چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰
۰
دستم را نگیر، راهم را هموار کن؛

معلولیت را به محرومیت گره نزنیم

معلولان اغلب انسان هایی با استعدادهایی مشابه با افراد سالم و عادی جامعه اند. در این بین، آنچه می تواند سد راه شکوفایی نبوغ و باور توانمندی آنان شود، سنگ سنگینی به نام محرومیت است.
معلولیت را به محرومیت گره نزنیم
به گزارش پهره، به نقل از عصرهامون، معلولین انسان هایی مثل سایر افراد جامعه با نیازهای اولیه ای کاملا مشابه با سایر افراد آن جامعه هستند اما در واقع آنچه یک فرد معلول را از سایر افراد در هر اجتماعی متمایز می کند خوراک، پوشاک، مسکن و یا مواردی از این دست نیست، بلکه این نیازهای ویژه آن هاست که به نوعی تفاوت در نیاز و تمایز در راه های رفع نیاز را رقم می زند.
 
معلولان اگرچه از لحاظ توانانی های جسمی کمی متفاوت تر با افراد عادی و سالم باشند اما مهیا کردن زمینه برای بروز استعداد، فرصت دادن و باور آنها در دراز مدت می تواند منجر به شکوفایی نخبگانی در آنها شود که حتی نسبت به افراد سالم هم بسیار توانمند تر هستند.
 
بی تردید نهادینه سازی باور به مستعد بودن و توانمندی معلول در افکار عمومی عاملی است که رفته رفته باعث می شود تا وی بتواند با استفاده از آن ها زندگی تازه ای را آغاز کند و احساس کمبود یا مزاحمت برای دیگر افراد را نداشته باشند.
 
آن ها جزوی از افراد جامعه هستند و حق‌ دارند تا همانند دیگر افراد جامعه، از همه امکانات، خدمات و ظرفیت هایی که برای افراد جامعه در نظر گرفته شده، استفاده کنند و به تفریح و انجام کارهایی که به آن علاقه دارند بپردازند.
 
معلولیت را به محرومیت گره نزنیم
امین الله هاشمزهی، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با عصرهامون، با بیان اینکه در حال حاضر 54 هزار و 959 معلول تحت پوشش بهزیستی سیستان و بلوچستان هستند، گفت: در این میان، معلولان جسمی- حرکتی با 23هزار و 506 نفر بیشترین فراوانی را دارند و متاسفانه به دلیل وقوع تصادفات، هر سال بر شمارشان اضافه می شود.
 
وی افزود: پس از معلولیت جسمی- حرکتی جامعه معلولان ذهنی با 16هزار و 933، شنوایی با 5 هزار و 782، روانی با 5هزار و 311 و صوت و گفتار با هزار و 837 نفر در رتبه های بعدی از لحاظ آماری در سیستان و بلوچستان قرار دارند.
 
هاشمزهی ادامه داد: 39 مرکز روزانه، 8 مرکز شبانه روزی، 2 مرکز نگه داری شبانه روزی سالمندان، 2 مرکز روزانه نگه داری سالمندان، 2 مرکز بیماران اُتیسم، یک مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان ذهنی دخترانه، 2 مرکز نگه داری بیماران روانی مزمن 2 (شبانه روزی آقایان و خانم ها)، و یک مورد مرکز ویزیت در منزل فعال در سطح استان داریم که به مددجویان تحت حمایت این نهاد ارائه خدمت می کنند.
 
وی با اشاره به خدمات مختلف و گسترده بهزیستی به مددجویان استان، گفت: مددجویان تحت پوشش این نهاد در سطح استان از خداماتی نظیر دریافت کمک‌ هزینه های بلاعوض، خدمات مددکاری، لوازم کمک توانبخشی، کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان، کمک هزینه ایاب و ذهاب ویژه معلولین، کمک هزینه کاشت حلزون، کمک هزینه مناسب سازی محیط زندگی و خودرو، پلاک ویژه معلولین، معافیت سربازی برای خانواده هایی که دارای دو معلول، کمک هزینه درمان، معافیت آب و برق ... برخوردار می شوند.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر این، اداره کل بهزیستی سهمیه ای خاص برای مسکن معلولان نیز در نظر گرفته که این سهمیه برای مسکن خانوارهای دو معلول به بالا در شهر 217 واحد بوده که 157 واحد در دست ساخت است و مابقی واگذار شده است. همچنین در بخش روستایی نیز رقم این سهمیه 568 واحد بوده که 157 واحد واگذار و مراحل ساخت و تکمیل 491 واحد دیگر نیز طی تفاهم نامه هایی که با نهاد محرومیت زدایی، بنیاد مسکن و بسیج منعقد شده در حال انجام است.
 
معاون امور توانبخشی بهزیستی با بیان اینکه مجری مناسب سازی معابر و تسهیل در استفاده معلولین شهرداری است و بهزیستی بیشتر وظیفه هماهنگی و نظارت در این خصوص را دارد، اظهار کرد: تردد آسان در فضاهای شهری، استفاده از سرانه های اجتماعی، فرهنگی، روزشی و تفریحی  موجود در شهر و ... حق مسلم و ابتدایی هر شهروند است اما وقتی فردی دچار معلولیت یا هر مشکل جسمی- حرکتی دیگری می شود زمانی امکان استفاده و بهره وری از اینها را پیدا می کند که اماکن و فضاهای مذکور مناسب سازی شده باشد.
 
وی با تاکید بر پیگیری مستمر بهزیستی برای احقاق این حق معلولان تصریح کرد: جلسات متعددی را با دستگاه های مرتبط با مناسب سازی و معاونت عمرانی استانداری برگزار کرده است. اقدامات انجام شده در برخی شهرستان های استان در حد مطلوب است. در زاهدان اما اگرچه تعدد معلولان نسبت به سایر نقاط استان بیشتر است و مناسب سازی چندان رضایت بخش به نظر نمی رسد، اما با توجه به وسعت زیاد شهر و حجم قابل توجه کار نمی توان شهرداری کاملا مقصر دانست.
 
هاشمزهی با اشاره به مشکلات و مسائل متعدد معلولان و خانواده هایشان در کشور گفت: متاسفانه این دسته از افراد و خانواده هایشان مشکلات متعددی از قبیل عدم سهولت در جابجایی، نبود امکانات تفریحی و رفاهی، مشکلات درمانی، نبود کار، نگرش غلط افراد جامعه، مشکلات ازدواج و موارد بسیار زیاد دیگر دست به گریبان اند.
 
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: خلاء آموزش و فرهنگسازی در جامعه باعث شده تا متاسفانه اغلب برخورد صحیحی با معلولین نشود و همین مساله منجر به حضور کم رنگ‌ این افراد در جامعه شده است. نگرشی که لازم است حتما دچار تغییراتی شود و این تغییرات با کمک افراد خانواده و دوستان و اطرافیان این عزیزان صورت خواهد گرفت. معلولیت را نباید به محرومیت گره بزنیم؛ باید به استعدادهایی که معلولین دارند توجه کنیم زمینه را برای رشد و شکوفایی شان فراهم کنیم.
 
انتهای پیام/

 
کد مطلب: 424504
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *