دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۳۳
۰

حاشیه نشینی آبستن معضلات اجتماعی/پیشگیری از وقوع جرم امری همگانی است

رییس دادگستری های عمومی انقلاب سیستان وبلوچستان گفت: حاشیه نشینی یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز و آبستن معضلات اجتماعی است.
حاشیه نشینی آبستن معضلات اجتماعی/پیشگیری از وقوع جرم امری همگانی است
به گزارش پهره، به نقل از عصرهامون، محمدعلی حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به اینکه گسترش بافت های ناکارآمد شهری منجر به بروز مشکلات فراوانی در شهرها می شود، بیان کرد: افزایش حاشیه نشینی و مهاجرت های بی رویه در سطح استان به ویژه شهرستان زاهدان پیامدهایی نظیر افزایش وقوع جرم، ناهمگون ساختن سیما و منظر شهری و مواردی از این قبیل را بدنبال دارد.

وی بر توسعه زیر ساخت های لازم در جهت کاهش این پدیده تاکید کرده و افزود: استفاده از خرد جمعی و نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای توسعه زیرساخت های لازم و ساماندهی مناطق حاشیه ای شهرستان زاهدان می تواند در برون رفت از معضلات پیشرو موثر واقع شود.

معاون اجتماعی دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان برخی مناطق شهر زاهدان که درگیر حاشیه نشینی شده است، گفت: اراضی مورد نظر در پهنه شمالی شهرستان زاهدان به 5 دسته اراضی متعلق به مسکن و شهرسازی، اراضی متعلق به منابع طبیعی، اراضی پلاک 2830، اراضی متعلق به اشخاص دارای سند مالکیت یا دارای ساقه احیاء و اراضی خالصه شهرداری تقسیم می شود.

وی ادامه داد: اراضی متعلق به مسکن و شهرسازی برای افرادی که املاک آنها در مسیر طرح قرار دارد در نظر گرفته شده است، همچنین بخش عمده ای از اراضی متعلق به منابع ملی در محدوده محله دایی آباد قرار دارد و پرونده اراضی پلاک 2830 نیز بیش از 50 سال در جریان بوده و دارای مشکلات ثبتی و حقوقی است.

حمیدیان با اشاره به دیگر مشکلات موجود در این زمینه، اذعان کرد: موضوع مهمی که در بحث صدور اسناد مالکیت مطرح می باشد تهیه وثیقه جهت اخذ تسهیلات برای اشخاص می باشد و پیشنهاد برآن است تا مسکن و شهرسازی مطالعات لازم را انجام دهد تا تغییر کاربری و تفکیک قطعات در راستای صدور اسناد مالکیتی به راحتی صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و بهبود زیرساخت های پهنه شمالی شهرستان زاهدان با هدف کاهش بافت های ناکارآمد شهری راهکارهایی مد نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران می باشد.

معاون اجتماعی دادگستری سیستان و بلوچستان به معضل عدم وجود اسناد مالکیتی در این بافت اشاره کرده و افزود: اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص جهت بازسازی سکونت گاه های خود بدون ضمانت و وثیقه ممکن نیست و لازم است تا در این خصوص اقدامات لازم توسط دستگاه های متولی صورت گیرد.
 
حاشیه نشینی معضلی جدی در سیستان و بلوچستان
وی همچنین با اشاره بر افزایش بافت های ناکارآمد در سطح شهرستان بیان کرد: افزایش حاشیه نشینی و به تبع آن افزایش بافت های ناکارآمد در سطح شهرستان از معضلات حایز اهمیت بوده و امید است تا با هم افزایی و هماهنگی تمامی نهادهای متولی امر شاهد برون رفت از پدیده باشیم.

حمیدیان خاطرنشان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان و بلوچستان در راستای اجرای بند 5 اصل 156 قانون اساسی اقدامات عملیاتی را در این زمینه برنامه ریزی و اجرا می کند تا مانع بروز معضلات ناشی از معضل حاشیه نشینی شود.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص آسیب های اجتماعی، نسبت به موضوع حاشیه نشینی و گسترش بافت های ناکارآمد شهری حساس شده و در هر سه سطح مختلف پیشگیری سعی در شناسایی آسیب ها و برنامه ریزی در راستای رفع آنها نموده است.

حمیدیان اذعان کرد:  توانمند سازی روستاییان یکی از اهداف و برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در راستای کاهش حاشیه نشینی و مهاجرت های بی رویه روستاییان به شهرهاست که میتواند موجب کاهش جرایم مرتبط با این حوزه در محلات حاشیه نشین شده و به تبع آن از حجم پرونده های ورودی به دادگستری کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تمام قواعد و یافته های علم حقوق در ارتباط با طرح کاداستر بدنبال پیشگیری از وقوع جرم است و می بایست با تلفیق اطلاعات فنی و حقوقی راهکارهای موثر در برون رفت از معضل حاشیه نشینی و گسترش بافت های ناکارآمد شهری اتخاذ شود همچنین با استفاده از خرد جمعی تمامی مسئولان دستگاه های مربوطه و بکارگیری حداکثری از نیروی انسانی کارآمد در رفع این معضلات را باید در دستور کار قرار داد تا گامی موثر در راستای تحقق اهداف کارگروه برداشته شود.


انتهای پیام/
 
کد مطلب: 424186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *