شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۹:۵۰
۰

سیستان وبلوچستان رتبه چهارم کودک همسری در کشور را دارد/ ازدواج های ثبت نشده معضلی اجتماعی در استان

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان رتبه چهارم کودک همسری را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
سیستان وبلوچستان رتبه چهارم کودک همسری در کشور را دارد/ ازدواج های ثبت نشده معضلی اجتماعی در استان
به گزارش پهره، به نقل ازعصرهامون، تفکرات کودکانه و معصوم دخترانه چه بی‌رحمانه در سائقه‌های فکری سطح پایین و آلارم‌های فقر آتش می‌گیرد در حالی که هنوز از هزاران غنچه آنان حتی یک گل شکوفا نشده و مجبورند قبل از اینکه حس زیبای دخترانه را زیر زبان زندگی خود تجربه کنند طعم تلخ دردهای خانه داری را بچشند و قبل از آنکه از عروسک‌های خود سیر شوند مجبورند کودک‌شان را در آغوش بگیرند.

در گذر تندبادهای زندگی و فاصله سنی زیاد و ثبت نشدن بسیاری از این ازدواج‌ها تنها قربانیان این وصلت مادران خردسال و کودکان در آغوش‌شان هستند، این زنان هیچ تکیه گاه و پشتیبانی برای ادامه زندگی ندارند و مجبورند عمری را دل شکسته تن به زندگی سطح پایین داده و کودکانشان نیز در بحبوحه روزگار سر به حاشیه‌ها و جرایم بگذارند.

یکی از معضلات سیستان و بلوچستان ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها در آن است که علاوه بر اینکه زنان را از حقوق قانونی آنان محروم می‌کند فرزندان آنها هم از داشتن شناسنامه و سایر خدمات محروم می ماند.
 
فریبا برنایی بجد، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما با بیان اینکه بی شک نقش زنان در حفظ و بقای کانون خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: بر این اساس مسائل و معضلات که این قشر آسیب پذیر با آن مواجه هستند باعث شده تا از نقش اصلی خود به عنوان همسر و مادر دور نگه  داشته شوند .

وی به مشکلات زنان در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: بی سوادی، فقر، فقدان شناسنامه ،ازدواج های اجباری و کاملاً سنتی با اختلاف سنی نامعقول و غیره از جمله دغدغه ها بانوان استان می باشند که بی سوادی و عدم آگاهی از مسائل حقوقی و قانونی باعث شده تا آنان حتی به حقوق اولیه خود آگاه نباشند و به همین دلیل بسیاری از حقوق آنها تضییع می گردد.

برنایی بجد مهم ترین چالش پیش روی زنان در سیستان وبلوچستان را شمار بالای زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: این دسته از افراد برابر با۱۶،۶درصد بوده که با آمار ۸۹ هزار نفری بیشترین آمار زنان سرپرست خانوار را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: از این تعداد تنها ۵۸ هزار نفر شناسایی شده و از حمایت های ویژه بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه چتر حمایت از زنان سرپرست خانواده در استان ضعیف است، ادامه داد: این افراد به شدت با مشکلات فرهنگی و اقتصادی مواجه هستند که بخشی از آن دربرگیرنده دختران بازمانده از تحصیل، پایین بودن سهم زنان در بخش صنعت و ازدواج های فامیلی و مشکلات ژنتیکی می باشد.

این مسئول در ادامه عدم ثبت ازدواج ها در استان را یکی دیگر از چالش های پیش وری زنان عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سال ۱۳۸۵ آمار این ازدواج ها به ۵۰ درصد رسیده بود که با انجام اقدامات جدی این مهم به 30 درصد رسیده است، همچنین کودک همسری در استان یکی دیگر از معضلات مهم است که در این راستا سیستان وبلوچستان چهارمین رتبه در کشور به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه سخنان خود به میزان رضایتمندی افراد از زندگی زناشویی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه عرف سنتی و جایگاه ارزشمند خانواده در میان استان موجب شده تا بسیاری از مشکلات جوامع کلان در حوزه ی اجتماعی در این خطه وجود نداشته باشد و میزان رضایت خانواده از وضعیت آنان در عین مشکلات فراوان اقتصادی نسبت به دیگر استان ها بیشتر است؛ هرچند شاخص های توسعه وضعیت زنان استان شرایط مطلوبی را دارا نیست .

به گفته برنایی بجد شاخص های استان براساس عدالت جنسیتی و محورهای ماده ی ۱۰۱قانون برنامه ششم توسعه ی کشور را احصارکرده ایم و متاسفانه در اکثر شاخص ها،رتبه ی پایین کشور را دارا هستیم و درتلاش هستیم به کمک و تعامل با سمن ها و دیگر نهاد ها به متوسط کشوری نزدیک شویم.

این مسئول در ادامه به بخشی از اقدامات اداره کل امور بانوان و خانواده ی استانداری در حوزه ی تحکیم خانواده پرداخت و افزود: برگزار دوره های آموزشی کوتاه مدت در حوزه ی توانمندسازی زنان، برگزاری و تشکیل سمینار و همایش در حوزه ی حقوق کودک، حمایت از بانوان سرپرست خانوار با اعطای تسهیلات در راستای راه اندازی مشاغل خانگی، ایجاد صندوق های خرد زنان روستایی و عشایری، انعقاد تفاهم نامه با شورای مبارزه با مواد مخدر استان و اداره کل بهزیستی در جهت کاهش اسیب های اجتماعی، حمایت از مراکز مشاوره ی ویژه زوجین جوان از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: تدوین و اجرای طرحهایی در راستای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی مانند اجرای طرح توانمند سازی بانوان در سکونتگاه های غیررسمی و برگزاری تاب آوری اجتماعی در حاشیه ی شهرهای استان از دیگر اقدامات انجام شده می باشد.

به گفته برنایی بجد، حضور جمع کثیری از اتباع بیگانه در استان و ازدواج آنها با زنان مطلقه جهت حفظ حضور در کشور و بهره مندی از مزایای ازدواج با زن ایرانی مشکلات بسیاری برای زنان و البته فرزندان وابسته به این ازدواج ها فراهم کرده، همچنین بعد مسافت و نامناسب بودن راه های ارتباطی برای افراد حاشیه نشین سبب شده تا کمتر بتوانند به مراکز درمانی دسترسی داشته و بعضاً به دلیل عدم رسیدگی به کمبود امکانات به خصوص در زنان باردار منجر به مرگ آنها می شود.

وی از دیگر مشکلات زنان استان را زنان فاقد مدارک هویتی دانست و ادامه داد: این افراد نیز با معضلات بسیاری روبه‌رو هستند که عدم دریافت خدمات بیمه‌ای و درمانی، عدم دریافت یارانه، تحت پوشش قرار نگرفتن توسط سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امام خمینی(ره)، عدم جذب توسط نهادهای حمایتی و خیریه ها از جمله مسائلی است که با آن روبرو می باشند.

 در ادامه سرپرست کانون زنان و کودکان دادگستری در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه  نقش زنان در حفظ و بقای کانون خانواده  از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت:  مسائل و معضلاتی که این قشر آسیب پذیر با آن مواجه  هستند آنها را از نقش اصلی خود به عنوان همسر و مادر دور نگه داشته است.

مریم ستوده ادامه داد: از جمله مشکلاتی که زنان این استان با ان درگیر هستند میتوان به  فقر، بیسوادی،فقدان شناسامه،ازدواج های اجباری و سنتی با اختلاف سنی نامعقول اشاره کرد.

وی افزود: بیسوادی و عدم آگاهی از مسائل حقوقی و قانونی باعث می شود زنان در این استان حتی به حقوق اولیه خود آگاه نباشند و به همین دلیل نیز بسیاری از حقوق ایشان ضایع می گردد.

وی با اشاره به حضور جمع کثیری از اتباع بیگانه در استان و ازدواج آنها با زنان منطقه جهت حفظ حضور در کشور و بهره مندی از مزایای ازئواج با زنان ایرانی گفت: این ازدواج ها مشکلات فراوانی برای زنان و فرزندان وابسته به این ازدواج ها به وجود اورده است. 

ستوده در پایان با اشاره به ازدواج دختران این منطقه در سنین پایین خاطر نشان کرد: ازدواج در سنین پایین نه تنها از نظر جسمی برای دختران بسیار آسیب‌زا است بلکه از لحاظ روحی و روانی نیز آنها را با چالش مواجه می سازد اما از آنجا که مانند قدیم بزرگترها تصمیم گیرنده بودند امروز نیز گاها حق هرگونه اعتراض و مخالفت از دختران سلب شده و پیامد این ازدواج ها بچه های مریض و یا با مشکلات ژنتیکی و غیره می باشد.

 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 424074
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *