد چاره انديشی اساسی انجام شود.

وي بر استخدام نيروي انساني براساس هر دو هزار و 500 نفر جمعيت شهر يک آتش نشان تاكيد و خاطرنشان كرد: چابهار با توجه به موقعيت راهبردی و اقتصادی و همجواری با آب های اقيانوسی بايد نيروی انسانی آتش نشان در حد استاندارد جهانی داشته باشد.

سراوان نیازمند احداث 5 ایستگاه آتش نشانی است

سیروس محمدی، مسئول آتش نشانی شهر سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه در شهر سراوان، محمدی، بخش جالق و سیرکان و شهر گشت یک ایستگاه آتش نشانی وجود دارد، بیان کرد: این تعداد از ایستگاه ها آتش نشانی پاسخگوی نیاز شهرستان نیست.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت و جمعیت بالای شهرستان  این منطقه نیازمند احداث پنج ایستگاه آتش نشانی دیگر است.

 مسئول آتش نشانی سراوان افزود: در حال حاضر در ایستگاه آتش نشانی سراوان تعداد 20 نیروی عملیاتی وجود دارد اما باز هم با توجه به نیاز شهرستان، نیازمند تعداد بیشتر نیروی انسانی هستیم.

محمدی  با بیان اینکه زمان رسیدن به محل وقوع حادثه بستگی به میسر آن و مکان حادثه دارد، خاطر نشان کرد: از نظر لباس و تجهیزات کمبود های زیادی احساس می شود که نیازمند تأمین تجهیزات در سراوان هستیم.

زابل با کمبود خودرو آتش نشانی مواجه است

محمد پودینه، رئیس سازمان آتش نشانی زابل در گفت و گو با پایگاه خبری اوشیدا گفت : تعداد 3 ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهرستان زابل فعال است که این تعداد نیاز شهر را پوشش می دهد اما در بحث کاهش وقت ایستگاه های بیشتری در آینده نیاز خواهد بود.
 

وی افزود : هم اکنون تعداد 83 نفر آتش نشان در این ایستگاه ها مشغول به فعالیت هستند که به صورت زمانبندی بر سر شیف خود حاضر می شوند.
وی ادامه داد: با توجه به تحریم های اخیر و همچنین وضعیت اقتصادی کمبوداتی از جمله خودرو آتش نشانی در این سازمان وجود دارد که نیاز جدی به مساعدت مسئولین و توجه بیشتر به این سازمان دارد.

تنها یک ایستگاه فعال آتشنشانی در شهر گلمورتی وجود دارد

جان محمد دینارزهی، شهردار گلمورتی در گفتوگو با صدای بلوچ، بیان کرد: در سطح شهر گلمورتی مرکز شهرستان دلگان یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد که با فضای اداری یک جا اداره می شود.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانی این شهر از لحاظ اداری مستقل نیست، اضافه کرد: آتشنشانی این شهر با 4 نفر نیرو پشتیبانی می شود.

شهرداری گلمورتی ادامه داد: در صدد هستیم تا پایان سال بتوانیم یک ایستگاه کاملا مستقل در فضای جدید که ساختمان آن در حال اتمام است، سازماندهی شود.

دینارزهی اظهار کرد: آتش نشانی گلمورتی یک خودرو آتش نشان دارد که تا پایان سال یک خودرو سبک دیگر نیز به ناوگان این سازمان اضافه خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه کاری آتش نشانی گلمورتی در محدوده این شهر است ولی با توجه به نیاز در روستاها، گاهی خودرو آتشنشانی به روستاهای شهرستان دلگان اعزام می شود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 423998
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *