يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۱۱
۰
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

اعتمادسازی بخش خصوصی؛ استراتژی مدنظر برای بندر چابهار در قبال تعاملات منطقه ای

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود تقارب فرهنگی با کشورهای منطقه مطرح کرد: گرایش های قومیتی باعث شده تا تعاملات تجاری در بندر چابهار بر این مبنا افزایش یابد و استراتژی ما در قبال کشورهای همسایه باید بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی باشد.
اعتمادسازی بخش خصوصی؛ استراتژی مدنظر برای بندر چابهار در قبال تعاملات منطقه ای
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون بهروز آقایی در گفت وگو با عصرهامون، با اشاره به جایگاه بندر چابهار در عرصه تعاملات منطقه ای و بین المللی اظهار داشت: سرمایه گذاری عظیم در بنادر سطح منطقه به عنوان بنادر رقیب و مکمل چابهار در زمینه ترانزیت و ترانشیپ در حال انجام است که ضروری است در تدوین استراتژی های آینده بندر چابهار به آنها توجه شود.

وی با اشاره به نگرش هند در مواجهه با بندر چابهار عنوان کرد: افزایش تجارت هند با کشورهای CIS از جمله روسیه، اوکراین و سایر کشورهای آسیای میانه به 30 میلیارد دلار در سال 2020 و همچنین سیطره بر بازار افغانستان از جمله استراتژی های هند در قبال استفاده از بندر چابهار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه می بایست استراتژی جدید در بندر چابهار تببین شود، گفت: ایجاد رقبای خارجی جدید در بندر چابهار از جمله مواردی است که می تواند راهگشای این مهم باشد تا بازاریابی های بین المللی جهت ایجاد ترافیک بار و کالا توسط آنها صورت پذیرد.

آقایی در خصوص ضرورت های موجود در بندر چابهار برای توسعه تجارت افغانستان، بیان کرد: صادرات تره بار و خشکبار، مواد معدنی، نفت و گاز از جمله ظرفیت های چابهار برای توسعه تجارت تجار کشور افغانستان است.

وی با اشاره به وجود قرابت های فرهنگی و زبانی کشورهای هم مرز این استان مطرح کرد: گرایش های قومیتی باعث شده تا تعاملات تجاری بر این مبنا افزایش یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: استراتژی ما در قبال افغانستان باید بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی باشد چرا که از طریق دولت ها به موفقیت نائل نمی شویم و این بخش خصوصی است که می تواند نقش آفرینی کند.

آقایی اعتمادسازی برای حضور بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار، تسهیل ترانزیت محصولات کشاورزی، تسهیل تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ترغیب برای ایجاد و پایداری خط کشتیرانی هند و افغانستان را از جمله اولویت های استراتژی مد نظر در قبال این کشورها عنوان کرد.

آقایی خاطرنشان کرد: علی رغم عدم وجود ریل در پسکرانه این بندر اقیانوسی همچنان این بندر، در رقابت با سایر بنادر بین المللی منطقه مطرح می شود که می بایست این استراتژی حفظ و تقویت گردد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 424286
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *