رئیس جامع دانشگاه علمی کاربردی سیستان وبلوچستان:

ایجاد اشتغال و رفع بیکاری مهمترین رکن اقتصاد مقاومتی است/ایجاد طوفان ذهنی با دورهمی کارآفرینی

11 آذر 1398 ساعت 11:26

حبیب اله سالارزهی گفت: اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان، حلال مشکلات بیکاری جوانان بوده و زمینه اشتغالزایی را فراهم می کند.


به گزارش پهره، همواره اشتغال به عنوان یکی از مهم‌ترین آرزوهای دوران کودکی و اصلی ترین خواسته در دوران جوانی مطرح بوده است هر کس برای رسیدن به آن از راهی وارد شده و به نوعی تلاش می کند تا بتواند آینده خود را تامین کرده و قدمی مثبت برای کشورش بردارد.


با توجه به آمار بسیار بالای بیکاری در استان سیستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان ایرانشهر و از آن جا که جوانان این منطقه سال ها است از مقوله بیکاری رنج می برند و مسئولین نیز تاکنون در سال رونق تولید هم حرکت شایسته ای انجام نداده اند، همکاری سازمان فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش و نهادهای دانشگاهی امری ضروری در ایجاد کارآفرینی و خود اشتغالی است.

صنایع دستی و محصولات کشاورزی نسخه نجات بخش بیکاری

در همین رابطه بهرام نصیری، یکی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اندیشه نو در گفت و گو با خبرنگار پهره، با گلایه از عدم توجه دولت به مشکل بیکاری در شهرستان ایرانشهر، گفت: وجود دانشگاه های پیام نور، آزاد و علمی کاربردی در شهرستان موجب شده تا هر ساله تعداد فارغ التحصیل بیکار دانشگاهی به جمعیت بیکاران افزوده شود که نه تنها هیچ امیدی به اشتغال در ادارات ندارند بلکه برای کسب و کار آزاد هم نمی توانند سرمایه ای پیدا کنند.

وی افزود: دست فروشی، قاچاق سوخت و کرایه کشی در جاده ها  تنها شغل هایی است که پیش روی جوانان تحصیل کرده در این منطقه قرار دارد.

نصیری خاطرنشان کرد: دولت با حمایت از بخش گردشگری و استفاده از ظرفیت های موجود در این منطقه علاوه بر ایجاد شغل های ثابت، می تواند به معرفی شهرستان به عنوان قطبی برای گردشگران کمک شایانی کندو باعث سرازیر شدن سرمایه های غیردولتی و مردمی به این مناطق شود.


وی صنایع دستی و محصولات کشاورزی را نیز نسخه های نجات بخش بیکاری در ایرانشهر دانست و تصریح کرد: اگر از مشاغل خانگی و صنایع دستی حمایت شود و دولت برای فرآوری محصولات خاص کشاورزی در این منطقه اقدام کند بسیاری از جوانان بیکار می توانند به زندگی عادی بازگشته و در شغل های آبرومند مشغول شوند.


بهترین راه برای ایجاد اشتغال پایدار اقتصاد مقاومتی است

در پی تماسی که خبرنگار پهره با حبیب اله سالارزهی، رئیس جامع دانشگاه علمی کاربردی سیستان وبلوچستان داشت، وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان گفت: با توجه به تحریم های وضع شده در کشور، این اقتصاد می تواند حلال مشکلات ناشی از بیکاری در ایران و رونق تولید ملی باشد، از این جهت بهترین راه برای ایجاد اشتغال پایدار اقتصاد مقاومتی است که می تواند کشور را از بحران ‏های مالی، اقتصادی و سیاسی نجات دهد و به عمران و آبادانی برساند.


وی افزود: دانشجویان باید برای ارتقاء یادگیری و تحقیق، در فضایی فراتر از فضای دانشگاه قرار بگیرند آنان بتوانند با ورود و مشاهده بازار، فرصت ها و ظرفیت های موجود را شناسایی و توانمندی های بالقوه و بالفعل خود را شکوفا کنند.


رئیس دانشگاه جامع  علمی کاربردی استان تصریح کرد: خداوند هیچ انسانی را بدون استعداد ومهارت خلق نکرده،هر فرد دارای ظرفیت فکری، علمی، مهارتی و اجتماعی می باشد. زمانی که این ظرفیت ها در بستر تیم، گروهی و خرد جمعی قرار می گیرد مسیر کارآفرینی را فراهم می کند.

 
وی ادامه داد: دانشجویان با تشکیل تیم های کسب وکار می توانند شرکت های تعاونی در حوزه مشاغل خانگی تاسیس کنند.


این مقام مسئول اضافه کرد: گاهی ترس و دلهره در وجود انسان مانع ورود به فضا کسب و کار می شود در حیطه کارآفرینی ریسک وشجاعت لازم است.


وی با اشاره به این که نیروهای فعال، دانش‌آموزان و دانشجویان باید این فرصت را داشته باشند که در حوزه‌هایی که مشغول به کار هستند، کارآفرین شده یا جذب مجموعه‌هایی شوند که کارآفرینان آن جا را اداره می‌کنند، خاطر نشان کرد: در سیستان و بلوچستان خصوصا منطقه ایرانشهر با ایجاد مشاغل کوچک و خانگی در زمینه های غذاهای سنتی، گیاهان دارویی، فرآوری خرما، حصیربافی، دوخت های سنتی و سوزن دوزی و بسیاری از پتانسیل های دیگراین شهرستان، دانشجویان می توانند با تجاری سازی و نوآوری براساس نیازمندی های بازار نوین اقدامات موثری انجام بدهند.


سالارزهی با تاکید بر اهمیت توانمندسازی جوامع محلی برای رونق مشاغل کوچک گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی موجب تقویت روحیه خودباوری صاحبان مشاغل کوچک می شود تا بتوانند حرفه خود را توسعه و به بازار عرضه کنند.

وی تصریح کرد: دانشجویان می توانند با شکستن حصارهای فکری و ذهنی، شبکه سازی وایجاد تیم نیازهای بازار خارج از این استان و کشور را با شناسایی قابلیت و توانمندی های منطقه ایرانشهر پیوند دهند و همچنین استفاده از پتانسیل های گردشگری و بوم گردی سنتی و اجتماعی می تواند باعث ایجاد نوآوری هایی در منطقه شود.


وی در پایان عنوان کرد: اساتید هر دانشگاه باید زمان های خاصی را اختصاص به دورهمی های کارآفرینی دهند تا این نشست ها دردانشجویان باعث ایجاد فکر خلاق و طوفان مغزی شود و به آنان در شکوفا کردن توانمندی هایشان کمک شایانی کند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 424498

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/424498/ایجاد-اشتغال-رفع-بیکاری-مهمترین-رکن-اقتصاد-مقاومتی-طوفان-ذهنی-دورهمی-کارآفرینی

پهره
  https://www.pahreh.ir